Overvejer hvordan man skal bygge indersiden af huset. Tænker at have stående 195 i regelstammen og så liggende 45 reglar på indersiden for lettere at kunne trække el, rør-i-rør osv.

Men - hvordan bygger man indervægge? Tænkte at man sømmer liggende reglar rundt om hele huset først og så de stående reglar for indervægge udenpå for lettere at kunne sno installationerne mellem reglarne. Derefter tilpasse OSB+gips og så sætte loftet, alt dette skal altså gøres pr. rum. Hvad siger forummet? Eller skal man sætte OSB+gips først og så bygge indervægge bagefter? Synes selv det virker bedre at sætte reglarne først.

Derudover undrer jeg mig også om man skal satse på 45x45 sømmet i spær som et installationslag i loftet og så 28x70 spredt udenpå dette?

/Anders

Mikael_L
Anders_Nilsson sagde:
Overvejer hvordan man skal bygge indersiden af huset. Tænker at have stående 195 i regelskroget og så liggende 45 reglar på indersiden for lettere at kunne trække el, rør-i-rør osv.

Dog - hvordan bygger man indervæggene? Tænkte at man sømmer liggende reglar rundt om hele huset først og så de stående reglar for indervæggene udenpå for lettere at kunne sno installationerne mellem reglarne. Derefter tilpasse OSB+gips og så sætte indersloftet, alt dette skal altså gøres pr. rum. Hvad siger forumet? Eller skal man sætte OSB+gips først og så bygge indervæggene derefter? Synes selv det virker bedre at sætte reglarne først.
Jeg er lige midt i dette i mit første hus, så der mangler jo lidt erfaring. :O
Men ellers er jeg på vej til at gøre præcis som du beskriver.

Først korsregle ydervæggene.
Så regle indervæggene.
Så halvdelen af indervæggene, dvs. sætte OSB+gips på den ene side.
Og til sidst trække al el og VA som skal trækkes i væggene.

Glem ikke hele tiden at tænke på, hvad OSB og gips-pladerne skal fastgøres i, når de mødes i hjørner.
Udover at have regel bagved kan man overveje gips-pladevinkler.
I de 4 ydervæggeshjørner vil jeg ikke sætte nogen regel, men en lodret gips-pladevinkel mod den vandrette korsregling, da kan elrør nemt trækkes forbi der.

I loftet har jeg kun 28x70 gles, det er nok med 28mm for at rumme elrør.

Jeg er i samme stadie i mit hus. Men jeg valgte at sætte OSB'en op først på alle ydervægge, derefter regner jeg indervæggene. Det meste af elen går i loftet og derefter ned i indervæggene oppefra.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.