Hej,

Jeg skal fræse fra stommen for en bærende bjælke ved hammarbandet på min ydervæg til garage. På to steder kommer der faste vinduer, der er 1200 brede. Tagstolene er cc600. Hvilken dimension bør man have på reglen, der skal indfældes? Skal jeg have dobbelt, hvor jeg har vinduer? Stommen er 45x120. Kan man fræse, så der kun er 30 mm tilbage af reglen?

Jeg spørger også om, hvordan den liggende regel fastgøres. Skal man sømme/skruve den fast i det, der er tilbage efter fræsning, eller skal man sømme skråt nedad i den stående regel samt opad i hammarbandet?

Samme spørgsmål gælder en limtræsbjælke, som skal aflaste over garageportåbningen. Fastgør man den med sømplade mod pille/regler, eller hvordan gør man?

• Synes
Getlostfamily
  • Laddar…
Man har brug for at vide mere for at kunne give gode råd. Det gælder dels, hvordan du har tænkt dig afvekslingen over vinduerne, dels generelle oplysninger om garagens størrelse. Generelt set bør bjælker hvile på stolper eller lignende som understøtning. Hvis man bruger f.eks. bjælkesko, begrænses den mulige belastning betydeligt. Skitser eller tegninger giver bedst kommunikation.

Hej,

Mit spørgsmål er netop omkring placeringen af vinduet. Garagen er ca. 7x7 meter. Lavhældende isoleret pladetag, som ligger CC600 oppe på remmen. To faste vinduer 1200x400 på den ene side, hvor spærfagene hviler. Liggende og stående rem eller hvad den indskårne regel kaldes, vil gå langs hele den bærende ydervæg. Skal "stående rem" være 45x195 eller 45x220, og skal jeg bruge dobbelt, dvs. 90x195/220 over mine vinduer? Det efterlader således kun 30 mm tilbage af reglen.

Limtræsbjælken 90x450, der går over garageporten, vil stå på limtræ 90x90 piller samt 45x120 for tilstrækkelig bæringslængde. Plejer man at fastgøre bjælken på stolper og regler med spidshullesøm og ankerskruer? Spærfagene ligger derefter ovenpå bjælken, så ingen bjælkesko.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, ønsker du en bjælke som afveksling over to vinduer, 400 mm høje og 1200 mm lange, som sidder efter hinanden på den ene garagevæg. Bjælken vil da få et spændvidde på 2,6 meter. For at klare snelasten (som i Stockholm er 2 kN/kvm) og egenvægten har du brug for en bjælke bestående af 2 stk 45x195 i styrkeklasse C24, som monteres ved siden af hinanden.

Har du derimod en eller flere stående stolper mellem vinduerne, som bjælken kan hvile på, er det nok med 1 stk 45x145 klasse C24.

Laminatbjælken skal låses i både længderetning og sideled. En simpel måde at gøre det på er ved hjælp af en vinkeljern, der monteres mellem søjlen, som bjælken hviler på, og bjælkens underside. Ankerskrue er godt. Jernet bør være af en kraftig dimension. En limtræbjælke på 90x450 er en temmelig robust historie.

• Synes
Landbogården og 1 anden
  • Laddar…
Tak for hjælpen. Det er to separate vinduer med låse imellem, så derfor tolker jeg det som, at en stående 195a langs hele væggen ville være nok. Hvorfor jeg blev i tvivl var, fordi i denne video brugte de dobbelt ved vinduer. https://youtu.be/3KunI3KaiDA

Når det gælder jern og limtræet. Mener du, at man skruer fladjernet på toppen af stolpen og derefter lægger bjælken på stolpen og derefter skruer den del af jernet, der stikker ud uden for stolpen, i undersiden af limtræsbjælken?

Endnu en gang, tak.

Man kan se problemet på flere måder. I youtube klippet laver de en løsning, som skal holde generelt uafhængigt af hvor i landet man befinder sig (snelasten varierer meget mellem syd og nord) og uafhængigt af bygningens størrelse (bygningens tagflade bestemmer størrelsen på de totale laster, der skal håndteres). Regner man i stedet på problemet ud fra de aktuelle forudsætninger, får man en mere optimal løsning.

En stående 195'er hele vejen er overdimensionering, men naturligvis en god løsning.

På dit andet spørgsmål svarer jeg ja, men jeg vil kalde det vinkeljern, ikke pladejern.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.