28,718 læst ·
28 svar
29k læst
28 svar
Fastgørelse af hea bjælke???
Jeg er efter megen overvejelse kommet frem til, at på mit snart færdige hus fra tegnebrættet, skal jeg ændre på mellemdækket, da jeg fik spændvidder på 6,5m. (se billede)
Min første tanke var limtræ!, men det skulle nok blive en type 400X66 eller noget lignende, da jeg ikke vil have en masse limtræsbjælker i loftet på underetagen.
Så det må blive den gamle tro tjeneste stål...
jeg havde tænkt at bære den op ved at placere den på en bærende væg og på den anden side på remmen! (se billede for denne uklare forklaring)...'
HVORDAN SOM HELST!
nu til spørgsmålet:
hvordan fastgør man reglarne i mellemdækket ved HEA-bjælken???
Jeg har talt med en snedker med 30 års erfaring i branchen og jeg har talt med min ven, som er pladschef hos Peab om dette, og begge har 2 forskellige konklusioner (som jeg finder lidt mærkelige begge 2).
Se på billederne, vær enig eller kom med egne forslag..
tak på forhånd!
Min første tanke var limtræ!, men det skulle nok blive en type 400X66 eller noget lignende, da jeg ikke vil have en masse limtræsbjælker i loftet på underetagen.
Så det må blive den gamle tro tjeneste stål...
jeg havde tænkt at bære den op ved at placere den på en bærende væg og på den anden side på remmen! (se billede for denne uklare forklaring)...'
HVORDAN SOM HELST!
nu til spørgsmålet:
hvordan fastgør man reglarne i mellemdækket ved HEA-bjælken???
Jeg har talt med en snedker med 30 års erfaring i branchen og jeg har talt med min ven, som er pladschef hos Peab om dette, og begge har 2 forskellige konklusioner (som jeg finder lidt mærkelige begge 2).
Se på billederne, vær enig eller kom med egne forslag..
tak på forhånd!
Nu blev jeg lidt usikker på, om jeg forstod rigtigt...
Men du tænker altså at køre med 2-delte bjælkelagsbjælker?
I så fald håber jeg, at disse bjælker ikke er en del af tagstolene... (måske toplanshus)
Er det et 1 1/2 plans eller forhøjet vægteret, så tror jeg ikke, du kan bruge nogen af de viste metoder, da skal du nok have din bjælke under bjælkelaget.
Men du tænker altså at køre med 2-delte bjælkelagsbjælker?
I så fald håber jeg, at disse bjælker ikke er en del af tagstolene... (måske toplanshus)
Er det et 1 1/2 plans eller forhøjet vægteret, så tror jeg ikke, du kan bruge nogen af de viste metoder, da skal du nok have din bjælke under bjælkelaget.
Vi har gjort ifølge variant et, men med den tilføjelse, at der i bjælkelaget kun er fræset en rille til HEA-bjælken, så den del af træet ovenover HEA-bjælken også er bevaret. De to mellem-bjælkelagsstykker mødes dermed i midten og er der meget omhyggeligt sammennaglede med birkefiner på begge sider. Dette har vel mest den funktion at holde sammen på mellem-bjælkelaget, indtil alt andet, der holder huset sammen, er på plads. Vores bjælker er svejset til stålrør i indervæggene, men fastgjort til trærør (3 stk. 2"x6", omhyggeligt sømmet sammen) i ydervæggene, da vi synes, at stålrør ville udgøre for meget kuldebro. Konstruktionen bygger på konstruktørtegninger af ingeniør...som i øvrigt selv mente, at vi kunne have 11 kerto bjælker i stedet...hvor flot er det at have sådan noget hængende ned fra loftet :
takker for alle svar og inspirerende idéer!
Jeg tror, at jeg var lidt uklar i forklaringen af hustypen.
Det er en 2-plans villa med halvdelen af huset i 2-plan og den anden halvdel i 1-plan, med pulpettag på 2-planskroppen og limtræbjælkelag i 1-plansdelen (rygsåtag). Så man kan sige, at det er 2 huskroppe på samme plade, med en hjertevæg som adskiller. Det er altså i mellembjælkelaget i 2-etagers delen, at min påtænkte forstærkning eventuelt skulle blive til.
