Jeg har et problem. I min tilbygning med skråtag vil lofthøjden være 210 cm "længst ude". Har et vindue, der skal sidde i den væg, og det er 150 cm bredt. Tænkte at lægge tagspærene 12,5 cm ind fra hver side og får så cc 120. Bliver jo ikke meget kraft på 12,5 cm, men skal jo have en afveksling, da kun remmen tager kræfterne. Tænkte så at sætte en 45x220 som afveksling, som tagspærene hænger i. Men så kommer tagudhænget (40 cm) ikke til at have noget at hvile på. Overvejer, at med bygge-vinkler og lim-skruning samt en 45x45 i tagfoden, så burde det ikke være noget problem, eller?...

Dette er egne overvejelser, ved ikke hvordan man plejer at tænke. Nogen der kan assistere eller har ideer?

17 graders taghældning....

//L

S
hvor højt går vinduerne op i loftet?
skal de være loft høje????

Senest redigeret af en moderator:
Du kan sætte en avväxling ovenover hanebjælkerne i stedet for under.

Hullet til vinduet er 210cm over gulv. Så kommer remmen. Når alt er færdigt, vil vinduet være i loftsniveau, men det skal være skråtag, så det bliver nok okay. Eftersom jeg bygger til, har jeg et antal parametre at forholde mig til, f.eks. eksisterende vinduers højde og en dør i samme rum. Havde vinduet været 116,5cm bredt, havde det jo ikke været noget problem, men nu må jeg skære tagspærrene for at få ind en afveksling...

Jeg har ingen hanebjælker, kun en helt "glat" skråvæg 3 m udefra det eksisterende hus. 220 + 45 i samme retning (for styrkelsen) 17 grader ud fra en eksisterende væg. 17 grader "op i mønningen" inde i rummet også. På remmen ligger 45x220 med fremspring på 40 cm.
Da vinduet er 150 cm, har jeg brug for 2 stk. 220 regler til at hvile på remmen over vinduet, hvilket jeg mener betyder, at jeg har brug for en overligger til at overføre kraften til de stående vægregler ved siden af vinduet. Problemet er så tagfoden (40 cm), der vil hænge i overliggeren.
Burde have haft et billede, men forsøger med tekst nu.....

Sådan ser det altså ud. Tagbjælkerne hænger altså ind 15 cm over vinduet.

Min tanke er at save udspringet af, lægge en afveksling over vinduet, og så montere tagfødderne mod afvekslingen med lim-skruing og vinkler. Lægger afvekslingen så langt ind som muligt, så kan tagfødderne også hvile på hammarbandet.

//Larsa

• Skitse af en konstruktion med tagbjælker, hulkonstruktion og et vindue med fremtrædende bjælker over vinduesrammen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.