Hej
Udvider huset...
Hvor tyk skal jeg passende gøre indervægge?
Skal jeg bruge vægregler 70x45 eller 95x45?
Hvor dyb er en standardkarme til en indvendig dør?
Jeg vil jo helst ikke, at karmen bliver "bredere" end hvad væggen bliver!?
Mvh Tomas
Udvider huset...
Hvor tyk skal jeg passende gøre indervægge?
Skal jeg bruge vægregler 70x45 eller 95x45?
Hvor dyb er en standardkarme til en indvendig dør?
Jeg vil jo helst ikke, at karmen bliver "bredere" end hvad væggen bliver!?
Mvh Tomas
Hvis det ikke er en bærende væg du skal lave, plejer man at bruge 45x70-træ. Hvis du har enkelgips på væggen, bliver den samlede bredde ca. 95 mm. Jeg har en note om, at standardmål er 93, 100, 118 og 147 mm for at kunne eksperimentere med forskellige regler og pladebeklædninger.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
...og bruger du spånplade/plywood/OSB + gips anbefales limning + skruning af træplade mod træregler. Det stiver op betydeligt og giver mulighed for at justere skæve regler. Brug "vinterlim"
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Nope! Fætteren bygger huse på fuld tid og ville ikke tøve et sekund med at lime træpladerne, når han bygger hus til sig selv.MathiasS sagde:
- Det tager dobbelt så lang tid og bliver for dyrt for kunden, siger han som svar på, hvorfor ikke hustillverkarna gør det.
sirbo sagde:
Sorry, jeg kiggede på to forskellige fakturaer, det ene med moms indbagt, det andet uden moms. Jeg har hidtil betalt 149+moms for plyfan, intet andet, hvilket yderligere styrker tesen om, at plyfa er urimeligt dyrt. OSBprisen var med moms...
Men hvis man kan lime OSBn (og det bliver jo åbenbart godt) så kan dette med formueinstabiliteten jo ikke være et stort problem. At lime OSB burde så være en sikker måde at få vægge, der buer?Johan Gunverth sagde:
Jeg har brugt OSB overalt, uden at sætte med margen, og har ikke set nogen problemer med det?