6,611 læst ·
15 svar
7k læst
15 svar
Indvendig isolering i kælderen
Side 1 af 2
Vi har købt et 2-plans hus med kælder fra -46 og i et af rummene i kælderen er der påregnede trævægge (ydervægge). Borede huller i panelen for at se, hvordan det så ud under. Der ligger først plast mod betonvæggen, derefter træregler 45 mm og træpanel. Mellem plasten og panelet er der isoleret med celleplast. Mit spørgsmål er, om der virkelig skal være en fugtspærre på indersiden af en ydervæg? tænker på fugten... /Björn.
Jeg har lignende konstruktion i min hyggekælder. Det føles ikke helt optimalt, især med tanke på plastmåtterne på gulvet, som jeg rev ud og fandt skimmel på undersiden af. Det er nok med lidt støv for at det kan skimmelsvamp, og når man har lagt en "fugtspærre" i form af plastmåtte eller plastikfolie, så bliver vækstbetingelserne jo de rette...
i min verden skal fugten kunne bevæge sig i en kældervæg. Uanset hvor meget man drænerer, bliver den aldrig helt tør. Jeg har selv muret en ny lecavæg indenfor alle betonydrevægge med en 20 mm luftspalte imellem. Lecaen bygger 200 mm og skal isolere tilsvarende 50 mm isolering. Luftspalten og rummet ventileres omhyggeligt. Et rimeligt stort arbejde at gøre dette, men luften i kælderen er som en forårsbrise. Alternativet er at rive alt op indtil beton, pudse og male med silikatmaling samt isolere uden for kældervæggen med pordrän hvis man alligevel tænker på at dræne.
I vores kælder havde den tidligere ejer beklædt indersiden med Platon, så almindeligt træ- og isolerværk. selvfølgelig med gips også..... Det var lige begyndt at lugte lidt, da jeg rev lortet ud.... Jeg pudsede med gipsmørtel direkte på betonvæggen, skal så småt grave op ved kælderens ydervæg og isolere udefra med isodrän.....
Tak for indlæggene.
Er der nogen, der ved, hvor dårlig denne løsning er?
skal man rive alt ned og begynde forfra, fx med stålregler og uden plast liggende mod ydervæggen?
...eller kan det være nok, at man fx. borer ventilation gennem panelet, celle-plasten og "fugtspærren"?
noget isolering fra ydersiden er desværre ikke aktuelt, da dræneringen er nylavet.
/Björn.
Er der nogen, der ved, hvor dårlig denne løsning er?
skal man rive alt ned og begynde forfra, fx med stålregler og uden plast liggende mod ydervæggen?
...eller kan det være nok, at man fx. borer ventilation gennem panelet, celle-plasten og "fugtspærren"?
noget isolering fra ydersiden er desværre ikke aktuelt, da dræneringen er nylavet.
/Björn.
Min ven havde samme konstruktion som dig og tænkte på at tapetsere væggene, da han flyttede ind. Jeg tog uden hans tilladelse helt åbenhjertigt en forhammer og slog et hul i væggen. Da chokket havde lagt sig, satte han næsen i hullet - en duft af gorgonzola og wasaskibet! Han rev alt ud, pudsede og malede lecavæggen med silicatmaling. I hans tilfælde med 20 cm leca skal det tilsyneladende svare til ca. 5 cm isolering, men hvis beton skal gøre det samme, kræves der 300 cm. Undskyld, men jeg ville aldrig turde isolere en kældervæg indvendigt med noget andet end luftspalte og leca. Hellere tage slaget og skrue op for varmen. Nogle tror på indvendig platon, men jeg er ikke en af dem. Håber nogen anden har en bedre løsning til dig...
Milkshaken: Måske kan det fungere. Er der en risiko for, at man får en fugtafsætning i isoleringen? Stenulden ånder vel for så vidt en del? Luftspalte mellem beton-regler? Synd at glasfibergipset er så dyrt. Kan tage fejl, men en murermester sagde engang, at man helst ikke skal have c-mørtel i en kælder, da dette er kalkbaseret og følsomt for skimmel..er der ikke kalk i gipsen?
