Snublede over dette link.
Dette lyder spændende, hvad tror I alle byggeeksperter? Virker det? Er det godt?
http://isotimber.se/
Dette lyder spændende, hvad tror I alle byggeeksperter? Virker det? Er det godt?
http://isotimber.se/
Det er jo sjovt, at der kommer nye ting inden for byggeri. Men jeg tror ikke, at dette produkt vil revolutionere byggeriet. Dårlig isoleringsevne er vel den største ulempe, jeg ser. Så er "tre mand, to arbejdsdage" heller ikke så forfærdelig hurtigt for at rejse skelettet til et 100m² stort hus. Det er vel omtrent den tid, det har taget at rejse et konventionelt regelværk.
Selve skelettet er en ret lille del af hele husbyggeriet. Det er svært at spare så meget tid lige på det punkt.
Selve skelettet er en ret lille del af hele husbyggeriet. Det er svært at spare så meget tid lige på det punkt.
U-værdi på 0,11 for isotimber svarer jo til almindelig MU, så jeg synes nok, at det er forkert at sige, at der er dårlig isoleringsevne. Fordelen er vel, at det er en diffusionsåben konstruktion.andersmc sagde:
Talte med bygningsinspektøren, hvor det præsenterede objekt opføres, og de syntes mest, det var interessant med ny teknik.
Det er vel ikke det samme U-værdi som mineraluld. En 300mm tyk væg bygget som en konventionel stolpekonstruktion, isoleret med mineraluld, har en U-værdi på 0,12 W/m² °C. En 300 mm tyk væg bygget af ISO-tømmer har en U-værdi på 0,20 W/m² °C. Det synes jeg i hvert fald er stor forskel.
Og jeg forstår heller ikke, hvad fordelen er ved, at den er diffusionsåben. Det gør jo bare, at du risikerer at få endnu dårligere isolering, på grund af kondensvand eller endnu værre, is, inde i væggen.
Og jeg forstår heller ikke, hvad fordelen er ved, at den er diffusionsåben. Det gør jo bare, at du risikerer at få endnu dårligere isolering, på grund af kondensvand eller endnu værre, is, inde i væggen.
Nu er jeg ingen ekspert på isolering, men kiggede bare på producentens hjemmeside, så derfra stammer oplysningerne.andersmc sagde:
Isotimber 300e95 u-værdi 0,11 (total tykkelse 395mm)
Paroc med klimaskive 240 + 2*70 u-værdi 0,112 (total tykkelse 380mm)
Jeg hæftede mig ved Paroc alternativet, da jeg netop har set på denne konstruktion til vores kommende byggeri.
For mig er det ret ens, men måske overser jeg noget?
De angiver U-værdi for forskellige blokke uden at have støtte fra noget institut som fx SP. I betragtning af at deres produkt er helt nyt, bør man have et certifikat.
Derefter bryster de sig af at træblokke er diffusionsåbne, for i næste afsnit at tale om behovet for at lægte på indersiden for el osv. - samt at spalten skal fyldes med isolering. Stadig ingen dampspærre?
Om disse blokke er fornuftige, afhænger i høj grad af sandhedsværdien i producentens oplysninger, og naturligvis af prisen. Er der nogen, der har fået prisoplysninger?
Derefter bryster de sig af at træblokke er diffusionsåbne, for i næste afsnit at tale om behovet for at lægte på indersiden for el osv. - samt at spalten skal fyldes med isolering. Stadig ingen dampspærre?
Om disse blokke er fornuftige, afhænger i høj grad af sandhedsværdien i producentens oplysninger, og naturligvis af prisen. Er der nogen, der har fået prisoplysninger?
Jeg overvejede at bruge isotimber til min udvidelse på træhuset. Fik da disse oplysninger fra dem. Har opgivet tanken, da jeg synes, det bliver for dyrt, men jeg tror dog på ideen.
Byggeblokkene findes i 3 forskellige bredder,
Bredde x højde x længde
100 x 123 x 2350 mm 900:- / kvm vægflade
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Udover byggeblokkene indgår også bundrem, remspær og krydsfiner på ud- og inderside. Mere info findes på hjemmesiden, www.isotimber.se
Hvis du kommer op på 100 kvm vægflade, så giver vi fragt og montering.
Byggeblokkene findes i 3 forskellige bredder,
Bredde x højde x længde
100 x 123 x 2350 mm 900:- / kvm vægflade
200 x 123 x 2350 mm 1800:-
300 x 123 x 2350 mm 2200:-
Udover byggeblokkene indgår også bundrem, remspær og krydsfiner på ud- og inderside. Mere info findes på hjemmesiden, www.isotimber.se
Hvis du kommer op på 100 kvm vægflade, så giver vi fragt og montering.
Anede at så var tilfældet, ikke mindst med tanke på bearbejdningen af træet.borichard sagde:
Letbeton, også diffusionsåbent materiale, desuden ikke organisk, ca 700 kr/m2 for tykkelse 300-365 mm. Game over.
Går det så hurtigt at regle, isolere, sætte plast og f.eks. en OSB-plade på indersiden?andersmc sagde:
Jeg har ingen erfaring overhovedet med dette, men er nysgerrig!
Godt at du tog det op. Jeg havde samme tanke, men ville ikke virke brokkerøv. Rent spontant virker deres værdier meget gode, og man ville som sagt gerne vide præcis, hvordan de er kommet frem til dem.anaitis sagde:
Der findes jo ingen rigtig tegning, det eneste der er, er produktbillederne. Men ser man på dem, så ser man, at en meget stor del af blokkene er gennemgående træ.SBH sagde:
Luft isolerer, hvis det er i meget smalle sprækker. Meget smalle betyder altså dele af mm. Luft i bredere sprækker isolerer dårligere, meget bredere isolerer det ikke en snus. Hvis sprækkerne i ISO-timber er lavet af en savklinge, burde de være mindst 3 mm brede. Det er for meget til at få rigtig god isolering.
At opstille en regelramme går hurtigt. Det er ikke det trin, der dominerer et husbyggeri.Rappala sagde:
Så kan det være svært at lave en helt retfærdig sammenligning. Det tager naturligvis en del tid at montere OSB på en regelramme. Men husk, at ISO-væggen ikke er færdig, når den er rejst. Du skal stadig fortsætte med regler og isolering på indersiden for at have et sted at trække el osv.
Martin Timell ser ud til at kunne lide konceptet: http://www.tv4.se/äntligen-hemma/kl...vänligt-attefallshus-i-äntligen-hemma-3027260
Og det gør vi også.
Vi har til hensigt at bygge et attefallshus med isotimber til sommer.
// b
Og det gør vi også.
Vi har til hensigt at bygge et attefallshus med isotimber til sommer.
// b
Klik her for at svare