Hej
Udvider huset...
Hvor tyk skal jeg passende gøre indervægge?
Skal jeg bruge vægregler 70x45 eller 95x45?
Hvor dyb er en standardkarme til en indvendig dør?
Jeg vil jo helst ikke, at karmen bliver "bredere" end hvad væggen bliver!?

Mvh Tomas

Bob_the_builder
Hvis det ikke er en bærende væg du skal lave, plejer man at bruge 45x70-træ. Hvis du har enkelgips på væggen, bliver den samlede bredde ca. 95 mm. Jeg har en note om, at standardmål er 93, 100, 118 og 147 mm for at kunne eksperimentere med forskellige regler og pladebeklædninger.

Skulle ikke kun have enkel gips. Enten krydsfiner gips eller dobbelt gips. Bliver meget mere stabilt og meget mere stille. Læg også isolering i!!

Som alternativ til krydsfiner+gips kan nævnes OSBplade+gips. Tror OSB'en er billigere, eller tager jeg fejl?

/Kibba

OSB er meget billigere og næsten lige så godt som krydsfiner.

OSB er knapt billigere end krydsfiner og dårligere.
Standardtykkelse på karme er 93 mm.
selv 68 mm er rimelig almindelig men tykkere må ofte bestilles.

styrman1 sagde:
OSB er knapt billigere end krydsfiner og dårligere.
Jeg køber OSB for 119SEK stykket men plyfa for 149SEK.

Det er meget billigere end "knapt" billigere.

...og bruger du spånplade/plywood/OSB + gips anbefales limning + skruning af træplade mod træregler. Det stiver op betydeligt og giver mulighed for at justere skæve regler. Brug "vinterlim"

Johan Gunverth sagde:
...och använder du spånplatta/plywood/OSB + gips anbefales limning + skruning af træplade mod træregler. Det stiver op betydeligt og giver mulighed for at justere skæve regler. Anvend "vinterlim"
Det gælder kun dem, der bygger bankhvælvinger, hva? :)

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
MathiasS sagde:
Jeg køber OSB for 119SEK stykket men plyfa for 149SEK.

Det er meget billigere end "knapt" billigere.
Plyfa for 149!!
Bor du på bræddegården eller?

Har nogen i stockholm at anbefale?

OSB pladen er ikke helt formstabil. den skal monteres med en vis afstand mellem pladerne. 30:- forskel er ikke så meget synes jeg.

MathiasS:
Hvor køber du pladerne forresten?

MathiasS sagde:
Det gælder kun dem, der bygger bankbokse, ikke?  :)
Nope! Fætteren bygger huse på fuld tid og ville ikke tøve et sekund med at lime træpladerne, når han bygger hus til sig selv.
- Det tager dobbelt så lang tid og bliver for dyrt for kunden, siger han som svar på, hvorfor ikke hustillverkarna gør det.

• Synes
jonaskop
  • Laddar…
sirbo sagde:
Plyfa for 149!!
Bor du på savværket eller?

Har nogen i stockholm at anbefale?

Sorry, jeg kiggede på to forskellige fakturaer, det ene med moms indbagt, det andet uden moms. Jeg har hidtil betalt 149+moms for plyfan, intet andet, hvilket yderligere styrker tesen om, at plyfa er urimeligt dyrt. OSBprisen var med moms...

Johan Gunverth sagde:
Nope! Kusinen bygger hus på fuldtid og ville ikke tøve et sekund med at lime træpladerne, når han bygger hus til sig selv.
- Det tager dobbelt så lang tid og bliver for dyrt for kunden, siger han som svar på, hvorfor ikke hustillverkarna gør det.
Men hvis man kan lime OSBn (og det bliver jo åbenbart godt) så kan dette med formueinstabiliteten jo ikke være et stort problem. At lime OSB burde så være en sikker måde at få vægge, der buer?

Jeg har brugt OSB overalt, uden at sætte med margen, og har ikke set nogen problemer med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.