Vi har en virksomhed, der hidtil har holdt til i vores kælder. Vi har nu fået fat i et lokale med rimelig leje. Lokalet er dog helt uindrettet med et ca. 90 kvm rum. Uspartlede gipsplader på væggene samt spånpladegulv. Loftshøjden er normal ved vinduesvæggen og ved modsatte væg ved kip mindst 5 meter.

Jeg ville have brug for nogle råd om, hvordan man hurtigt og enkelt kan gøre det indflytningsklart til et kontormiljø uden at det koster en formue. Det som skal fikses er gulvet, vægge, skillevægge samt elinstallation. Elinstallation må vi outsource, ellers laver jeg nok en hel del selv.

Sådan har jeg tænkt i grove træk:
GULV
Først lægge gulvet med klikgulv a la Pergo/ByggMax eller lignende. I så fald kan man eventuelt flytte en væg senere uden at lægge gulvet om. Er det svært med klikgulv på store arealer? Eventuelt et klinkermønster i hallen.

SKILLEVÆGGE
Loftshøjden gør, at det bliver for besværligt at bygge væggene helt op. Det må blive gipspladehøjde. Findes der en smart måde at fastgøre skillevæggene på gulvet, så man kan fjerne en væg i efterhånden? Det behøver jo ikke være lydisolerede samlinger, eftersom lyden alligevel går via loftet.

Findes der færdige vægelementer/moduler, der er hurtigere at montere sammenlignet med at bygge selv?

VÆGFLADE
Spartle samlingerne og male. Færdigmalede gulvlister og false.

LOFT
Det må være helt åbent. Overvejer dog at lægge opstående brædder cc 900mm. Dels så der er noget at fastgøre loftslamper og lysstofrør i samt for stabiliteten til skillevægge. Spændvidden vil nok være ca. 3 meter mellem vægge. Er det en god løsning?

EL
I ydervæggene er der dåser, og det skal jo også planlægges, når man sætter væggene op. Elskabet står udenfor i en korridor, og strømmen vil sandsynligvis blive ført ind oppe i loftet. Hvornår skal elektrikeren kobles ind?

VVS
Vand behøver vi ikke tænke på. Pentry og toilet er udenfor. Ventilation er med grove rør i loftet. Sandsynligvis behøver nye rør kobles til og justeres ind, hvilket en professionel bør gøre. Det er dog trin to (tror jeg), da der allerede er ind- og udsugning som grundventilation i rummet.

Forslag modtages taknemmeligt på materialevalg og arbejdsgang. Det skal være hurtigt og billigt, men pænt. Jeg vil bidrage med en plan, når den er målt korrekt op.

Gulv: Det er ikke særligt svært at lægge store klikgulve, men du kan ikke lægge hvor store som helst, da de skal kunne bevæge sig. Der er en grænse på cirka fem meter. Tjek anvisningerne for netop dit gulv. Du skal dele gulvet op og sætte lister imellem.

Mellem vægge: Det lyder mere som om du skulle have sådanne almindelige skærmvægge, som man bruger i kontorlandskaber. Det er måske muligt at få fat i brugte.

Vægoverflade: En omgang glasfibervæv, inden du maler, gør væggene betydeligt mere holdbare.

El: Hvilken type virksomhed er det? Da du skal have klikgulv, formoder jeg, at det er mere kontor end værksted. Elen trækker du nok nemmest i en modulskena (eller hvad det hedder), som går rundt om hele væggen. Der har du flytbare vægudtag, telefonstik og netværksstik.

DagSa sagde:
Så här har jag tänkt i grova drag.:
GULV
Først lægge gulvet med klikgulv a la Pergo/ByggMax eller lignende. I så fald kan man evt. flytte nogen væg senere uden at lægge om gulvet. Er det svært med klikgulv på store arealer?
Evt. et klinkermønster i hallerummet.

