Jeg skal hjælpe en ven med at bygge en studie i en gammel uisoleret garage. Den skal isoleres til helårsbrug. Dobbel (mindst) gips på væggene for øget lydisolering er tanken. Forudsætninger:
1,5 etagers gammel garage i god stand. ingen fugt, skimmel eller revnedannelser
pudsede murstensvægge, 30 cm tykke
betongrund, ovenpå hvad ved jeg ikke
betonplader på stålbjælker i loftet, svært at se men i hvert fald 10 cm tykke plader á 50x200 cm
budgettet er noget begrænset
Hvordan sætter vi rammerne op for væggene, og hvilken type isolering skal vi bruge? Tykkelse? Luftspalte?
Gulvet er ikke helt plant, et hul på 50x50 cm og med opstickende kanter rundt. Isolerer man gulvet? Skal det rammes op som det er og lægge plankegulv, jævne ud med beton/afretningsmasse og ramme ovenpå? Det er den her del, jeg er mest usikker på.
Hvordan sætter jeg rammerne op til loftet? Hvilken type isolering bør jeg bruge?
Garagen har store fine gamle porte, som skal bevares. Indenfor skal der opføres en ny væg med sikkerhedsdør.
Taknemmelig for alle tips og forslag derude fra kyndige folk.
1,5 etagers gammel garage i god stand. ingen fugt, skimmel eller revnedannelser
pudsede murstensvægge, 30 cm tykke
betongrund, ovenpå hvad ved jeg ikke
betonplader på stålbjælker i loftet, svært at se men i hvert fald 10 cm tykke plader á 50x200 cm
budgettet er noget begrænset
Hvordan sætter vi rammerne op for væggene, og hvilken type isolering skal vi bruge? Tykkelse? Luftspalte?
Gulvet er ikke helt plant, et hul på 50x50 cm og med opstickende kanter rundt. Isolerer man gulvet? Skal det rammes op som det er og lægge plankegulv, jævne ud med beton/afretningsmasse og ramme ovenpå? Det er den her del, jeg er mest usikker på.
Hvordan sætter jeg rammerne op til loftet? Hvilken type isolering bør jeg bruge?
Garagen har store fine gamle porte, som skal bevares. Indenfor skal der opføres en ny væg med sikkerhedsdør.
Taknemmelig for alle tips og forslag derude fra kyndige folk.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Er det drænet eller tørt om fødderne? Man må nok tænke over, hvad man lægger som gulvbelægning, så det ikke suger vand og skaber problemer. Et flydende gulv af en slags ville måske være godt.
Hvilket ambitionsniveau har I på 'studie'? Sten, tegl og betonmateriale er måske ikke det, man vil arbejde med som overflademateriale i et studie, heller ikke gips som du nævner. Snarere vil man have kraftigt lydisolerende materialer og asymmetriske proportioner (ingen parallelle flader).
Jeg ville bruge en ret tung isolering mod stenmuren, muligvis med et lettere lag indvendigt (mod studierummet). Regelværket ville jeg gøre meget fast og krydsafstivet. Inderst bare et spændt back-drop-lærred.
Men jeg er ikke studiemusiker eller lignende, bare musikinteresseret bygge-hus-are.
Hvilket ambitionsniveau har I på 'studie'? Sten, tegl og betonmateriale er måske ikke det, man vil arbejde med som overflademateriale i et studie, heller ikke gips som du nævner. Snarere vil man have kraftigt lydisolerende materialer og asymmetriske proportioner (ingen parallelle flader).
Jeg ville bruge en ret tung isolering mod stenmuren, muligvis med et lettere lag indvendigt (mod studierummet). Regelværket ville jeg gøre meget fast og krydsafstivet. Inderst bare et spændt back-drop-lærred.
