2,798 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Indvendig isolering i tømmerhus - bedste metode?
Jeg har tænkt mig at isolere mit tømmerhus med 45 mm glasuld indvendigt. Bjælkerne er vel måske 150 mm tykke. Rummet, der skal isoleres, ligger på stueetagen, og der er således et gulv og et etagedæk.
1. Skal dampspærren lægges an mod tømmeret eller "oven på" isoleringen? Lægger man det ovenpå, vil man jo lave huller i plasten, når man begynder at sætte ting op på væggene.
2. Hvordan fæster man dampspærren mod etagedækket? Der dannes jo unægteligt en kant på plasten, når den slutter mod etagedækket.
1. Skal dampspærren lægges an mod tømmeret eller "oven på" isoleringen? Lægger man det ovenpå, vil man jo lave huller i plasten, når man begynder at sætte ting op på væggene.
2. Hvordan fæster man dampspærren mod etagedækket? Der dannes jo unægteligt en kant på plasten, når den slutter mod etagedækket.
I skal ikke bygge med plastik i en så gammel væg, væggen skal "ånde" og må ikke bygges ind, da det kan skabe fugtproblemer. Er usikker på om I overhovedet skal have en vindstopper mellem, når det gælder indersiden.
Det der med plastik i tømmerhuse har været diskuteret i en evighed, men nogle konkrete og håndfaste undersøgelser har jeg ikke set, bortset fra dette speciale:
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Det hjælper ikke spor, at "huset ånder", hvis temperaturen mellem isoleringen og tømmerstammen er for lav.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:697670/FULLTEXT01.pdf
Det hjælper ikke spor, at "huset ånder", hvis temperaturen mellem isoleringen og tømmerstammen er for lav.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Som jeg har forstået det, er valget af hygroskopisk isolering meget vigtigere end om man vælger plastik eller ej. Træfiber- eller celluloseisolering kan optage og afgive ganske meget fugt uden at skade den tilstødende trækonstruktion.
Standardmetoden for tømmerhus plejer ellers at være at tætne mellem stokkene med lindrev, måske afhængigt af hvor gammelt huset er.
Klik her for at svare