Hej,
nu begynder det at nærme sig kontrakt-underskrivelse, og det føles godt. Men jeg føler mig rådvild over beslutningen om indervæggene; alle vægge har som standard 45x95 og enkeltgips (13mm), men jeg/vi er nok fristet til at have noget solidt at sømme ting op i, er træt af at skulle bruge plugs hele tiden.
Hvis man nu ændrer sagen og kører 45x45 regel, 12mm spånplade og 13 mm gips, bliver det så meget dyrere? regelmaterialet mindskes jo en del. Så vil vi nok vælge at isolere alle vægge, virker det fornuftigt? (isolering er inkluderet omkring vådrummene)
Nogen har nævnt, at det bliver "skramlet" med gips + spånplade...? modvirker isoleringen ikke dette, hvis man vælger det?
Hjælp

nu begynder det at nærme sig kontrakt-underskrivelse, og det føles godt. Men jeg føler mig rådvild over beslutningen om indervæggene; alle vægge har som standard 45x95 og enkeltgips (13mm), men jeg/vi er nok fristet til at have noget solidt at sømme ting op i, er træt af at skulle bruge plugs hele tiden.
Hvis man nu ændrer sagen og kører 45x45 regel, 12mm spånplade og 13 mm gips, bliver det så meget dyrere? regelmaterialet mindskes jo en del. Så vil vi nok vælge at isolere alle vægge, virker det fornuftigt? (isolering er inkluderet omkring vådrummene)
Nogen har nævnt, at det bliver "skramlet" med gips + spånplade...? modvirker isoleringen ikke dette, hvis man vælger det?
Hjælp
45x45 er nok lidt spinkelt, sats på 45x70 i stedet og derefter spån/gips eller osb/gips.
Isolering i indervæggene synes jeg er en selvfølge, det koster så lidt ekstra, at det ikke er noget at overveje.
At det bliver skranglet er jeg ikke enig i, vi har spån+gips (og selvfølgelig isolering) på visse vægge, og det bliver jo betydeligt mere lydtæt end bare den ene plade.
Angående fordyrelsen, så regn med omkring 70-80:- ekstra for hver spånplade (120cm bredde på disse) inklusive montering.
Isolering i indervæggene synes jeg er en selvfølge, det koster så lidt ekstra, at det ikke er noget at overveje.
At det bliver skranglet er jeg ikke enig i, vi har spån+gips (og selvfølgelig isolering) på visse vægge, og det bliver jo betydeligt mere lydtæt end bare den ene plade.
Angående fordyrelsen, så regn med omkring 70-80:- ekstra for hver spånplade (120cm bredde på disse) inklusive montering.
Jeg gjorde netop det... bedrøvelige, men samtidig fantastiske valg at lægge råspont. Tanken var først at kun have det (22mm råspont) i en værkstedsdel på ca. 30kvm, men jeg følte mig grundig og valgte at købe til hele bygningen (ca. 40-50kvm pr. plan). Jeg købte 1600mm og savede, bar op og sømmede det hele selv på ca. 3-3½ dag. Det var ret hårdt arbejde, men nu føles det rigtig godt. Udenpå bliver det gips. Væggene føles enormt stabile, og lydisoleringen blev helt fantastisk. Jeg anbefaler det varmt. Især hvis du har adgang til en sømpistol og nogen til at save samtidig som du sømmer, alternativt hvis du har meget energi og en god sømarme 
Jeg tror, jeg betalte ca. 7000-8000kr for 1600m og der blev en hel del tilbage. Den var lidt bredere, end jeg havde troet. Der gik knap 9m pr. kvm, dvs. omkring 42kr kvadraten. Helt klart det værd. Føles meget solidt. Jeg hader også gipsvægge. Føles hul og billig, og man bliver bare sur, når man skal hænge noget tungt op eller kommer til at beskadige væggen.