MELLEMVÆGGE
Loftshøjden gør, at det bliver for besværligt at lave væg helt op. Det må blive gipspladehøjde ganske enkelt.
Er der nogen smart måde at fastgøre mellemvæggene i gulvet, så man kan fjerne en væg senere?
De behøver jo ikke være lydisolerede samlinger i hvert fald, fordi lyden alligevel går via loftet.

Findes der færdige vægelementer/moduler som er hurtigere at montere sammenlignet med at bygge selv?

VÆGGFLADE
Spartle samlingerne og male. Færdigmalede gulvlister og karme

LOFT
Det må blive helt åbent. Dog overvejer jeg at lægge opstående brædder cc 900mm.
Dels så der er noget at fastgøre loftslamper og lysstofarmaturer i samt for stabiliteten for mellemvæggene.
Spændvidden bliver nok ca. 3 meter mellem væggene.
Er det en god løsning?

EL
I ydervæggene findes der dåser og det skal jo også planlægges ind i væggene.
El-skabet står udenfor i en korridor og elen kommer formentlig trækkes ind oppe i loftet
Hvornår skal elektrikeren kobles ind?

VVS
Vand behøver vi ikke tænke på. Pentry og toilet findes udenfor.
Ventilation findes med grove rør i loftet. Formentlig behøves nye rør kobles ind og justeres ind, hvilket en professionel bør gøre.
Det er dog trin to (tror jeg), da der allerede findes ind- og udsugning som grundventilation i rummet.

Forslag modtages med taknemlighed på materialevalg og arbejdsgang. Det skal være hurtigt og billigt, men pænt.
Jeg skal bidrage med en skitse, når den er opmålt ordentligt.
Gulv: Klikgulv fra fx Byggmax eller hvorfor ikke Ikea er jo en god idé. Let at lægge og billigt, men alligevel slidstærkt og ser helt okay ud. Det skal dog lægges flydende, så man skal ikke bygge nogen indvendige vægge ovenpå et sådant gulv. Også alt for tunge konstruktioner som pengeskabe, kaminer osv. kan forhindre flydningen så at sige. Gulvet skal kunne bevæge sig for at kunne udvide ved fugt/varme, ellers risikerer man opbøjning og revner.

Mellemvægge: Byg med en regel i underkanten som du skruer med montageskruer. Helt mobile bliver væggene ikke, men det, der skal gøres om, er at fjerne gipsen, montere skruen af og derefter lægge om klikgulvet. Du behøver ikke at bygge hele væggen om i hvert fald. Endnu mere mobil er måske at fastgøre dem med vinkeljern udenfor vægpladen, ikke lige så pænt selvfølgelig…
Ellers kan en skærmvæg måske være et alternativ, som mange kontorer har?

Loft: Lader som en god idé, også for at få “ned” loftshøjden en smule og måske placere eludtag osv. i?!

El: Vil du have mobile vægge, så måske el i loftet er en god idé? Så kan man trække el og netværk via “stolper” til arbejdspladserne. Det nemmeste er måske, hvis elektrikeren sætter ydre udtag i “loftsbjælkerne”, så kan man have forlængelsesdåser fra dem, hvis man ikke har rigtige el-pæle...

/K

Lokalen er ca. 9x10 meter.
Kontor og lettere service af småelektronik. Ingen drop-in-kunder, alt postes.

GULV:
Skillevægge a la kontorlandskab er ikke så sjovt. Helst ikke.
Behøver i hvert fald at opdele servicedelen fra øvrigt kontor samt et depot.
Et mødelokale ville have brug for en væg og dør også.

Med tanke på arealet så var klik-gulv måske ikke så godt.
Vi har et fyrretræparket 22mm hjemme på 8,5x9,3 meter (arealet som et T) og det fungerer jo.
Jeg har ingen pakke at læse på, så jeg kender ikke begrænsningerne på arealet for klikgulv.