Har nu boret en del huller med jævne mellemrum & højder (d:45mm) for at se, hvordan det ser ud. Kondens ser ud til at have dannet sig på plasten under et vindue. Der er to ydervægge i rummet med et vindue på hver væg. Under vinduerne er der vandbårne radiatorer af ældre model, som ikke genererer alt for meget varme.
Er kondensen noget, man kan ventilere bort tror I?
Er kondensen noget, man kan ventilere bort tror I?
fef:... Den nye glasfibergips... (Som jeg stadig ikke kan huske navnet på) er jo godkendt til vådrum, netop for sin ikke-papoverflade..... Gipsen i sig selv klarer sig jo godt.....
Glasfiberen ligger som overflade i stedet for pap....
Kondens kan man både ventilere og varme væk ja.... Men ikke permanent..... Man må komme til bunds i problemet ifølge mig....
Du har fået nogle forslag.....
Alternativet er ellers en affugter.. men hvor sjovt er det at have sådan en summende nede i kælderen...!!!??
Glasfiberen ligger som overflade i stedet for pap....
Kondens kan man både ventilere og varme væk ja.... Men ikke permanent..... Man må komme til bunds i problemet ifølge mig....
Du har fået nogle forslag.....
Alternativet er ellers en affugter.. men hvor sjovt er det at have sådan en summende nede i kælderen...!!!??
Mineraliske produkter skimmelsvamper ikke. Organiske gør det.fef sagde:
Hvis kalk kunne skimmelsvamp, ville det dog være sejt at se et stort loddet kalkbrud
Den murare var i hvert fald ude at cykle.
Gips er et almindeligt navn på mineralet calciumsulfat.
Kalk fremstilles af kalksten (bjergarten), som for det meste indeholder mineralet calcit.
ktm250: Ok, jeg er med. Ved du nogen anden grund til hvorfor mureren anbefalede b-brug i stedet for c-brug med højere kalkindhold i kælder. Fyren har haft pudsfirma i 30 år, men jeg køber det der med kalkbruddet. Tilbage til emnet, har I nogle flere tips til beedj?
fef: Han har sandsynligvis lavet en vurdering af underlaget, hvilket altid styrer valget af styrke på mørtel. Selve udsagnet, i sig selv, lyder dog mærkeligt. Han kunne måske ikke forklare sig og trak simpelthen en skrøne for at gøre det nemt for sig selv. Valg af materiale i forskellige situationer er svært, kræver viden og fingerspitzgefühl, og nogle gange er valget svært at begrunde for en lægmand. Det sidder ligesom i rygmarven. Når det er svært at forklare, så orker nogle ligesom ikke og de trækker simpelthen noget op og håber, at den de har fortalt skrønen til, vil nøjes med det og ikke komme med flere spørgsmål. Kommer lægmanden med flere spørgsmål, bliver der straks travlt... meget arbejde, pause, frokost, julegaver... you name it! Nåja, absolut ingen skygge over ham. Han er ingen svindler. Han orker nok bare ikke at forklare, igen, sådan noget der sidder i rygmarven efter år med mørtelblanding 
Medlem
· Västra Götaland
· 51 indlæg
Off topic:
Milkshaken: Mit svar var ikke rettet mod dig, men jeg svarede på et andet spørgsmål tidligere i tråden. Moderator har fjernet indlægget. Jeg synes, det er mærkeligt, at han ikke også fjernede mit indlæg, da jeg har citeret personen i spørgsmålet.
Milkshaken: Mit svar var ikke rettet mod dig, men jeg svarede på et andet spørgsmål tidligere i tråden. Moderator har fjernet indlægget. Jeg synes, det er mærkeligt, at han ikke også fjernede mit indlæg, da jeg har citeret personen i spørgsmålet.