3,898 læst ·
22 svar
4k læst
22 svar
Indrette uudviklet førstesal
Side 1 af 2
Hej!
Er der nogen der er i gang med at, har indrettet eller skal indrette overetagen (i et 1½ plans hus) selv? Hvordan griber I det an? Lejer I håndværkere, eller tager I jer af det selv?
Er det svært?
Hvad kan man gøre selv?
Hvad er smartest at starte med?
Hvad SKAL man have en håndværker til, udover elektriker til strømmen og håndværker der ordner badeværelset?
Er der nogen der er i gang med at, har indrettet eller skal indrette overetagen (i et 1½ plans hus) selv? Hvordan griber I det an? Lejer I håndværkere, eller tager I jer af det selv?
Er det svært?
Hvad kan man gøre selv?
Hvad er smartest at starte med?
Hvad SKAL man have en håndværker til, udover elektriker til strømmen og håndværker der ordner badeværelset?
Det er kun elektriciteten, der er et krav.
Badeværelset må du lave selv, hvis du sørger for at følge BRK
Badeværelset må du lave selv, hvis du sørger for at følge BRK
SJODR sagde:Hej!
Undrer om det er nogen, der er i gang med at, har indrettet eller skal indrette førstesalen (i et 1½ plans hus) selv? Hvordan griber I det an? Lejer I håndværkere, eller tager I hånd om det selv?
Er det svært?
Hvad kan man gøre selv?
Hvor er det smartest at starte?
Hvad SKAL man have en håndværker til, udover elektriker til strømmen og håndværker, der ordner badeværelset?
Indretter lige nu min egen førstesal. Gør alt selv bortset fra elektriciteten.
Anbefaler at have håndværkere til badeværelset, hvis I ikke har arbejdet med det tidligere
At starte med: tegning
I skråt tag, enkeltgips med CC 45 regelværk bagved.SJODR sagde:
Væg og gavle, spån + gips
Badeværelse: dobbeltgips
Materiale tager jeg ind udefra via altandøren. Nemmere end trappe for mig.
Thanx.
Hm, problemet er bare, at vi ikke kommer til at have nogen altandør, men det bliver to vinduer på hver gavl af huset. Jeg tror, at vinduerne kommer til at åbne, så de snurrer helt rundt, men at de holdes fast i midten, så kan man ikke få ind gipspladerne den vej.
Skal tjekke med kommunen angående vandet. Men vi har ikke tænkt os at ordne badeværelset selv, det får koste, hvad det koster. Er der nogen, der kender til en god fliselægger i nordvestlige Skåne måske?
Hm, problemet er bare, at vi ikke kommer til at have nogen altandør, men det bliver to vinduer på hver gavl af huset. Jeg tror, at vinduerne kommer til at åbne, så de snurrer helt rundt, men at de holdes fast i midten, så kan man ikke få ind gipspladerne den vej.
Skal tjekke med kommunen angående vandet. Men vi har ikke tænkt os at ordne badeværelset selv, det får koste, hvad det koster. Er der nogen, der kender til en god fliselægger i nordvestlige Skåne måske?
Jeg har lidt information i nedenstående link om, hvordan vi har grebet det an, når vi indretter vores overetage/soveloft, som måske kan være til nogen hjælp.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8
Hvad angår at få byggematerialer op på overetagen, så har vi indtil videre båret alt op ad trappen bortset fra lægterne, som jeg tog ind via vinduerne indpakket i papir
.
Vi har for så vidt ikke båret gipspladerne op endnu, men det ender nok med, at vi også skal bære dem.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8
Hvad angår at få byggematerialer op på overetagen, så har vi indtil videre båret alt op ad trappen bortset fra lægterne, som jeg tog ind via vinduerne indpakket i papir
Vi har for så vidt ikke båret gipspladerne op endnu, men det ender nok med, at vi også skal bære dem.
Interessante billeder. Tror, at vi vil forstå dem endnu bedre, når vi selv skal begynde at indrette og har brug for at købe alt materialet.
Så, at du havde et tagvindue også. Var taget lagt, inden du satte tagvinduet ind, eller? Hvordan skal man få tagvinduer ind efterfølgende (hvilket bliver vores tilfælde)?
