4,738 læst ·
7 svar
5k læst
7 svar
Indsætte skydedør i andelsbolig afstivet væg uden at fjerne overfladebehandlingen på den ene side
(Titlen blev lidt forkert, det skulle være "eksisterende væg" ikke brf væg, men det ser ud til at være umuligt at ændre?)
Vi skal sætte en skydedør ind i en væg, der er opbygget med CC60 + OSB og gipsplader for 10 år siden. På den ene side af væggen i stuen er der monteret stuk i loftet (århundredeskiftets hus) og ~50 cm høj panel langs gulvet. Jeg håber at kunne fjerne gips og OSB pladerne kun på soveværelsessiden (som er uden stuk/panel), så jeg slipper for at røre væggen i stuen. Det store spørgsmål er, om det er besværet værd at prøve at holde stuesiden intakt.
Reglerne i væggen skal jo flyttes lidt på den ene side af dørhullet (til højre for døren på billedet) for at få plads til kassetten, og der forestiller jeg mig, at det bliver vanskeligt at afskære de skruer, der er trukket ind i reglerne fra stuen, som holder fast på OSB- og gipspladerne.
Har I nogle tips til, hvordan jeg kan fjerne de gamle regler, hvis jeg kun har adgang fra soveværelsessiden?
Vi skal sætte en skydedør ind i en væg, der er opbygget med CC60 + OSB og gipsplader for 10 år siden. På den ene side af væggen i stuen er der monteret stuk i loftet (århundredeskiftets hus) og ~50 cm høj panel langs gulvet. Jeg håber at kunne fjerne gips og OSB pladerne kun på soveværelsessiden (som er uden stuk/panel), så jeg slipper for at røre væggen i stuen. Det store spørgsmål er, om det er besværet værd at prøve at holde stuesiden intakt.
Reglerne i væggen skal jo flyttes lidt på den ene side af dørhullet (til højre for døren på billedet) for at få plads til kassetten, og der forestiller jeg mig, at det bliver vanskeligt at afskære de skruer, der er trukket ind i reglerne fra stuen, som holder fast på OSB- og gipspladerne.
Har I nogle tips til, hvordan jeg kan fjerne de gamle regler, hvis jeg kun har adgang fra soveværelsessiden?
Senest redigeret:
Gjorde lige den operationen, da jeg satte en skydedør i køkkenet ved renovering, ville ikke rive hele væggen mod entreen.
1. Fjern dørkarm
2. Riv vægplader på den ene side
3. Skær ud i reglerne for at skabe plads til døren. Jeg brugte en stiksav med riverblad og efterlod et par cm af reglen, som den modsatte væg var fastgjort i. Det gik udmærket med stiksav med riverblad og den modsatte væg som anlæg. (Det blev ikke det smukkeste snit, men så længe det skaber plads til døren, er det ikke så nøje. Foringen dækker.
4. Indsæt regel, som skinnen til døren fastgøres i. Aflaster også de svækkede regler.
5. Monter dør og genopret. For at undgå at skrue fast satte jeg dobbelte osb-plader, der blev skråskruet i gulvet og i regel over og ved siden af døren.
1. Fjern dørkarm
2. Riv vægplader på den ene side
3. Skær ud i reglerne for at skabe plads til døren. Jeg brugte en stiksav med riverblad og efterlod et par cm af reglen, som den modsatte væg var fastgjort i. Det gik udmærket med stiksav med riverblad og den modsatte væg som anlæg. (Det blev ikke det smukkeste snit, men så længe det skaber plads til døren, er det ikke så nøje. Foringen dækker.
4. Indsæt regel, som skinnen til døren fastgøres i. Aflaster også de svækkede regler.
5. Monter dør og genopret. For at undgå at skrue fast satte jeg dobbelte osb-plader, der blev skråskruet i gulvet og i regel over og ved siden af døren.
For at minimere indbygningsdybden, køb ikke lommekarm, men løs skinne og skydedørsbeslag, brug derefter hvilket dørblad du vil.
Dette brugte jeg https://kglprodukter.se/skjutdoerrs...m-h5018-max-50-kg-en-doerr-7320273632009.html
Findes også i længere længder, men man må kigge rundt lidt og finde en sælger, der sender fuldlængde, så man slipper for at sammensætte skinnen.
Dette brugte jeg https://kglprodukter.se/skjutdoerrs...m-h5018-max-50-kg-en-doerr-7320273632009.html
Findes også i længere længder, men man må kigge rundt lidt og finde en sælger, der sender fuldlængde, så man slipper for at sammensætte skinnen.
Jeg havde tidligere et hus fra 1925 med intakt (men velholdt) indre. Huset var tidligere et tofamiliehus med fælles hall. For at gøre så lidt indgreb som muligt, for at give mere plads og for at bevare indretningens smukke fyldningsdøre, høje fodlister og stuk blev der bygget en stor "kasse", da døren blev fjernet og erstattet med en gammel fyldningsskydedør fra 1925 og lignende eksisterende skydedøre i huset. Dørkarme passede til de eksisterende. Tog en professionel tømrer ind, og det blev meget flot og et stort plus, da huset senere blev solgt.
Jeg ville nok have gjort noget lignende i TS' tilfælde. Måske suppleret med en form for indbyggede bogreoler for at dæmpe indtrykket af ændringen. Og en rigtig flot, bred tærskel i "hvælvet" (kan huske, at dette blev kostbart i mit tilfælde). En stor fordel var, at det blev lettere at møblere rummene bagefter.
Jeg ville nok have gjort noget lignende i TS' tilfælde. Måske suppleret med en form for indbyggede bogreoler for at dæmpe indtrykket af ændringen. Og en rigtig flot, bred tærskel i "hvælvet" (kan huske, at dette blev kostbart i mit tilfælde). En stor fordel var, at det blev lettere at møblere rummene bagefter.
H hapazard sagde:
H hapazard sagde:Lavede netop den operation, da jeg satte skydedør ind i køkkenet ved renovering, ville ikke rive hele væggen mod entreen.
1. Tag dørkarmen ud
2. Riv vægplader ned mod den ene side
3. Udhul reglarne for at skabe plads til døren. Jeg brugte stikksav med grotesavklinge og efterlod et par cm af reglaet, hvor den modstående væg var fæstnet. Det gik glimrende med en stikksav med grovklinge og modstående væg som anhug. (Det blev ikke det smukkeste snit, men så længe det efterlader plads til døren, er det ikke så vigtigt. Forsalningen skjuler.
4. Læg en regla ind, som skinnen til døren fastgøres i. Det aflaster også de svækkede reglar.
5. Monter dør og genskab. For at slippe for regla satte jeg dobbelt osb-plader, som blev skrueskruet i gulvet og i reglaen over og ved siden af døren.
Ah det var jo smart!
Ærgerligt bare, at jeg allerede har købt kassetten... men jeg behøver nok ikke bruge alle delene, hvis jeg saver ur reglarne...
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan jag fortsätta med lagningen där förra ägaren slutade?
Fasad -
Skære sammensatte vinkler/compound angles, river mit hår ud!
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Sätta skjutdörr i innervägg
Fönster & Dörrar -
Sätta upp skjutdörrar framför inbyggd garderob.
Inredning -
Sätta lås på skjutdörr inne
Fönster & Dörrar