Jeg tror, jeg betalte ca. 7000-8000kr for 1600m og der blev en hel del tilbage. Den var lidt bredere, end jeg havde troet. Der gik knap 9m pr. kvm, dvs. omkring 42kr kvadraten. Helt klart det værd. Føles meget solidt. Jeg hader også gipsvægge. Føles hul og billig, og man bliver bare sur, når man skal hænge noget tungt op eller kommer til at beskadige væggen.
Det er noget fjollet, at man skal have noget (råspont/träskiva) under gipspladen for at det skal blive en god(?) konstruktion, snak om stenalderen…..
Findes der ikke et alternativ? Har ikke lyst til at arbejde med gipsplader, tretex, obs eller spånplade, og træpaneler bliver for meget sauna. Stående/liggende "plader" a la indvendigt loft bliver for meget kontor…
Carra
som ikke har tænkt sig at tapetsere men have malede vægge... ;D
Findes der ikke et alternativ? Har ikke lyst til at arbejde med gipsplader, tretex, obs eller spånplade, og træpaneler bliver for meget sauna. Stående/liggende "plader" a la indvendigt loft bliver for meget kontor…
Carra
som ikke har tænkt sig at tapetsere men have malede vægge... ;D
Hvordan mener du med, at du ikke har lyst til at arbejde med gips, obs, spån osv.? Noget må du vel alligevel have? 
Råspont kan virke som stenalder, men det, du egentlig taler om, er kvalitet. Hvis man ikke føler, at man behøver noget under gipsen, er det vel bare godt. Tidsbesparende at bare smide en enkelt lag gips op på væggene. Hvis man derefter er tilfreds med det - kanon. Har selv det i beboelseshuset, og ja, det fungerer. Jeg ville dog ønske, at det var beboelseshuset, der havde samme standard som i udhuset (60x2 kvm med 45+145+45 vægisolering og 120+120+120+120 i loft, råspont og gips på vægge osv). Det føles gedigent, men krav? Det er vel absolut ikke tale om noget krav her.
Råspont kan virke som stenalder, men det, du egentlig taler om, er kvalitet. Hvis man ikke føler, at man behøver noget under gipsen, er det vel bare godt. Tidsbesparende at bare smide en enkelt lag gips op på væggene. Hvis man derefter er tilfreds med det - kanon. Har selv det i beboelseshuset, og ja, det fungerer. Jeg ville dog ønske, at det var beboelseshuset, der havde samme standard som i udhuset (60x2 kvm med 45+145+45 vægisolering og 120+120+120+120 i loft, råspont og gips på vægge osv). Det føles gedigent, men krav? Det er vel absolut ikke tale om noget krav her.
Kom på at mit indlæg egentlig ikke var et svar på spørgsmålet.
Gips + spån burde vel blive godt? Gips og spån for sig fungerer jo for de fleste, så gips + spån burde blive bedre. Ikke meget dyrere ville jeg gætte på. Det er jo desuden noget, du kan gøre selv meget enkelt. Men som med alt andet; det kommer jo an på, hvor mange kvm det drejer sig om. Har du tiden og energien, ville jeg da satse på råspont, når man alligevel er i gang.
Gips + spån burde vel blive godt? Gips og spån for sig fungerer jo for de fleste, så gips + spån burde blive bedre. Ikke meget dyrere ville jeg gætte på. Det er jo desuden noget, du kan gøre selv meget enkelt. Men som med alt andet; det kommer jo an på, hvor mange kvm det drejer sig om. Har du tiden og energien, ville jeg da satse på råspont, når man alligevel er i gang.
Det blev livat i denne tråd 
Sjovt
Begynder mere og mere at hælde til 70 regel og OSB+ enkel gips
tror vi kommer til den følelse vi længes efter samt den praktiske fordel at undgå at skulle plugge i gips, er sindssygt træt af det...
Sjovt
Begynder mere og mere at hælde til 70 regel og OSB+ enkel gips
tror vi kommer til den følelse vi længes efter samt den praktiske fordel at undgå at skulle plugge i gips, er sindssygt træt af det...