Vi skal installere en brændeovn i vores hus, som vi renoverer. På billedet nedenfor kan I se, hvordan vi har tænkt, at den skal stå. Skorstenen er bagved på højre side. På venstre side har vi tænkt at bygge en del af væggen ud, der hvor den hvide plade står, så vi ikke løber ind i den.

Brændeovn placeret i hjørnet af et rum med en hvid plade til venstre, der skal fungere som afskærmning mod væggen af træ.

Vores problem er, at den venstre væg er af træ. Hvad skal vi bruge for materiale, som er varmebestandigt? Mineritplade, siporexblok?

I instruktionen står der, at brændeovnen skal stå 600 mm fra brændbart materiale og 300 mm fra tæpper og lignende foran brændeovnen. Hvis vi skulle sætte en mineritplade eller noget lignende på den venstre væg, kan man så reducere afstanden mellem væggen og brændeovnen, og i så fald med hvor meget?

Vi havde håbet på at have omkring 15-20 cm fra væggen, er det muligt?

Tak på forhånd!

Findes der ikke en skitse ovenfra, der viser afstanden til ubrændbar & brændbar væg? I Conturas brochurer har de skitser over det, så man kan planlægge inden køb af brændeovn, findes også i installationsvejledningen, der følger med brændeovnen.

Her er et eksempel, målene er forskellige mellem modellerne.
Diagram over pejseinstallation, der viser afstande til brændbare og ikke-brændbare vægge. Forskellige mål for forskellige pejsmodeller er angivet.

Hej..
brug minerit pladen, det er nemmere at ordne efterarbejdet på den ..
men sæt så en plade bag ovnen også, så hjørnet får en helhed med kaminen..
og sæt også en gips bag mineriten så bliver det ekstra godt ....og trygt....
afstanden 15 - 20 cm føles god, så gør det.
Jeg ville have gjort sådan her ...reglet som normalt, så sat gipsen op, derefter ville jeg have savet 5 cm strimler af mineriten og fordelt tre på hver plade langs fra gulv til loft ..som afstand mellem gipsen og mineriten..
på den måde holder varmen sig i mineriten og når ikke gipsen. En meget sikker konstruktion...
Og husk at forbore mineriten, så den ikke går i stykker, når du skruer den op..
Under ovnen hvad skal du have der..????
Eti..

Det der bør stå i monteringsvejledningen til kaminen. I det mindste når det gælder saunaovne, er det sådan, at en mineritplade halverer afstanden til brændbart, men da skal pladen monteres med luftspalte bagved. Kan ikke huske målet på luftspalten, men mindst 30 mm er det, så det bliver ikke så pænt i en dagligstue.

Har ovnen glas både foran og bagpå? sammenligner man med fx conturaovnerne virker denne model ikke direkte egnet til montering i hjørne eller væg.

Thomas Lundquist
Det er ildfast tegl i bagkanten.

Det er altid bedst med "stenvægge" ved brændeovne, men kontakt skorstensfejeren, der får du det rigtige svar.
Det er desuden ham, der skal besigtige installationen.

Ja nu ser jeg, at jeg bliver snydt af skyggen bag ovnen. Men alligevel. 60cm til brændbart. Hvordan tænkte man, da man konstruerede den ovn....?

Ifølge min skorstensfejertekniker (de som laver brandinspektioner og godkender nyinstallationer) så er ingen plader og trævægge godkendte til at mindske afstanden fra ovn til brændbar del. Kun sten 10 cm (tegl, letbeton eller letklinker) er ok. Jeg spurgte, da jeg overvejede at udskifte min brændeovn med en pilleovn.

Læste her for nylig på Sotarbolagets hjemmeside at hvis man monterer en 8 mm fibercementskive ( minerit ) på en trævæg og har en afstand ( luftspalte ) på 25 mm så kan man reducere afstanden til kaminen med 25 cm, ellers er det 50 cm som gælder..til brændbart.. Der findes alternativer .....
Eti..

Det kan tænkes findes alternativer, ja. "Min" skorstensfejer er kendt for at være "hård". Man skulle ellers tro, at disse regler rimeligvis burde være ens i hele landet, men som sædvanlig får man en fornemmelse af, at der er rum for fortolkning.

Eftersom det alligevel er skorstensmesteren eller skorstensfejeren som skal godkende din ildsted & skorsten, så er det selvfølgelige tip at høre med dem først. Altid trist at skulle lave noget om, hvis myndighederne kvier sig.

Thomas Lundquist
Vil man slippe grimme "luftspaltsvägge" eller unormalt fede luftspalter mellem kamin og væg, så er det stenvæg, der gælder.

Bare at rive eksisterende ned og mure ved behov.

Det havde en håndværker gjort.

Det er også muligt at lave en væg af minerit på pladeregel fyldt med stenuld ifølge de anvisninger, jeg linkede til. Jeg har bygget en sådan, som skorstensfejeren godkendte. Derefter virker skorstensfejere som en underlig slags. Eller i det mindste følger de ikke nationale regler. Det, der går én gang, går ikke en anden gang.

Gammel brændeovn i hjørnet af et rum med blomstrede tapetvægge og trægulv.

Oldboy sagde:
Ifølge min skorstensfejer (de der foretager brandinspektioner og godkender nyinstallationer) så er ingen plader og trævægge godkendte til at reducere afstanden fra ovn til brændbar del. Kun sten 10 cm (tegl, letbeton eller letklinker) er ok. Jeg spurgte, da jeg overvejede at udskifte min brændeovn med en pilleovn.
Så Tylö, Harvia med flere lyver i deres monteringsanvisninger? Nej, din tekniker er ude og sejle!
50 cm uden plader, 25 cm med en plade med luftspalte, 12,5 cm med to plader og dobbelte luftspalter er det, der gælder.

• Synes
etiol
  • Laddar…
Tak for alle svar. Vi var og kiggede i en kaminbutik i dag, og de havde en tyk plade af ildfast materiale man kunne købe. De sagde, at det ikke gjorde noget, hvor varm kaminen var, man kunne stille den 5 cm fra det materiale alligevel.

Her er linket til det: http://www.jotul.com/sv/wwwjotulse/Main-Menu/Tillbehor/Tillbehor/Brandvagg/JGFW-5/

Lavede også en lille tegning af, hvordan man måske kan gøre? Hvad tror I?
Tegning af kamininstallation med eldfaste materialer mod vægge og kaminens aftræk rør mod loftet.

Væggen til venstre er revet, gammel billede.

• Synes
Peitursnur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.