Jeg står i færd med at bygge en entrétrappe, da den forrige var slidt op og måtte rives ned. Øverst tænker jeg en simpel platform af 45*170. Platformen skal være 151*136 cm, så ret lille. Trappen tænkte jeg så at bygge ned til siden ligesom den gamle og genbruge rækværket. Jeg tænkte, at jeg kan støtte med to fundamenter yderst og opstille platformen. Den vil være 1,5 m fra jorden. Mod væggen tænkte jeg at fastgøre bærebjælken mod facaden og kappe beklædningen, og bruge husets gulvregler til at fastgøre med solide skruer.

Men jeg blev lidt tvivlende med bærebjælken mod væggen, at det kan blive et fugtproblem på grund af regnvand. Bør jeg overveje en anden løsning? Eftersom den bliver så høj, ville det være godt med stabiliteten at fastgøre i væggen, tænkte jeg. Der er et lille tagoverhæng, men det kommer nok alligevel vandstænk der ved regn.

Jeg vil jo ikke risikere at fugtskade panelet (som skal males om på grund af ekstrem forsømmelse), så gode råd modtages gerne!

To betonfundamenter i jorden foran en gul husvæg med en dør og et vindue. Værktøj læner op ad væggen. En gul facade med en dør og et lille tag over; en træbjælke er fastgjort på tværs af døren.

• Synes
Peter #11
  • Laddar…
S
Ingen regel mod panelet som du siger, bliver skidt mellem og panelet har det ikke godt
To plinter til langs med grunden som platformen ligger på og bygges op til højde for døren.
så er der noget at fastgøre trappen i, samt to sømvinkler, en på hver side mod panelet. så kommer den ingen steder.

Ok! Jeg får grave to huller til da :). Jeg burde altså forankre den i dørkarmen med søm? Jeg tænkte om man burde bruge nogle solide franske skruer med lidt afstand til panelet, men det måske er nok som du siger.

Hvor langt ude burde bærelinjen være fra væggen? 5-10 cm?

S
Det er tilstrækkeligt med 5 cm fra panelet, og der findes vinklede sømplader, der rækker, skru med ankerskrue i stedet for at sømme, da panelet kan revne. Der kræves ikke store kræfter for at holde det på plads. At fastgøre i dørkarmen bliver nok svært, planet bør ligge lige under tærsklen, overliggeren til rækværket kan du fastgøre i panelet med en sømvinkel under denne, bare sørg for at få det stabilt med stolperne til rækværket, så det ikke vakler. Det bedste er, når rækværksstolperne sidder i betonfundamentet, men det kan trækkes med vognbolt i konstruktionen. Ingen søm der, træet giver sig lidt, og det er muligt at efterstramme boltene lidt.

Ok kanon, takker for hjælpen!

S
En ting til, hvis du sætter to stykker lidt kortere stolper ved trappens slut og trækker vagnstyckena i dem, så vil trappen være stabil og ikke bevæge sig i underkanten, den bliver stum som en trappe skal være.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.