Hej Fottfolk,
Læst en del tråde om stålbjælker og gitterværk, ser at der findes meget kyndige personer som hjælper os medlemmer, nu ville jeg blive utroligt taknemmelig hvis nogen havde mulighed for at kigge på mit "problem" nedenfor.

Generel info:
Garage 136m2
Trækonstruktion, vægliv 45x145, 3m høj
Taghældning 28gr
Bredde 9m
Total længde garage 17m
Beregningsnorm: Europæisk konstruktionsstandard - EKS11 (BFS 2019:1)
Placering: 388 92 Ljungbyholm
Sneværdizone: 2 kN/m2
Egenvægt ydertag: 0,40 kN/m2 - Pladetag med isolering og indvendig beklædning

Garagen er fra begyndelsen tænkt med tagåser i 270x90 limtræ, alternativt letbjælke HB350s.
(overvejer pris vs arbejdstimer)

Indtil videre så godt

Oprindelig tanke var 115x495 mm limtræ som rygbjælke, men så får jeg en søjle præcis midt i det åbne rum i garagen, hvilket jeg vil blive tosset med.

Indtaster målene på byggbeskriving.se og finder ud af, at ingen bjælke klarer denne last.

Så kommer det svære, jeg har 11,5 m spændvidde på store delen i garagen.
Tidligere havde jeg en søjle dvs. 6m limtræsbjælke - søjle - 6m limtræ.

Ingen træbjælke klarer denne laste, så da tænker jeg selvfølgelig, STÅL og gitterværk?
jeg har en god ven, som driver firma, der kan lave gitterværket for mig, men ikke hjælpe med beregningen.

Har I mulighed for at sige, hvordan gitterværket bør fremstilles for at klare belastningen?
Bedre at tage lidt ekstra i materialet end at det svajer mm

Tegninger og info nedenfor:

STORT TAK PÅ FORHÅND OM NOGEN FANTASTISK SJÆL VIL HJÆLPE (y):strong:

3D-model af en garagekonstruktion med træramme og spær. En rød tekst fremhæver en central stolpe i garagen, som brugeren vil undgå.

Er ingen ekspert i emnet, men det er let at forestille sig, at en jernbjælke ville være stærkere, men det er jo ikke altid så enkelt. Ville tro, at en sådan stående bjælke i dit tilfælde bliver meget høj.......Så høj, at det nok er enklere at konstruere om det hele og måske vælge en anden slags tagstol. Men den kan så have brug for at stå på et andet slags underlag, og ja det meste kan blive forkert.......At bygge så stort i træ og undgå stolper inde er nok ikke så enkelt. Der er det nok lettere at have stolper og så porte den anden vej, så man får som rum og ikke bliver generet af dem. Hvis man har porte på gavlen, så er jeg enig i, at stolpen bare vil føles i vejen. Men to rum fra andre lede ville ikke være sådan. Så kunne man måske have en væg halvvejs ind og endda få stolpen til at forsvinde.

S Stefan1972 sagde:
Er ingen ekspert i emnet men det er let at forestille sig, at en jernbjælke ville være stærkere men det er jo ikke altid så enkelt. Ville tro at en sådan stående bjælke i dit tilfælde bliver meget høj.......Så høj, at det nok er lettere at konstruere om det hele og måske vælge en anden slags tagstol. Men den skal måske stå på en anden slags underlag, og ja så bliver det meste måske forkert.......At bygge så stort i træ og undgå stolper indenfor er nok ikke så enkelt. Da er det nok lettere at have stolper og så porte den anden vej, så man får som fag og ikke bliver forstyrret af dem. Har man porte på kortsiden, så er jeg enig i, at stolpen bare ville føles i vejen. Men to fag fra den anden led ville slet ikke blive sådan. Da kunne man endda have en væg halvvejs ind, og stolpen forsvinder.

Pladen er allerede støbt, så det bliver svært at dreje garagen :)

Jeg tænker mere en gitterkonstruktion snarere end en I eller H bjælke, man ser jo ridehaller/lager/gymnastiksale med vanvittige spændvidder med gitterværk i taget.

Har også taget imod tilbud på saksespær som en plan B :) Man mister lidt i højden men det ville helt klart fungere.