Rent teknisk set er begge planer selvbærende, når det kommer til fordeling af vægte fra spær, dvs. at de fordeles i ydervæggene. Denne løsning er nok til for, at jeg vil slippe for at bruge plan 2 som en trampolin. (svigt i gulvet).
Hvad angår fastgøring af bjælke, så bliver det nok nogen form for stålstolpe i den ene ende, og den ende der hviler på overremmen havde jeg håbet at kunne fordoble eller tredoble de lodrette bjælker under bjælken (45X170).
ang. alt 1.
så burde man få en dårligere styrke, hvis bjælkelaget er af større dim. end HEA-bjælken.
måske skal man helt enkelt svejse faste bøjlesko i bjælken. lyder som den mest logiske udvej... men hvad ved jeg!
disse spørgsmål skal drøftes og beregnes af en konstruktør, men man vil jo gerne være et skridt foran...
Jeg tror, at jeg var lidt uklar i forklaringen af hustypen.
Det er en 2-plans villa med halvdelen af huset i 2-plan og den anden halvdel i 1-plan, med pulpettag på 2-planskroppen og limtræbjælkelag i 1-plansdelen (rygsåtag). Så man kan sige, at det er 2 huskroppe på samme plade, med en hjertevæg som adskiller. Det er altså i mellembjælkelaget i 2-etagers delen, at min påtænkte forstærkning eventuelt skulle blive til.
Rent teknisk set er begge planer selvbærende, når det kommer til fordeling af vægte fra spær, dvs. at de fordeles i ydervæggene. Denne løsning er nok til for, at jeg vil slippe for at bruge plan 2 som en trampolin. (svigt i gulvet).
Hvad angår fastgøring af bjælke, så bliver det nok nogen form for stålstolpe i den ene ende, og den ende der hviler på overremmen havde jeg håbet at kunne fordoble eller tredoble de lodrette bjælker under bjælken (45X170).
ang. alt 1.
så burde man få en dårligere styrke, hvis bjælkelaget er af større dim. end HEA-bjælken.
måske skal man helt enkelt svejse faste bøjlesko i bjælken. lyder som den mest logiske udvej... men hvad ved jeg!
disse spørgsmål skal drøftes og beregnes af en konstruktør, men man vil jo gerne være et skridt foran...
hvorfor skulle 1'eren give dårligere styrke end 2'eren? På en 180 bjælke har du ca. 85 mm anlægsflade. Så længe bjælken ikke går i stykker så....
Vær forsigtig, hvis du svejser. Bjælken kan slå sig og have brug for at blive rettet.
Vær forsigtig, hvis du svejser. Bjælken kan slå sig og have brug for at blive rettet.
Forsøg at bryde de yderste dm af fx. en 6". Giv lyd hvis du lykkes
hmm! Jeg tænkte nok sådan her. at hvis træbjælken, (som i øvrigt var tænkt at have målene 45x220), går i stykker. Ikke fordi jeg egentlig tror det, men hvis man ser det rent hypotetisk.
så vil brudpunktet sandsynligvis være der, hvor udskæringen er, for netop der bliver bjælken kun 152mm (hvis man har en HEA 180). Nu er det vel sådan, at det er en faktor at regne ind, at svækkelsen bliver 86mm fra endetræet og ikke i midten af træbjælken.
Det er muligt, at jeg tager fejl, men jeg synes ikke, det føles rigtig "gedigent" at gøre det på denne måde.
så vil brudpunktet sandsynligvis være der, hvor udskæringen er, for netop der bliver bjælken kun 152mm (hvis man har en HEA 180). Nu er det vel sådan, at det er en faktor at regne ind, at svækkelsen bliver 86mm fra endetræet og ikke i midten af træbjælken.
Det er muligt, at jeg tager fejl, men jeg synes ikke, det føles rigtig "gedigent" at gøre det på denne måde.
Jeg ville nok gå efter alternativ 1 og muligvis forstærke det ved enten at lægge et spkband ovenpå eller bore nogle mindre huller og montere vinkeljern med bolt og møtrik bare for at låse træbjælkerne mod hinanden.