Men jeg er ikke studiemusiker eller lignende, bare musikinteresseret bygge-hus-are.
hej, og tak for din interesse og tanker! jeg ved ikke helt, hvor jeg skal begynde i projektet.
tanken er at prioritere isolering og x lag gips i væggene og loftet og også rette gulvet på den mest hensigtsmæssige måde. akustikken løser vi i næste fase med uregelmæssige paneler og skærme. hvis studieaktiviteten flytter ud, vil jeg gerne have mulighed for at lave noget andet der.
der er dræning rundt om fundamentet. jeg har tanker om at fjerne ujævnheder, fylde hullet med jord/sten og på med beton og flydespartel. fliser virker jo godt at lægge ovenpå, men ikke overhovedet i hensyn til studieaktivitet. så hvis det måske skal blive gulvplanker, er det måske ikke værd at tage betonapparatet med osv. men blot lægge med kiler for at få gulvet i vater. hvad tror du? hvad er flydende gulv?
hvad mener du med tung isolering? væggene er 30 cm tykke. 75mm isolering, gør det arbejdet godt nok? og har jeg brug for et luftspalte mellem isolering og pudset murstensvæg?
tanken er at prioritere isolering og x lag gips i væggene og loftet og også rette gulvet på den mest hensigtsmæssige måde. akustikken løser vi i næste fase med uregelmæssige paneler og skærme. hvis studieaktiviteten flytter ud, vil jeg gerne have mulighed for at lave noget andet der.
der er dræning rundt om fundamentet. jeg har tanker om at fjerne ujævnheder, fylde hullet med jord/sten og på med beton og flydespartel. fliser virker jo godt at lægge ovenpå, men ikke overhovedet i hensyn til studieaktivitet. så hvis det måske skal blive gulvplanker, er det måske ikke værd at tage betonapparatet med osv. men blot lægge med kiler for at få gulvet i vater. hvad tror du? hvad er flydende gulv?
hvad mener du med tung isolering? væggene er 30 cm tykke. 75mm isolering, gør det arbejdet godt nok? og har jeg brug for et luftspalte mellem isolering og pudset murstensvæg?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Ok du laver altså først et 'normalt' rum for derefter at bygge et studie i dette. Så kan jeg måske forstå gipset, selv om jeg ikke havde valgt det selv. Det bliver altså et rum i rummet?pastork sagde:hej, och tack for vist interesse og tanker! jeg ved ikke helt, hvor jeg skal begynde i projektet.
tanken er at prioritere isolering og x lag gips i vægge og loft og også fixe gulvet på den mest passende måde. akustikken løser vi i næste fase med uregelmæssig panel og skærme. hvis studievirksomheden flytter ud, vil jeg gerne have mulighed for at gøre noget andet der.
Flydende gulv er gulve, der lægges direkte på et udjævnende materiale, tidligere lagde man nogle gange trægulve på et lag af tør sand. Det er ikke en dum løsning. Nu kan man måske arbejde med andre materialer end sand, hvis man ønsker det.der er dræning omkring fundamentet. jeg har tanker om at bryde ujævnheder op, fylde hullet med jord/sten og lægge beton og flydespartel. klinker virker jo godt at lægge ovenpå, men slet ikke i forhold til studievirksomhed. så hvis det måske skal være gulvbrædder, er det måske ikke værd at få en betonmaskine dertil, men bare opbygge med kiler for at få gulvet i vater. hvad tror du? hvad er flydende gulv?
Er der nogen udvendig (indersiden af murstenene) luftspalte i væggen, så fugt transporteres væk den vej? Hvis ikke, kunne det måske være klogt fra et fugtsynspunkt at have en vis spalte, der lufter fugt væk, som vandrer gennem den murede/pudsede konstruktion. Er lidt bange for, at det bliver en resonanskasse. Ville hellere bare have en elefantmåtte, eller anden isolering med høj densitet mod væggen. Hvis luftspalte, vigtigt dog, at der er lydisolerende materiale mod den luftspalte, ellers har du skabt en god resonanskasse.
Klik her for at svare