Hej

Til at begynde med må I have lidt overbærenhed med min terminologi. Jeg er ikke en snedker, bare en glad amatør, der gerne vil lave tingene selv.

Bor i rækkehus (midt i rækken) og har terrasse på bagsiden, som jeg har udskiftet i sommer. Skal nu bygge en udestue på denne. Nu til mit problem. Skal lægge et kanalplasttag på et bjælkelag men har problemer med, hvordan jeg fastgør bjælkerne til huset. Det nemmeste er vel at illustrere med billeder, som jeg har lavet i Sketchup.
Billede af et SketchUp-design af et udendørs rum med træbjælker og gul facade, viser konstruktion for kanalplasttag. Billedillustration af træbjælke og brædder på en gul væg, set oppefra.
Bjælken 45x220 vil jeg skrue fast langs hele strækningen, da mulig fastgørelse i den skrå del (de sorte og hvide detaljer i billedet) ikke passer med bjælkernes cc. Bjælken vil blive skruet med Essve HEX 10x120.

Bjælkerne vil være 45x195 og hælde 7 grader.

Så hvordan fastgør jeg bjælkerne nemmest? :thinking: Kan jeg bruge konstruktionsskruer som Essve ET-T 8.2x130? Hvordan fungerer det med vinkelbeslag eller bjælkesko?

Helst vil jeg jo også have, at det bliver en så pæn løsning som muligt. Der synes jeg, at bjælkesko og vinkler går væk...

mvh
Baeckman

Jeg havde sat balksko der, hvor jeg vil have reglarne og fæstet dem med en skrue på hver side. Lagt i bjælkerne og skruet med en skrue skråt ind fra hver side af bjælken. Så havde jeg fjernet balkskoene og skruet en skrue til nedefra. På den måde ender alle bjælkerne præcis ens, og du får det nemt. Min vurdering er, at det holder. Forhåbentlig kan en mere vidende person svare på, om det faktisk gør det. At forbore ville jeg også anbefale.

Har du en lille mekanisk/svejsefirma/smed i nærheden, så ville det ikke være så forfærdeligt dyrt at lave specialbjælkesko, som kunne være flotte..

/ATW

Kør med konstruktionsskrue

Det er virkelig ingen optimal løsning. Jeg synes du skal overveje helt andre varianter. Hvad er altantagets mål (længde og bredde)? Hvordan ser husets tag ud (fremfor alt hældning og tagmateriale)? Med normale altanmål i snøzone 2 kan lasten på tagbjælkernes indre oplag let blive 600 kg. Er der risiko for snølomme, kan den blive væsentligt større.

Tak @Johan456 og @Matti_75 Ok, konstruktionsskrue ser jo ud til at være vejen at gå. Jeg antager, at Johan456 også mente konstruktionsskrue. Er det nok med tre? En fra hver side og en nedefra? Kan man sætte skruerne for tæt og miste styrke? Er det fint, så længe man bare tænker på, at træet ikke splintrer, dvs. ikke sætte dem i samme "spor" i træet?

@ArneTW god idé, men har ingen kontakter i nærheden. Det sjove er, at jeg kunne have gjort det selv for 20 år siden. Dengang arbejdede jeg i et smedeværksted med underleverandørproduktion. Savner at kunne konstruere ting indimellem. Sidder i dag på kontor og arbejder med computere de sidste 20 år...

optimum
Eller så sætter du en bjælke mod væggen og lægger tagbjælkerne mod. Så slipper du for at belaste tagets konstruktion.

optimum
Udgå fra at tagbjælkerne er limtræ, for ellers får du problemer med at de bevæger sig med utæt tag som resultat.

J justusandersson sagde:
Det er virkelig ingen optimal løsning. Jeg synes du skal overveje helt andre varianter. Hvad er mål på altantaget (længde og bredde)? Hvordan ser husets tag ud (især hældning og tagmateriale)? Med normale altanmål i snøzone 2 kan belastningen på tagbjælkernes indre anlæg nemt blive 600 kg. Er der risiko for snefickor, kan den blive betydeligt større.
Altantaget bliver 6,5m bredt og 3,4m dybt. 2 partier 3-delte skydedøre står 3 meter ud. I alt 6 styk tagbjælker. Yderbjælkerne vil belaste hver sin 70 spær, som står på altan samt skrues i væggen.