At stemme lidt ud i enderne er intet problem. Trædimensionen vælges for at man ikke skal få for meget nedbøjning på midten. Ikke for at klare lasten i enden. Træ bøjer sig ret meget, inden det går itu, så det er efter min opfattelse ikke nogen fare.
At stemme lidt ud i enderne er intet problem. Trædimensionen vælges for at man ikke skal få for meget nedbøjning på midten. Ikke for at klare lasten i enden. Træ bøjer sig ret meget, inden det går itu, så det er efter min opfattelse ikke nogen fare.
Tak for tipsene!M.C. sagde:
At jeg har stål netop her skulle ikke volde nogle større problemer, når det gælder el, rør osv.
Så ved jeg ikke, om det er mig, der tænker forkert, men M.C., hvordan havde du tænkt dig at lægge en 240-bjælke? I så fald må jeg nok op i dimension på bjælkelaget.
Hvis jeg ikke husker forkert, er 240-bjælken 230 mm i højden, mens jeg havde tænkt at have et 220 mm bjælkelag.?
Det ser ud til, at de fleste har brugt alt 1, men innovationstankegangen synes at være ubegribelig hos landets ala konstruktører! Men alternativet med fast "mutrede" vinkeljern virker interessant!
taknemmelig for alle svar!
Alt 1 er givet, så gør man normalt! Et tip er dog at lave udsparingen på undersiden 20mm højere op i bjælken og det øvre ligeså (= sænke træbjælkerne 20 mm under stålbjælkens underside), så kan du let føre eventuelle elrør forbi bjælken, da de normalt ligger i gitterpanelet i uk bjælkelag. Fastgør bjælkerne til hinanden med et hulbånd over bjælken, så ligger de stille under byggeriet. Hvis bjælkelaget skal optage trækkræfter, kan du bede en smed lave et beslag med et solidt fladjern på oversiden og to "gafler" på hver side af bjælken til at fastgøre bjælkerne i. Det behøver ikke at fastgøres til bjælken, men ligger ovenpå og hviler i stedet. Da vi byggede, blev det gjort på spærerne på forhånd, som derefter kunne løftes på plads nemt uden at skulle træde dem ind i bjælkens liv.
Reglen er som stærkest i indfæstningen, så det er nok ikke noget problem. Inden enderne går i stykker, vil du langt tidligere have problemer med, at reglerne vil se ud som bananer.
Under alle omstændigheder får du ender, der er ca. 160 mm. Sammenlign det med mine spær, der er lavet af 145 reglar (enplans) på spærfabrik
Under alle omstændigheder får du ender, der er ca. 160 mm. Sammenlign det med mine spær, der er lavet af 145 reglar (enplans) på spærfabrik
Dette føles jo som et tip guld værd. Jeg har ligesom afstået fra at sætte visse stikkontakter og afbrydere på deres naturlige steder fordi jeg ville slippe for at tænke på besværet med at komme forbi ståldrageren. Man kan jo simpelthen lægge 20mm støtte under hammerbåndet hvor det skal ligge og hæve stolperne samtidig (det kan bære på 2 steder). Nu mangler det vel bare, at konstruktøren vil forstærke pladen pga. punktbelastning... Ja ja, der er jo 3,5 måneder tilbage til byggestart (hvis man nu kan stole på nutidens årstider), så man har jo tid til at korrigere visse ændringer...MrMagic sagde:
Nu er jeg ikke med igen...

. Hvis man har HEA bjælken i niveau med underkant på bjælkelaget (som din tegning viser), sømmes forskallingen jo under disse. I den kløft kan man passere med elrør - værre bliver det med større rør
; efter du har lavet din udsavning har du stadig ca. 6" tilbage...går aldrig at få brudpunktet der når den er placeret i enden. Intet at fundere overhmm! jeg tænkte nok sådan her. at hvis træbjælken, (som i øvrigt var tænkt at have målene 45x220), går i stykker. Ikke fordi jeg egentlig tror det, men hvis man ser det rent hypotetisk.
så vil brudpunktet sandsynligvis være der, hvor udsavningen er, for lige der bliver bjælken kun 152mm (hvis man har en HEA 180). Nu er det vel sådan at det er en faktor at regne ind at svækkelsen bliver 86mm fra endetræet og ikke på midten af træbjælken.