Skal til at udskifte lidt panel på et karnap og er begyndt at forberede lidt.
Fjernede en planke og så til min overraskelse, at der er ikke nogen sømlekt udenpå vindpap, men det ser ud til at være liggende lægter, som isoleringen ligger i, og vindpap udenpå dette og så panelet sømmet på dette. Det føles som det i hvert fald, for det ligger næppe dobbelt lag vindpap...
Det synes at fungere på huset, fordi der på disse 20 år kun er nogle brædder, der er blevet dårlige, og dem skal jeg skifte nu. Men er spalten bag dækslisten tilstrækkelig til at ventilere, eller bør man overveje at udskifte al panelet for at få en ordentlig luftspalte inden for den nærmeste fremtid? Gjorde man sådan for 20 år siden, eller er det nogen, der har taget en genvej?
Har nok noget lignende efter en tilläggsisolering i 80'erne. Kan sikkert fungere med åbne farver, jeg er lidt bekymret her, da ejerne mellem os og dem, der renoverede, har malet med moderne farver.
Har nok noget lignende efter en tilläggsisolering på 80 talet. Kan sikkert fungere med åbne farver, jeg er lidt bekymret her da ejerne mellem os og de som renoverede har malet med moderne farver.
Følger med interesse.
Jeg har ingen anelse om hvad det er for farver de har malet med tidligere men det lader til at have fungeret. Huset skal males om i år så da må man sørge for at have en åben farve i så fald.
Blev lidt af et chok i hvert fald da jeg troede det var bygget ordentligt med dagens målestok.
Anbefaling på åben farve? Mærke og hvad er det man skal spørge efter? Jeg håber det er malet med en sådan farve allerede, men det kan man måske finde ud af på en eller anden måde?
Blev rådet til Beckers perfekt olie maling til mit hus, da det er uden sømlægter og luftspalte. Kåken har været malet med en alkydmaling for ca. 30 år siden og det ser ud til at fungere, har ikke set nogen fugtskader.
Så det er mit tip olie maling. Men der er sikkert nogen med bedre forslag.
Hvis man forsøger at finde nogle løsninger på dette, så er det åbenlyse jo at skifte facaden og få det ordentligt.
Men da panelet er fint for det meste, er en ommaling som sagt planlagt til sommer.
Kunne man bryde den eksisterende panel ned, skifte vindpap på de steder hvor den er dårlig, hvis det er tilfældet, sætte lægter udenpå de eksisterende horisontale regler som sidder bag vindpappen og derefter sætte det eksisterende panel tilbage igen (dårlige og ødelagte brædder udskiftes selvfølgelig) og sætte falsninger ved vinduerne for at kompensere for den del som facaden rykker ud, nye blikkenslagerstykke og nye friskluftsventiler for at kompensere for den længere afstand.
Hvis dette er tilfældet, så er det noget jeg kan gøre til sommer når økonomien tillader en sådan operation. Kan man tage dele af huset på forskellige tidspunkter, f.eks. halvdelen af huset i år og den anden halvdel næste år eller lignende?
Huset ser sådan ud i dag, så der er en del korte vægge som kan tages i etaper når muligheden byder sig.
Er der nogen anden faldgrube man skal passe på?
Eller skal man bare lade det være og male med åben farve og være glad?
Hvad tror I?
Skal jeg gå i gang med det snarest eller bare udskifte det dårlige på karnappen i år og udskifte al beklædning om nogle år og så løse ventilationen. Bekymrer man sig unødvendigt eftersom huset stadig står 20 år senere?
Ja, du er overdrevent paranoid. Skift det som måske er dårligt og hold øje med det fremover. Kåken vil jo ikke implodere i en stor skimmelhøj inden for to uger bare fordi du nu opdagede det her. En underlig konstruktion helt klart, men efter min mening helt uforsvarligt at skifte al panel, inden noget faktisk problem er opstået. Som en bygningsinspektør sagde til mig en gang, da jeg spurgte, hvordan man ved, at det er tid til at lægge om taget: "når det begynder at lække ind".