Husets tag er vinkel mod det sorte parti. Altså taghældning er 45 grader. Højde på taget er 5-6 meter (overetage plus loft som kan indrettes (måske næste projekt... :p)).

Den der konstruktionsskrue tager jo trods alt ret så store belastninger. Hvis jeg tolker Essves guide (https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/1093189.pdf) rigtigt vil sige... :thinking: En skrue i rigtig vinkel og stjernerne rigtigt linjeret virker jo til at tage 3-4 hundrede kilo selv.

Hvis jeg kigger rundt i området, så har naboerne betydeligt svagere konstruktioner. Men, det er ikke nemt, og det er derfor jeg beder om hjælp. ;)

optimum
Du bør konstruere efter den snezone du bor i og med korrekt dimension på tagbjælker mm.
Tænk også på, at søjlerne skal kunne klare udestuenes belastning, og det klare almindelige altangulve normalt ikke.

optimum
Her er et link til, hvordan du skal bruge konstruktionsskrue. Supergod løsning for at undgå grimme bjælkesko.

Hej!

Kan du ikke åbne op og fastgøre tagbjælkerne indvendigt?

Jeg har i løbet af sommeren bygget et udestue og havde en lignende situation, hvor jeg fjernede panelet og fastgjorde tagbjælkerne indvendigt i tagspærene. Alt for at undgå at se nogle grimme bjælkesko. Brugte Essve ET-T konstruktionsskrue.

Vedhæfter nogle billeder fra byggetiden. Udestue under renovering med synlige tagbjælker og isolering over store glasdøre og vinduer, med blå og grå facade. Udestue under opførelse med synlige loftsbjælker i skumringen; lys indefra skinner gennem vinduerne og skaber en varm atmosfære.

optimum optimum sagde:
Eller så sætter du en bjælke mod væggen og lægger tagbjælkerne mod. Så slipper du for at belaste tagets konstruktion.
Problemet er jo, at jeg skal op i den højde, jeg har på billedet. Det betyder, at jeg skal ud ca. 80 mm fra væggen, før jeg når frem til bjælken. Bliver ikke pænt.

Har set, at man anbefaler limtræ i instruktionerne for taget. Kommer nok til at skifte til 42x180 limtræ til bjælkerne i stedet. Tak for påmindelsen. På den anden side ændrer det jo ikke mit problem.

Snøzone har jeg styr på. Snøzone 2 med 3 meter mellem bærende punkter, hvilket gør, at jeg klarer mig uden tværregler. Ikke helt umuligt, at jeg sætter dem der alligevel. Videoen er ok. Dokumentet, jeg linkede til, er bedre... ;)

Skruerne er ikke problemet, men det er måden at bruge træbjælkerne på. At gøre enderne kileformede er uhensigtsmæssigt. Desuden mener jeg, at 45x195 er en alt for spinkel dimension, hvis den faktiske spændvidde er 3 meter. Enten gør du som @optimum foreslår og sætter en bjælke mod væggen, eller også laver du en fritstående søjle/bjælke konstruktion, der står et stykke ud fra væggen, og som bjælkerne kan hvile på. Hvis taghældningen på huset er 45°, bør du regne med ret betragtelige snelaster. Kanalplasttag kan man ikke gå op og skovle sne af.

H henrikpalm sagde:
Hej!

Kan du ikke åbne op og fastgøre tagbjælkerne indeni?

Jeg har i løbet af sommeren bygget udestue og havde en lignende situation, hvor jeg fjernede panelet og fastgjorde tagbjælkerne indeni tagstolene. Alt for at undgå at se nogle grimme bjælkesko. Anvendte Essve ET-T konstruktionsskrue.

Vedhæfter nogle billeder fra byggetiden.[billede] [billede]
Tak. Har ikke orket at fjerne panelet og kigge indeni endnu. Vil nok gøre det i weekenden, hvis tiden tillader det. Har kun tjekket ved at skrue nogle lange skruer i panelsamlingerne, dvs. der hvor der sidder søm. Skruede en 100 skrue, der gik hele vejen ind. Men jeg skal absolut tage et kig under. Det er jo lidt forudsætningen for det hele.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.