Hej,

Bor i et 2-plans rækkehus med kælder fra -78, modulbygget af Skanska.

Når vi tidligere har renoveret, er vi stødt på skårne regler i visse indervægge. Det ser ud til, at skæringen er lavet for at justere en skæv vægmodul eller lignende - for reglen er afskåret omtrent midt på væggen (gjort gennem den ene gipsplade med en slags rundsav), og man har derefter slået en kile i og spartlet gipsen igen. Snittet går igennem hele reglen bortset fra de sidste 5 mm.

Jeg reagerede ikke så meget på det, bortset fra at jeg syntes, det var underligt. Indtil nu i denne renoveringsfase...

Da vi startede med at ordne to børneværelser på overetagen, rev vi gipsen ned på indersiden af en bærende væg for at kunne lydisolere. Desværre var næsten alle regler afskåret også her. Det var bare at leje en stamp og regle op en ny væg, da reglerne begyndte at bøje sig, når vi fjernede gipsen.

Indervæggen mellem rummene er derimod ikke bærende, og den skal flyttes for at gøre rummene lige store.

Da vi tog den gamle væg ned, bemærkede vi tydeligt svigt og nedbøjning i gulvet, hvor den gamle væg havde stået. Dette var ingen ny skade, for det gamle laminatgulv var "udjævnet" ved at lægge strimler af pap under brædderne... Sandsynligvis er indervæggen blevet sekundært bærende med tiden.

Bjælkelaget/underlaget i disse to rum er, hvad jeg kan se, opbygget af tre moduler. I dag skar jeg et hul i gulvspånpladen i det område, hvor svigten begynder, og også her har man lavet flere dybe snit i bjælkerne!? Ikke så mærkeligt, at det svigter måske?!

Hvorfor gør man sådan her? Det fjerner jo det meste af styrken fra bjælken!

Jeg har endnu kun åbnet et felt præcis ved kanten af midtermodulet (den med svigt), og her er den ene bjælke skåret, men ikke den anden.

Tør jeg åbne flere felter, inden jeg har forstærket og rettet den skårne bjælke? Det føles som om spånpladen har en stor del af styrken i konstruktionen nu.

Hvordan laver jeg nemmest forstærkningen? Jeg kan ikke komme til at nå ud til hvilestedet i ydervæggen, så at bygge et nyt bjælkelag mellem det gamle kan jeg ikke gøre. Indertaget under rummene i stuen er nygjort, så det vil jeg helst ikke rive ned, selvfølgelig.

Ligesom er spørgsmålet, om jeg er nødt til at rive al gulvspånpladen op, også i de to andre moduler? Selvom det ikke svigter endnu, kommer det muligvis om kort tid? Sandsynligheden er desværre stor for, at det er gjort på samme måde her også?

Spændvidden er ca. 4,6 m. Bjælkerne 45x220

Brun træbjælke med snit, set i et åbent rum under gulvet; blåt reb strækker sig ind i rummet; byggematerialer ses i bunden af billedet.

• Gulv med åbent hul skåret i spånplade, omgivet af vægge med gipspaneler og træstrips på gulvet.
  • Et udsnit i spånpladegulv viser åben gulvbjælke, midt i renoveringsprojekts område med konstateret svigt. Trægulv med firkantet hul.
Senest redigeret:
Efter at have revet mere i dag blev det tydeligt, at fejlen var indbygget fra start.

Limet ved bjælken, hvor den største svigt fandtes, lå stadig i en fin stribe nogle mm tyk. Se billede.

Træbjælke med synlig limstribe og savmærker, ikke bærende, i byggeprojekt.

Desuden var "bjælken", der var skåret, ikke bærende. Belastningen for det fag lå på en bjælke i næste modul.

Person står på støvet gulv ved siden af en blottet bjælke og gipsplade med blåt reb, der viser problemet med lim og konstruktion.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.