9,202 læst ·
17 svar
9k læst
17 svar
Indrette kælder (Hjemmebiograf)
Side 1 af 2
Hej forummedlemmer på Byggahus.se!
Dette bliver mit første indlæg på dette forum, og inden nogen skælder mig ud, har jeg søgt information i omtrent en måneds tid for at finde det, jeg søger, men ikke fundet præcis, hvordan jeg skal løse det.
Min partner og jeg har nu købt vores første hus, som dog har en såkaldt "rå kælder". Ifølge besigtigelsesrapporten står der følgende;
Bemærk, at dette rum vil være fuldt opvarmet, hvis det påvirker noget.
Det, jeg undrer over, er, om I har nogle tips til præcis, hvordan jeg skal gøre med gulv, vægge og loft? Alle meninger og tips modtages varmt!
//Nybagt husejer
Dette bliver mit første indlæg på dette forum, og inden nogen skælder mig ud, har jeg søgt information i omtrent en måneds tid for at finde det, jeg søger, men ikke fundet præcis, hvordan jeg skal løse det.
Min partner og jeg har nu købt vores første hus, som dog har en såkaldt "rå kælder". Ifølge besigtigelsesrapporten står der følgende;
Da der i øjeblikket kun er betonvægge og betongulv i hele kælderen, præcis hvordan skal jeg gøre for at kunne bygge mit "nirvana"? Det tænkte biografrum er i et hjørne og har således to ydervægge. Jeg tænker mest på følgende punkter, som vil være problematiske, når det kommer til evt. fugt;Kælderen er primært en rå kælder, dvs. består af materialer såsom beton, sten og puds. Der forekommer dog mindre islæt af træ i kontakt mod betonplade og fundamentmur såsom hyldesystem, trappe, sauna og løsøre. Visse af disse var fugtige ved besigtigelse i nærhed mod beton/fundamentmur. Mikrobiografisk lugt oplevedes i madkælderen, hvilket kan henledes til hyldesystem og papkasser direkte mod betonpladen.
- Væg til væg tæppe - Hvordan løser man dette på en rimelig økonomisk måde, så det ikke bliver fugtproblemer under?
- Vægge - Det bedste ville være, hvis man kunne få gipsplader op (antageligvis med stålprofiler?)
- Loft - Vil helst have et gipspladesystem (ved ikke, hvad det hedder præcist, men man plejer at have sådanne på kontorer). Kan dette også blive et problem med fugt, selvom det er i kælderloftet?
Bemærk, at dette rum vil være fuldt opvarmet, hvis det påvirker noget.
Det, jeg undrer over, er, om I har nogle tips til præcis, hvordan jeg skal gøre med gulv, vægge og loft? Alle meninger og tips modtages varmt!
//Nybagt husejer
Ja, præcis som du siger, så er dette en konstant diskussion...
Kynisk set mener jeg, at man ikke bør have organiske materialer i en kælder.
Du vil sandsynligvis ALDRIG kunne dræne al den tilførende fugt væk.
Selv hvis du drænerer rundt kan fugt vandre gennem betongulvet.
Personligt vil jeg bruge fliser/klinker og stålregler i indervægge.
(i det mindste mod gulv/ydre væg)
Nu skal du bygge hjemmebiograf og har sandsynligvis krav til akustikken.
Jeg har ikke styr på prisbilledet (fordi jeg har andre krav), men kig på gulvsystemer med mekanisk, tvungen ventilation.
Nivell, platon.
For væggene er det nok nemmest at sætte op med stålregler, luftspalte og ventilation.
Loftet _tror_ jeg ikke, du behøver bekymre dig om.
Selvfølgelig afhængigt af ventilationsløsning og luftfugtighed i kælderen.
Hvis du bruger åben ventilation om sommeren og forsøger at affugte din have via kælderen, kan det nok blive ret råkoldt i kælderen.
Jeg tror, jeg nåede op på 85% i sommer med lukkede ventiler.
Men der findes faktisk en mængde tråde om samme emne.
