Har revet ned gamle tretexplader i stuen, som var slidte og bøjede. Under disse havde tidligere ejere sat gammelt stående udendørspanel på liggende lægte. Denne lægte var sat på en tømmerstamme.
Huset er relativt nyligt efterisoleret udvendigt.
Bag panelet var der tidligere sporadisk isoleret med mineraluld, tøj og lidt andet småt og godt. Det har vi revet ud og forsøgt at tætne de sprækker i tømmerstammen, vi kunne finde.
Nu til mit spørgsmål. Kan vi isolere med god samvittighed bag panelet, hvor der tidligere sad isolering lidt her og der? Jeg tænker mest på, hvordan dugpunktet ændrer sig, hvis man isolerer mere på "begge sider" af bjælken.
Vores tanke er at sætte OSB og gips på panelet bagefter.
Afhænger lidt af, hvor meget isolering der er på ydersiden.
Men 45mm inde er ingen risiko. Måske kan du overveje at have en dampspærre.
Ulempen ved at isolere indersiden er, at man mister en stor del af den varmetræghed, som tømmerkonstruktionen bidrager med (jævnere indendørsklima)
Det afhænger en del af, hvor meget isolering der er på ydersiden.
Men 45mm inde er ingen risiko. Eventuelt kan du overveje at have en dampspærre.
Ulempen ved at isolere indersiden er, at man mister en stor del af den varmetræghed, som tømmerkonstruktionen bidrager med (jævnere indendørsklima)
Tak for din kommentar. Jeg ved ikke, om det ses på billederne, men denne tømmerkonstruktion er lidt af en samleblanding. Stokkene veksler både horisontalt og vertikalt som et legopuslespil. Jeg har forsøgt at tætne så godt det går, men der er stadig en del større huller, som jeg føler har godt af lidt isolering.
Havde det været mit hus, ville jeg have fyldt tomrummet med isolering for at mindske risikoen for træk. Eventuelt plast eller dampspærre. Og derefter osb og gips på de eksisterende brædder. (hvis de sidder lige)
Der findes meninger her på forummet, at mineraluld og tømmerkonstruktion kunne være et problem, ligesom indvendig isolering, men dette er nok mest teorier. Her i Värmland er næsten hvert hus på landet forsynet med denne konstruktion og ingen kendte problemer.
der er ingen som helst problemer med at isolere en tømmerstamme, men man skal vælge udgangspunkt. Nogle vil være bygningsbevarere og isolere med mineraluld uden plast. Bliver sjældent godt i det lange løb.
Er man ingen bygningsbevarer og ignorerer tømmerstammens kvaliteter, så isolerer man som normalt og så plast og god ventilation derefter.
Vil man ignorere plasten, så vælger man naturlig isolering, typ hør, så har man gået halvdelen af vejen i det mindste.