Hej.

Jeg har for et stykke tid siden for første gang købt og renoveret dele af et hus. Jeg har lavet flere dele indtil nu og har nu nogle overvejelser, især angående dampspærre. Huset er fra 1924.

Jeg rev både loft og vægge ned i gangen, som bestod af tretex. Loftet på overetagen vender mod et koldt loftsrum, og der sad tretexen direkte mod råsponten. Jeg har nu gipsplader på hele området direkte mod råsponten. I loftet satte jeg lægter på 22 mm op for at indsætte spots, og derefter gipsplader på det. Der var ingenting bag tretexen, da jeg fjernede det, så jeg tænkte ikke meget over det på det tidspunkt. Burde jeg have sat noget op, inden jeg satte gipspladerne op? En af væggene i gangen er en ydervæg. Huset er af tidligere ejere blevet efterisoleret fra ydersiden, hvis det har nogen betydning.

I så gamle huse er det godt ikke at ændre konstruktionen. Du behøver ikke indsætte dampspærre/plast i en gang. Muligvis i loftet i badeværelse eller vaskerum, hvor du har meget fugt, du ikke vil lade slippe op på loftet.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
I så gamle huse er det godt ikke at ændre konstruktionen. Du behøver ikke indsætte dampspærre/plast i en hall. Muligvis i loftet i badeværelse eller bryggers, hvor du har meget fugt, du ikke vil slippe op på loftet.
Tak for svar. Var usikker. Nej, det er nok den største ændring, jeg har gjort. I de øvrige rum har jeg bredtspartlet tretexen. I badeværelset blev der heller ikke sat nogen dampspærre i loftet mod det kolde loftsrum, men der blev også sat spottet lys med hutonit loft i stedet. Der blev installeret en badeværelsesventilator, der tænder ved fugt, som skulle være tilstrækkelig ifølge tømreren.

I så gamle huse er det godt ikke at ændre konstruktionen. Du behøver ikke indsætte dampspærre/plast i en hall. Muligvis i loftet i badeværelset eller bryggers, hvor du har meget fugt, du ikke ønsker at slippe op på loftet.
At jeg begyndte at spekulere på det er primært fordi en af væggene i hallen er ydervæg, og at der er et koldt loft ovenover. Jeg havde ingen tanke på dette, da jeg udførte arbejdet, men har spekuleret på det nu bagefter, om jeg eventuelt kan have forårsaget skade på sigt.

I så gamle huse er det godt ikke at ændre konstruktionen. Du behøver ikke indsætte dampspærre/plast i en gang. Muligvis i loftet i badeværelse eller vaskerum, hvor du har meget fugt, du ikke vil slippe op på loftet.
Hvorfor ikke da? Fysikken siger jo, at fugtspærre er godt. Hvorfor er det dårligt, bare fordi huset er gammelt?

Gamle huse lyder ikke under fysikkens love. Det er en kendt faktum i lang tid på forummet.

• Synes
  • Haha
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.