2,160 læst ·
9 svar
2k læst
9 svar
Indkapsling af HEA12 blev 20x24 cm. Kan den gøres mindre?
Hej!
Har fået en væg nedtaget og aflastet med en HEA12 stålbjælke af et byggefirma.
Når indkapslingen nu er færdig, ser bjælken i loftet gigantisk ud, typisk noget der burde sidde i en industrilokale. Nu måler bjælken +gips 20 cm i højde og 24 cm i bredde.
Tænkte på at klage hos byggeren, men undrer om nogen anden har erfaring? Hvilke dimensioner har I fået på indkapslede HEA12 bjælker?
Har fået en væg nedtaget og aflastet med en HEA12 stålbjælke af et byggefirma.
Når indkapslingen nu er færdig, ser bjælken i loftet gigantisk ud, typisk noget der burde sidde i en industrilokale. Nu måler bjælken +gips 20 cm i højde og 24 cm i bredde.
Tænkte på at klage hos byggeren, men undrer om nogen anden har erfaring? Hvilke dimensioner har I fået på indkapslede HEA12 bjælker?
Lyder som om de har bygget kassen med træregler.
Ved du om der er brandkrav til beklædningen? Ellers er det bare at bygge med LP50 profiler, så bygger det minimalt. Det er også muligt at lime gipsen direkte på stålet, hvis du ønsker det.
Ved du om der er brandkrav til beklædningen? Ellers er det bare at bygge med LP50 profiler, så bygger det minimalt. Det er også muligt at lime gipsen direkte på stålet, hvis du ønsker det.
Jeg ville ikke tro, at der er brandkrav. Det er et almindeligt hus og almindelig stålbjælke. De har ikke brugt brandgips fx, så jeg ser ingen grund til, at der skulle være specifikke brandregler. Tak for tippet, det skal jeg sige til byggefirmaet!Matti_75 sagde:
Og ja, de har brugt 45 mm træregler, så jeg gætter på, at det er derfor, den er blevet dobbelt så stor.Matti_75 sagde:
Vi fjernede en bærende væg i foråret, og der var brandkravet EI30. Vi valgte brandgips, da det var nok med et lag for EI30, alternativet var at male bjælken med brandskyddsmaling eller dobbelt almindelig gips. Dvs du behøver ikke bruge brandgips for at opfylde kravene, men de bygger på mindre.S Sophia Jönsson sagde:
samovar sagde:
Vi byttede en bærende væg i foråret og da var brandkravet El30. Vi valgte brandgips, da det var nok med et lag for el30, alternativet var at male bjælken med brandbeskyttelsesfarve eller dobbelt almindelig gips. Dvs. man behøver ikke bruge brandgips for at opfylde kravene, men de bygger på mindre.
Hvordan vidste I, at der var brandkrav? Ifølge det, jeg har kunnet læse mig til, så er der intet brandkrav i enfamiliehuse eftersom det tælles som en brandcelle. Spurgte byggerne og de havde brugt almindelig gips. Tror bare, de har brugt et lag almindelig gips.samovar sagde:
@Matti_75 byggefirma siger, at lp50 profiler kun vil give 1,5 cm smallere på hver side, i alt 21 cm bred på en hea12. Hvad tænker du?Matti_75 sagde:
Hvis han allerede har gipset loftet, så må han fastgøre skinnen i bjælken i stedet. Der findes specielle clips, eller så kan man skyde dem fast eller skrue dem fast.
Ser man kun problemer, så får man problemer. Ser man løsninger, så er verden enorm.
Du kan jo gætte, hvilken type du har at gøre med. "Sådan har jeg altid gjort"
Ser man kun problemer, så får man problemer. Ser man løsninger, så er verden enorm.
Du kan jo gætte, hvilken type du har at gøre med. "Sådan har jeg altid gjort"
Jeg husker helt ærligt ikke, hvor jeg fik det om brandkrav (det var ikke helt nemt, og vores bygherre vidste heller ikke helt sikkert), men jeg har for mig, at det handlede om netop bærende konstruktioner, ikke brandspridning som brandcellerne er til for, og at man skal have tid til evakuering.
For vores eget vedkommende ville vi beklæde bjælken med gips under alle omstændigheder, og at bruge brandgips, som opfyldte det krav, var der marginal forskel i tykkelsen på.
For vores eget vedkommende ville vi beklæde bjælken med gips under alle omstændigheder, og at bruge brandgips, som opfyldte det krav, var der marginal forskel i tykkelsen på.
Det er sandsynligvis RE30 krav på en jernbjælke i et enfamiliehus. 2 lag gips eller 1 lag protect F gips. Men som Matti siger kan det laves, så det bygger et par mm mere end pladedybden 26 eller 15 mm. Eller brandmale.Matti_75 sagde:
Klik her for at svare