Ja, du er overdrevet nervøs. Skift det der eventuelt er dårligt og hold det hele under opsyn fremover. Huset vil jo ikke implodere i en stor mugbunke inden for to uger, bare fordi du nu opdagede dette. En sær konstruktion helt klart, men efter min mening helt uforsvarligt at skifte al panel, før der er opstået noget reelt problem. Som en inspektør sagde til mig engang, da jeg spurgte, hvordan man ved, det er tid til at lægge taget om: "når det begynder at sive ind".
Sandt sandt, men som sagt skal jeg i det mindste skifte lige på karnappen nu, og det er lidt mere udsat, da det næsten er i niveau med udhænget på taget. Måske sætter jeg lidt 28x70 på de allerede eksisterende lodrette regler under vindpappen og bygger det sammen igen. Jeg ville også gerne have dryplistene under bundbrædderne i stedet for under lågene, og vinduesblekket med indstik i karmene. Se det som lidt træning. Så hvis jeg skifter en anden væg og skaber luftspalte om 2 år eller om 10 år, vil det være facadeens tilstand, der afgør i stedet.
Jeg skiftede al min panel for nogle år siden. Ikke fordi den var i så dårlig stand, mest fordi der var utallige lag maling og generelt dårligt lavet fra starten. Panelet var originalt.
Under alle omstændigheder, det så præcis ligeså ud som hos dig. Huset står i et rækkehusområde bygget af Skanska i 1972, med lidt over 100 ens huse, og alle er lavet på denne måde.
Da jeg skiftede panelet, satte jeg dog ventilationslægt, fordi det føltes bedre, men som sagt, det havde fungeret fint i 45 år før, ikke kun på mit hus, men på næsten alle (nogle har skiftet panel).
Jeg skiftede al min panel for nogle år siden. Ikke fordi den var i så dårlig stand, mest fordi der var utallige lag maling og generelt dårligt lavet fra starten. Panelet var original.
Hvordan det end er, det så præcis ligesådan ud som hos dig. Huset ligger i et rækkehusområde bygget af Skanska i 1972, med lidt over 100 ens huse og alle er lavet på denne måde.
Da jeg skiftede panelet, satte jeg dog ventilationslægt på, fordi det føltes bedre, men som sagt, det havde fungeret godt i 45 år før, ikke kun på mit hus men på næsten alle (nogle har skiftet panel).
Føles trygt. Man bliver lidt forvirret bare at et hus bygget i 1998 og påbygget i 2003 med 100 ekstra kvm er meget vellavet på det meste men så gør man sådan her. Det er som om de har vendt på måden man gør det på. De har lagt horisontale 45ere (tror jeg) ovenpå de stående og lagt ekstra isolering der og dermed brudt gennemslippet på den indvendige isolering, smidt en fin vindpap på og så har man simpelthen sømmet panelet fast på de horisontale regler bag vindpappen i stedet for at sætte sømlelægter.
Havde jeg bygget det, havde jeg gjort det omvendt. beholdt de stående reguler, lagt isolering, vindpap, sømlelægter og panel, så lagt 45eren på indersiden som installationssættet i stedet.
Men men som I siger, så ser det jo ud til at fungere, så nu skifter jeg panel på karnappen og laver nye vindueskarme osv. og maler huset i stedet, så tager vi panelet om nogle år
Panel er indkøbt, og farve er diskuteret med Nordsjö efter at have haft med fin frisk panel, der er blevet løsnet og analyseret til en plastfarve, og han gav mig den farve, han sagde er bedst åndbar. Så det bliver Nordsjö one super tech. Han sagde, at det vil holde fint, indtil det er tid til at skifte hele facadepanelet, hvis det overhovedet bliver nødvendigt.
Tak for alle beroligende svar angående min facade, har en tendens til altid at se det værste i alting.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.