Væggene vil jo i så fald sætte en stopper for gulvbevægelser, hvis man fastgør med skruer.
Men hvis man fastgør væggen med lim i gulvet, så får væggen flyde med gulvet. Kan det fungere?

EL:
El-søjler var ingen dum idé.
Man sætter et antal el-søjler i lokalet og får dermed noget at fastgøre indvendige vægge i overkanten.
Søjlen får hvile mod spånpladen og udtag i klikgulvet.
Indvendige vægge behøver måske kun fastgøres i søjler og ydervægge og ikke i gulvet.

Hvad tror I om det?

I så fald er arbejdsrækkefølgen:
Først søjler
Derefter elektriker og gulv
Derefter skillevægge.

Jeg vil have væggene først mod det eksisterende spånpladegulv. Så klikgulv i henholdsvis "rum".

Elpille er en god idé, men tjek prisen på dem. Færdigbyggede til kontorbrug plejer at være svinedyre mildt sagt. Kanal rundt væggene typ thorsman er praktisk men igen så er der en prislap på dem.

DagSa sagde:
Lokalet er ca. 9x10 meter.
Kontor og lettere service af småelektronik. Ingen drop-in kunder, alt postsendes.

GULV:
Mellemvægge a la kontorlandskab er ikke så spændende. Helst ikke.
Behøver i hvert fald at inddele servicedelen fra øvrige kontor samt et lager.
Et mødelokale skal have væg og dør også.

Med tanke på overfladen var klik-gulv måske ikke så godt.
Vi har et fyrretræsgulv på 22 mm hjemme på 8,5x9,3 meter (overfladen som et T) og det fungerer jo.
Jeg har ingen pakke at læse på, så jeg ved ikke begrænsningerne på overfladen for klikgulv.

Væggene vil i så fald stoppe gulvbevægelserne, hvis man fastgør med skruer.
Men hvis man fastgør væggen med lim i gulvet, kan væggen flyde med gulvet. Kan det fungere?

EL:
El-søjler var ingen dum idé.
Man sætter et antal elsøjler i lokalet og får dermed noget at fastgøre indervæggene i overkanten.
Søjlen får hvile mod spånpladen og udskærring i klikgulvet.
Indervæggene behøver måske kun fastgøres til søjler og ydervægge og ikke i gulvet.

Hvad tror I om det?

I så fald er arbejdsgangen:
Først søjler
Dernæst elektriker og gulv
Derefter mellemvægge.
Du kan måske bygge dine egne elsøjler af f.eks. træ, malede spirorør eller noget? Som sagt, færdige kan koste en del penge.

At lime vægge mod klikgulv er måske endda dårligere end skruer:
- Man kan ikke nemt tage dem af, hvis man bruger en lim, der er stærk nok til at holde fra starten, nemlig. Desuden risikerer man limmærker i gulvet.
- Gulvets "flydende" effekt påvirkes - afhænger lidt af væggens tyngde og om den er fastgjort et andet sted selvfølgelig - men det skal den nok være - hvis man bare limer den, skal man nok have en rigtig stor bundflade på væggen = ikke praktisk eller kønt

Når det gælder vægge, så kan du måske skrue gode tværribber fast i loftet, á la trækstivere som tagstole plejer at have, og derefter fastgøre væggen i dem. På gulvet hviler væggen kun på et antal gummi/filtpuder. Dette indebærer også, at du kan bygge relativt lette vægelementer, måske med stålregel+gips+isolering bare. Så burde gulvet kunne bevæge sig stadig, idet væggen hænger i loftet så at sige. Det begrænser jo på den måde, at man ikke helt frit kan flytte væggen – men så er det nok skærmvægge, der gælder tror jeg...

El-søjler burde du kunne fastgøre i de samme loftsribber og lade dem hvile mod gulvet, hvis de også skal kunne flyttes. Ellers kan du snedkerere et antal, som du skruer fast i både "loft" og gulv på passende steder…

/K

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.