F.eks.:
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/
Eller:
http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html
Kynisk set mener jeg, at man ikke bør have organiske materialer i en kælder.
Du vil sandsynligvis ALDRIG kunne dræne al den tilførende fugt væk.
Selv hvis du drænerer rundt kan fugt vandre gennem betongulvet.
Personligt vil jeg bruge fliser/klinker og stålregler i indervægge.
(i det mindste mod gulv/ydre væg)
Nu skal du bygge hjemmebiograf og har sandsynligvis krav til akustikken.
Jeg har ikke styr på prisbilledet (fordi jeg har andre krav), men kig på gulvsystemer med mekanisk, tvungen ventilation.
Nivell, platon.
For væggene er det nok nemmest at sætte op med stålregler, luftspalte og ventilation.
Loftet _tror_ jeg ikke, du behøver bekymre dig om.
Selvfølgelig afhængigt af ventilationsløsning og luftfugtighed i kælderen.
Hvis du bruger åben ventilation om sommeren og forsøger at affugte din have via kælderen, kan det nok blive ret råkoldt i kælderen.
Jeg tror, jeg nåede op på 85% i sommer med lukkede ventiler.
Men der findes faktisk en mængde tråde om samme emne.
F.eks.:
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/
Eller:
http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html
Tak for dit svar!
Min første tanke var netop klinkers, hvis man engang vil bruge rummet til andet end biorum.
Men hvordan påvirker fugt klinkers? Og hvis man har almindelige tæpper (som dog dækker nogenlunde stor flade)?
Hvad gør klinkers præcis, positivt og negativt, mod fugten der kommer fra betonfundamentet?
Har læst meget om netop platon, cellplast, træspånplade (tror jeg det hed?) men der findes så mange forskellige løsninger, at man står i den værste jungle lige nu.
Min første tanke var netop klinkers, hvis man engang vil bruge rummet til andet end biorum.
Men hvordan påvirker fugt klinkers? Og hvis man har almindelige tæpper (som dog dækker nogenlunde stor flade)?
Hvad gør klinkers præcis, positivt og negativt, mod fugten der kommer fra betonfundamentet?
Har læst meget om netop platon, cellplast, træspånplade (tror jeg det hed?) men der findes så mange forskellige løsninger, at man står i den værste jungle lige nu.
Klinker/fliser på betonunderlag giver jo en kælder, der er stort set usårlig over for fugtskader.
Selvom du får en vandskade, kan du bare skubbe vandet ned i et gulvafløb og se glad ud.
Så den eventuelle tiltrængte fugt tørrer ud gennem fugerne.
Ulempen er selvfølgelig, at klinker på kældergulvet er MEGET koldt at gå på, hvis du ikke har gulvvarme.
Jeg har brækket op, isoleret og lagt gulvvarme i mit kommende kælderbadeværelse.
Resten af kælderen vil sandsynligvis kun få klinker direkte på det gamle betongulv og nålefilt.
(Sådan som man har på altaner...)
Generelt er jeg negativ over for løsninger med mekanisk ventilation.
Jeg vil ikke have flere systemer at holde styr på.
Alt går i stykker før eller senere...
Selvom du får en vandskade, kan du bare skubbe vandet ned i et gulvafløb og se glad ud.
Så den eventuelle tiltrængte fugt tørrer ud gennem fugerne.
Ulempen er selvfølgelig, at klinker på kældergulvet er MEGET koldt at gå på, hvis du ikke har gulvvarme.
Jeg har brækket op, isoleret og lagt gulvvarme i mit kommende kælderbadeværelse.
Resten af kælderen vil sandsynligvis kun få klinker direkte på det gamle betongulv og nålefilt.
(Sådan som man har på altaner...)
Generelt er jeg negativ over for løsninger med mekanisk ventilation.
Jeg vil ikke have flere systemer at holde styr på.
Alt går i stykker før eller senere...
klinke- og flisefugerne slipper fugten igennem.
jeg var i samme situation som dig før, og det hele koger ned til nogle få ting.
