Hvordan fastgør I træreglarne til stålbjælken hvis I kører med alt 1?
Alt 2 bliver mindre arbejde i stål, som jeg ser det, en ikke ubetydelig fordel faktisk.
Skyd eller svejs fast spik vinkler i Hea bjælken reglerne behøver ikke sidde hårdt de hviler på bjælken.
Bestemt kan man gøre det, men hvorfor ikke alt 2 så kan man skrue/spikre i træ i stedet? Eller bliver oplaget for kort da (ca. 50 mm træ som hviler på bjælken i stedet for 100 mm)?
Klart alternativ 2 fungerer, men det lader til at være en besværligere og dårligere løsning, du skal jo bolte en lægte mod Hea bjælken i stedet for at skyde fast/svejse eller bolte fast vinkler mod Hea bjælken direkte og få 100 mm oplag.
Jeg har bygget to huse, hvor gulvskinnerne har ligget løst på en stålbjælke, og det har fungeret uden knirk.
Men jeg anbefaler at skrue og lime de to gulvskinner sammen med en passende regel i overkanten, det giver lidt mere stabilitet i konstruktionen, og desuden får gulvspånpladen støtte hele vejen.
Hvis det er ifølge tegningen TS lagde ind i indlæg #1, så er det jo tilstrækkeligt med enkle sømvinkler mod livet på bjælken. Skrues fast med selvborende skruer eller skydes fast. Det er kun meget mindre sidekraft, og evt. trækkræft som skal optages.
...De to mellemspærstykker mødes således i midten og er der meget omhyggeligt sammenknyttet med birkefiner på begge sider. Dette opfylder vel mest funktionen at holde sammen mellemspærstykkerne indtil alt andet, der holder huset sammen, er på plads...
Interessant tråd med en tidshorisont på over seks år!
Man kan rigtig høre historiens vingesus
Men Gustavssons og Gabbe1s byggerier er vel ikke de samme?
Men jeg vil gerne gøre en lille bemærkning. Måske har nogen allerede gjort det, og i så fald undskylder jeg:
Det er meget vigtigt, at tagspærens underramme-halvdele forbindes med hinanden.
Hvis dette ikke gøres, kan taget sprede bygningens langvægge, når tagvægten øges ved fx snebelægning.
Jeg har en tilsvarende løsning, som Gabbe1 viser (Gustavssons tilfælde1) på mit hus bygget i 2010.
Tagspærene er konstrueret af Derome, og de leverede med hulbånd for at sammenkoble de delte underrammer. De kaldte dem bjælkeremmer.
Men bygmesteren ønskede det anderledes: Han byggede på de 220 mm underrammer med en 70 mm regel,
som han skrue-limede på underrammer og mellemliggende gulvbjælker.
Præcis som Gabbe1 beskriver.
Bjælkelaget blev altså 290 mm (med rigelig plads til isolering). HEA-bjælken er 200 mm.
Oj, VM i trådlyft gik videre til anden runde
Jeg burde lære at kigge efter dato, inden jeg svarer. Forhåbentlig har TS fået sin mellembygningsdel og venter på det endnu
Men Gustavssons og Gabbe1s byggerier er vel ikke de samme?
Nope, mine bygbilleder er ikke engang et år gamle.
KnockOnWood sagde:
Men jeg vil gøre en lille bemærkning. Måske har nogen allerede gjort det, så undskylder jeg:
Det er meget vigtigt, at spærrets underramme-halvdele forbindes med hinanden.
Hvis ikke dette gøres, kan taget trykke bygningens langvægge fra hinanden, når tagbelastningen øges ved fx snebelægning.
I mit tilfælde er saksspærene fritliggende og mellemdækket kræves ikke for at "holde tilbage" spærene ved fx høj snebelastning.
Men hvis man har en konstruktion, hvor mellemdækket samtidigt agerer underarme, så er det selvfølgelig som du skriver.
Gammel tråd. Men jeg løfter ang. modvirke at vægge trykkes ud. Uanset om spær er fribærende eller ej (hvem ved hvad kraftige storme har for påvirkning på væggev samtidig som bjælkelaget har høj belastning) havde jeg selvfølgeligt fæstne sammen lægterne på hver side af stålbjælken, med hjælp af hulplader ret over.
De er tynde så de kommer ikke give et tykkere bjælkelag og man kan høvle ud gulvspånpladerne for de, alternativt fælde ind de i bjælkerne. Jeg havde da sat en lang på undersiden og en lang på oversiden, så de går ind 30-40, måske helst 50 cm på hver bjælke.
Det burde jo rimeligvis svare til at bjælkerne er "hele"/usamlede, eller tæt på.
Har man desuden vægge på overetagen som går langs med bjælkerne, så havde jeg planlagt så de havner ret over bjælkerne om det går, så man får fæste sammen visse af bjælkerne også med træ.
Sådant der vil formentlig binde det hele så godt sammen, så der skal nok en tornado klasse F5 til at rive det fra hinanden
Gammel tråd igen, men tippet er måske værd noget for nogen i fremtiden
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.