Findes masser af kreative løsninger på dette, men det kræver konstruktionsberegninger, og hvis ingen har tid og lyst til at gøre det gratis for dig, må du nok ansætte en konstruktør for nogle timers arbejde.
En mulig vej kunne f.eks. være at bruge en ramme/saks/fackverkstagstol lige der, hvor du har stolpen, og støtte bjælkerne på den. Du mister lofthøjden lokalt, hvor tagstolen sidder, men slipper for stolpe og får åbent på begge sider. Måske bliver du nødt til at sætte 2-3 tagstole sammen for at klare lasten. Kun en af mange mulige løsninger.
De fleste tagstolsfirmaer har tagstolsprogrammer, der nemt laver beregningerne.

Ville det ikke være muligt at have en tagstol eller to, hvor stolpen er, og at den/dem så står på stolper ude ved væggene? Bare en idé med en anden vinkel.

Kan godt lide dine tanker om åbenheden. Fackverkskonstruktion er jo løsningen! Må der ikke findes en beregning på nettet? Har du søgt ordentligt?

• Synes
pppp123
  • Laddar…
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 sagde:
Pladen er allerede støbt, så det bliver svært at dreje på garaget :)

Jeg tænker mere en fagværkskonstruktion snarere end en I- eller H-bjælke, man ser jo ridehuse/lagerbygninger/gymnastiksale med vilde spændvidder med fagværk i taget.

Har også fået tilbud på sakstagstolar som en plan B :) Man mister lidt i højde, men det ville helt klart fungere.
mente ikke så, men sæt portene på langsiden bare.

M Mercruiser sagde:
Kan godt lide dine tanker om åbenheden. Gitterkonstruktion er jo løsningen! Må der ikke findes en beregning på nettet? Har du søgt ordentligt?
Forsøgt at finde, men vil gerne have nogen, der kan tage frem og lave en beregning. Halvsjovt hvis det styrter sammen med 1m sne på taget :crysmile:

• Synes
pppp123
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
menade inte så uden sæt portene på langsiden bare.
Nå ja, desværre er huset der, så hvis jeg ikke køber en Fiat 500, får jeg ikke plads
Plantegning viser husstruktur med garage, som kan rumme to biler, med begrænset plads; relateret til diskussion om parkeringsplads.

Betonfundament under konstruktion ved siden af et hvidt hus; et skilt viser "Leverans här tack" og der er videoovervågningsskilt.

D DTanner sagde:
Der findes masser af kreative løsninger på dette, men det kræver konstruktionsberegninger, og hvis ingen har tid og lyst til at gøre det gratis for dig, så må du nok ansætte en konstruktør til et par timers arbejde.
En mulig vej kunne f.eks. være at bruge en ramme/saks/fagværksspær kun der, hvor du har stolpen, og støtte bjælkerne på den. Du mister lofthøjden lokalt, hvor spæret sidder, men slipper for stolpe og får åbent på begge sider. Måske må du sætte 2-3 spær sammen for at klare lasten. Bare en af mange mulige løsninger.
De fleste spærfirmaer har spæresammensætningsprogrammer, der nemt laver beregningerne.
Jeg kan absolut punge ud for det, men nogle kan lide at hjælpe andre som en god gerning og får selv hjælp med andet her på forummet. Men ellers må jeg hyre nogen (y) det er en lille peng i dette byggeri :crysmile:

Skal garagen være helt åben eller ifølge tegning opdelt?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar sagde:
Skal garagen være helt åbent eller ifølge tegningen opdelt?
Den brede del bliver helt åben, den smalle del er afskilt, halvt/halvt lager samt enten plads til havetraktor eller værksted med maskiner, der støver. Ikke helt klart endnu :thinking::rofl:

Da ville jeg nok have brugt saxtagstole og åbnet over liften

Jaha, ja tyvärr er huset der, så hvis jeg ikke køber en Fiat 500 får jeg ikke plads
ja det kan jo blive lidt trangt måske.........I denne situation ville jeg nok have accepteret stolpen. Er der plads til en bil både foran og bagved, så tror jeg ikke, at den bliver så meget i vejen, at det skulle genere enormt. Kan også være en god ting, da man kan føre el og trykluft centralt.

• Synes
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Jaha, ja desværre er huset der, så hvis jeg ikke køber en Fiat 500, får jeg ikke plads
[billede]

[billede]
Men på plantegningen har du jo en indvendig væg og en trappe næsten der, hvor stolpen er. Kan det ikke lade sig gøre at flytte stolpen, så den bliver en del af den indvendige væg (eller er planudkastet ikke aktuelt længere?)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.