Du vil sandsynligvis komme frem til, at klinker er den mindst risikable løsning, så siger nogen, at det vil blive koldt, og du overvejer gulvvarme. Problemet med den er, at den kan forårsage mere fugtvandring og er uøkonomisk, da den også opvarmer andet end gulvet.
Du støder måske på nivell-gulvløsning, hvilket virker godt, men desværre er ret dyrt.
Platonmatta synes jeg er det mest fornuftige i så fald, da du kan lægge et flot gulv ovenpå.
Helt galt er det heller ikke bare at male kældervæggene med silikatmaling, da du slipper for at lave regler, og væggene slipper fugten igennem.
Én advarsel i det hele er, at jeg egentlig ikke heller ved og er en rigtig nybegynder, så søg videre om dette emne. Alle håndværkere ved ikke nødvendigvis, hvad der er rigtigt, hvis du hyrer en til at bygge det hele. Spørg da synsmanden, hvad han mener der virker bedst. Held og lykke.
jeg var i samme situation som dig før, og det hele koger ned til nogle få ting.
Du vil sandsynligvis komme frem til, at klinker er den mindst risikable løsning, så siger nogen, at det vil blive koldt, og du overvejer gulvvarme. Problemet med den er, at den kan forårsage mere fugtvandring og er uøkonomisk, da den også opvarmer andet end gulvet.
Du støder måske på nivell-gulvløsning, hvilket virker godt, men desværre er ret dyrt.
Platonmatta synes jeg er det mest fornuftige i så fald, da du kan lægge et flot gulv ovenpå.
Helt galt er det heller ikke bare at male kældervæggene med silikatmaling, da du slipper for at lave regler, og væggene slipper fugten igennem.
Én advarsel i det hele er, at jeg egentlig ikke heller ved og er en rigtig nybegynder, så søg videre om dette emne. Alle håndværkere ved ikke nødvendigvis, hvad der er rigtigt, hvis du hyrer en til at bygge det hele. Spørg da synsmanden, hvad han mener der virker bedst. Held og lykke.
Så man behøver ikke lægge noget mellem betonen og klinkerne? At gulvet er koldt er en smule jeg gerne tager, og jeg ser ikke dette som noget meget negativt...llehs sagde:Klinker/fliser på betongunderlag giver jo en kælder, der i princippet er usårlig mod fugtskader.
Selv om du får en vandlækage, er det jo bare at skubbe vandet ned i en gulvafløb og se glad ud.
Så den eventuelle tilskydende fugt tørrer ud via fugerne.
Ulempen er selvfølgelig, at fliser på kældergulv er MEGET koldt at gå på, hvis du ikke har gulvvarme.
Interessant. Men der skal gøres noget ved væggene, da de er meget "grovkornede" (ved ikke det rette ord?). Kan man slibe væggene så de bliver mere "fine"?blob sagde:flise- og klinkerfugerne slipper vel fugten igennem.
jeg var i samme situation som du før, og det hele koger ned til nogle få ting.
Du vil sandsynligvis komme frem til, at klinker er den mindst risikofyldte løsning, så siger nogen, at det bliver koldt, og du overvejer gulvvarme........
Det er heller ikke helt forkert bare at male kældervæggene med silikatmaling, da du slipper for at lave nye vægge, og væggene slipper fugten igennem....
Det overlader jeg til en anden at svare påElecTriX sagde:Så man behøver ikke at lægge noget mellem betonen og klinkerne? At gulvet er koldt er en smule, jeg gerne tager og ser ikke dette som noget meget negativt..
Interessant. Men noget skal gøres ved væggene, da de er meget "grovkornede" (ved ikke det rette ord?). Kan man slibe væggene, så de bliver mere "fine"?
Se gerne krautas magasin s. 22-23 for eksempel. Meget flottere end "almindelige" biorum
http://multi.mediapaper.nu/?PubId=4E31D3B8AE96C66AEDFDC41A67775633
Det er iofs ikke så slemt med lidt rustikfølelse, gør nok forskel afhængigt af hvilken farve man har. I øjeblikket er det helt hvidt.