Så, at du havde et tagvindue også. Var taget lagt, inden du satte tagvinduet ind, eller? Hvordan skal man få tagvinduer ind efterfølgende (hvilket bliver vores tilfælde)?
Lyder ikke som om det bliver så kompliceret at lægge det ind bagefter trods alt. Men ved ikke om vi kan klare det selv. :-/
Vores leverandør sagde, at vi kunne bestille ovenlysvinduer, selvom vi havde uindrettet, men da havde de bare båret vinduet op og ladet det ligge oppe på overetagen. Da tænkte vi, at for den pris de ville have, kunne vi hyre en der fixer det bagefter + købe selve vinduet.
Gjorde I det selv eller hyrede I nogen? Hvis I hyrede nogen og bor i Skåne, så måske man kan få et tip om hvem man skal hyre?
Vores leverandør sagde, at vi kunne bestille ovenlysvinduer, selvom vi havde uindrettet, men da havde de bare båret vinduet op og ladet det ligge oppe på overetagen. Da tænkte vi, at for den pris de ville have, kunne vi hyre en der fixer det bagefter + købe selve vinduet.
Gjorde I det selv eller hyrede I nogen? Hvis I hyrede nogen og bor i Skåne, så måske man kan få et tip om hvem man skal hyre?
SJODR,
Vi havde hjælp af en snedker til at montere ovenlysvinduet. Det føltes ok at få hjælp med dette arbejde, så man ikke får problemer med vandlækage. En snedker, der har monteret ovenlysvinduer tidligere, gør det sandsynligvis hurtigere, end jeg ville have gjort, da jeg skulle læse monteringsanvisningen hele tiden.
xbengt,
Hvis du ved, hvad du får for dine 170.000, bør det være ret let at tjekke, hvad en lokal byggemarked skal have for det samme sæt materialer. Synes, det lyder lidt dyrt, hvis ikke så virker det ikke meget billigere end at købe det selv.
Vi havde hjælp af en snedker til at montere ovenlysvinduet. Det føltes ok at få hjælp med dette arbejde, så man ikke får problemer med vandlækage. En snedker, der har monteret ovenlysvinduer tidligere, gør det sandsynligvis hurtigere, end jeg ville have gjort, da jeg skulle læse monteringsanvisningen hele tiden.
xbengt,
Hvis du ved, hvad du får for dine 170.000, bør det være ret let at tjekke, hvad en lokal byggemarked skal have for det samme sæt materialer. Synes, det lyder lidt dyrt, hvis ikke så virker det ikke meget billigere end at købe det selv.
Lyder godt, vi tør heller ikke kaste os ud i sådanne risikable projekter. Alt, der har med vand og el at gøre, synes jeg, man skal have en snedker/elektriker til.NiclasR sagde:SJODR,
Vi havde hjælp af en snedker til at montere tagvinduet. Jeg syntes det var ok at få hjælp med dette job, så man ikke får problemer med vandskader. En snedker, der har monteret tagvinduer tidligere, gør det sandsynligvis hurtigere, end hvad jeg havde gjort, da jeg skulle have læst monteringsanvisningen hele tiden.
Var snedkeren fra Skåne, eller et sted fra resten af landet?
Det har vores hustilbygger også, men jeg kan ikke huske, hvad prisen var, og vi har sagt, at vi ikke ville have det. Men jeg tror, at de lægger så meget materiale op som nødvendigt for en vis opdeling af rum, men hvis man vil have det anderledes, bliver det alligevel ikke det rigtige antal af alt, man behøver :-? Men man kan måske købe en masse gipsvægge, mens de bygger huset, og bede dem om at løfte det ind, inden taget er kommet på plads?Inger.P. sagde:SJODR.
Jeg vil anbefale, at I køber et materialekit fra hustilbyggeren. At de så løfter hele "pakken" op på overetagen, inden tagspærene monteres.
På den måde behøver I ikke at tænke på at "slæbe op" alt materialet til overetagen, når det bliver tid til at indrette den.
Din hustilbygger burde kunne give en god "pakkepris" på dette. Hjältevadshus f.eks. har den service til sine kunder.