Hej,

Renoverer et 90'er hus med 9 mm spånplader/bygningsplader på indervæggene.

Overvejer enten at:

1) fjerne spånpladerne og lægge ny gips (for at fjerne træ/masonitlugt helt, selvom den er svag),
2) eller skrue renoveringsgips op på pladerne,
3) eller lægge renoveringstapet på pladerne,

Alle indervægge er tapetseret fra tidligere, tanken er at få en flot overflade før maling og funktionelt stærke vægge.

Hvilken mulighed ville I vælge, og hvilken er bedst tror I? Arbejdstiden og arbejdsindsatsen betyder mindre.

Senest redigeret:
Rickard.
1. Skru op standardgips over spånpladen. 9mm spån er tilstrækkelig til de fleste ting, man sætter op på væggene, så det bliver en rigtig fornuftig væg.

2. Renoveringsgips hvis det af en eller anden grund er meget uhensigtsmæssigt med almindelig, men jeg undgår det, når det er muligt.

Rickard. Rickard. sagde:
1. Skruv standardgips op over spånpladen. 9mm spån er tilstrækkeligt for de fleste ting, man sætter op på væggene, så det bliver en virkelig fornuftig væg.

2. Renoveringsgips, hvis det af en eller anden grund er meget uhensigtsmæssigt med almindelig, men jeg undgår det, når det er muligt.
Tak, det eneste bøvlede med almindelig gips er, at det bygger mere ud fra stikkontakter, vinduesåbninger samt kommer tæt på fjernvarmerørene i gulvet osv. Derfor tanken om renoveringsgips, medmindre spånpladerne skal rives ud og erstattes med almindelig gips alene.

Rickard.
M Mjolnir sagde:
Tak, det eneste knudrede med almindelig gips er, at det bygger ud mere fra eludtag, vinduesfals samt kommer tæt på fjernvarmerørene i gulvet osv. Derfor tanken om renoveringsgips, medmindre spånplader rives ud og erstattes med almindelig gips alene.
Jeg forstår ikke, hvilken rolle rørene i gulvet spiller her, men JEG synes fordelene med standard gips er det lille ekstra besvær værd, om der overhovedet bliver noget. At skåle ud 6 eller 12mm gør ingen forskel for mig.

Eludtagene kan man bruge forhøjelsesringe, hvis man vil gøre det rigtigt, men jeg må indrømme, at jeg nogle gange bare har sat længere skrue til udtagene, og det fungerer fint det med ;)

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. sagde:
Jeg forstår ikke hvilken rolle rørene i gulvet spiller her, men JEG synes fordelene med standard gips er værd det lille ekstra besvær, hvis der overhovedet bliver noget. Om man skal udveksle 6 eller 12mm gør ingen forskel for mig.

Til stikkontakterne kan man bruge forhøjningsringe hvis man vil gøre det korrekt, men jeg må indrømme, at jeg nogle gange bare har sat længere skruer til kontakterne og det fungerer fint det også ;)
Mange tak, hvilke fordele ser du med standard gips mod renoveringsgips, udover at det er kraftigere og sandsynligvis stærkere og mere isolerende? Er der andre fordele.

Rickard.
M Mjolnir sagde:
Mange tak, hvilke fordele ser du med standard gips mod renoveringsgips, mere end at det er kraftigere og sandsynligvis stærkere og mere isolerende? Findes andre fordele.
Billigere ;)

• Synes
Mjolnir
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.