Kiggede på avisen fra K-Rauta og det så ikke helt forkert ud!
Ser at de har et stort tæppe/væg til væg-tæppe også. Undrer hvad det er for et tæppe.. Kan det være sådan en som llehs nævner ovenfor, "nålefilt tæppe" ?
Kiggede på avisen fra K-Rauta og det så ikke helt forkert ud!
Skal du have klinkegulv og bare betonvægge, vil bio-lyden sandsynligvis blive ret dårlig. Lyden vil hoppe rundt som en hoppebold i en tørretumbler.
Regulerede vægge med gipsplader (gerne dobbelte) gør sandsynligvis lyden meget bedre. Tunge møbler (f.eks. sofaer og fyldte boghylder) kan også hjælpe. (Lettere tekstiler, såsom tæpper og gardiner, hjælper kun mod højere frekvenser, så bassen vil stadig være grødet.)
Regulerede vægge med gipsplader (gerne dobbelte) gør sandsynligvis lyden meget bedre. Tunge møbler (f.eks. sofaer og fyldte boghylder) kan også hjælpe. (Lettere tekstiler, såsom tæpper og gardiner, hjælper kun mod højere frekvenser, så bassen vil stadig være grødet.)
Uanset om det bliver gipsvægge eller kun beton, vil der blive købt absorbenter og sat op i rummet. Så vil vi i så fald have tæpper på klinkergulvet. Man må nok prøve sig lidt frem der, når det gælder lyd, det vigtigste er, at der ikke opstår fugtproblemer/skader.jarlh sagde:Skal du have klinkergulv og bare betonvægge, vil bio-lyden sandsynligvis blive ret dårlig. Lyden vil hoppe rundt som en hoppebold i en tørretumbler.
Afspændte vægge med gipsplader (gerne dobbelt) vil sandsynligvis gøre tingene meget bedre. Tunge møbler (f.eks. sofaer og fyldte bogreoler) kan også hjælpe. (Lettere tekstiler, såsom tæpper og gardiner, hjælper kun mod højere frekvenser, så bassen vil stadig være grødet.)
Ja lidt OT er det, men sjovt at skrive lidt alligevel 
Det bliver nyindkøb af lærred og projektor, evt. også højttalere.
Projektor
Projektoren jeg har kigget på, er en Sony VPL-HW20, læst meget positivt om den og har intet ekstra unødvendigt som 3D (mener alligevel at det er en hype så..). Mere info
Lærred
Da jeg ikke har målt væggen som lærredet skal være på, kan jeg ikke svare på størrelse af lærred, men gætter på at det bliver over 120" i det mindste. Helst fra en god producent som Kingpin og antagelig en DIY eller rammespændt. Havde tidligere et motorstyret lærred, men eftersom rummet vil være dedikeret biografrum, kører jeg hellere med en "fast"
Højttalere
Overvejer evt. at sælge mine højttalere jeg har i dag og købe integrerede højttalere, dette har jeg dog ikke undersøgt overhovedet.
Det bliver nyindkøb af lærred og projektor, evt. også højttalere.
Projektor
Projektoren jeg har kigget på, er en Sony VPL-HW20, læst meget positivt om den og har intet ekstra unødvendigt som 3D (mener alligevel at det er en hype så..). Mere info
Lærred
Da jeg ikke har målt væggen som lærredet skal være på, kan jeg ikke svare på størrelse af lærred, men gætter på at det bliver over 120" i det mindste. Helst fra en god producent som Kingpin og antagelig en DIY eller rammespændt. Havde tidligere et motorstyret lærred, men eftersom rummet vil være dedikeret biografrum, kører jeg hellere med en "fast"
Højttalere
Overvejer evt. at sælge mine højttalere jeg har i dag og købe integrerede højttalere, dette har jeg dog ikke undersøgt overhovedet.