74,768 læst ·
16 svar
75k læst
16 svar
Indervæg uden at beskadige parketgulv?
Side 1 af 2
Vi er lige flyttet ind i en lejebolig og vil gerne opdele stuen med en skillevæg. Udlejeren siger, at det er ok, så længe vi er forberedte på at genoprette det, hvis/når vi flytter ud. Gulvet er parket, og vi overvejer derfor, om det ville være muligt at bygge en væg uden at beskadige parketgulvet, dvs. uden at sømme eller skrue i det. Skillevæggen skal være ca. 4 meter lang og ca. 2,5 meter høj. Vægge og loft rundt omkring er beton, og der skal være en dør i skillevæggen.
Tak på forhånd!
Tak på forhånd!
Skal den gå tværs over rummet så at sige?
Kan I acceptere en lidt højere tærskel?
I sådanne tilfælde ville jeg nok prøve alligevel
Jeg ville gerne have en form for tæppe i bunden for at beskytte gulvet. Ovenpå det en almindelig grundregel og der hvor døren skal være vil jeg have en fladjern for at stabilisere under døren. Sig en 70X8 mm eller noget lignende som så indfældes i grunden på begge sider. Bygger man så en almindelig væg og fastgør den til rummets vægge og loft så bør det blive solidt nok synes jeg.
Kan I acceptere en lidt højere tærskel?
I sådanne tilfælde ville jeg nok prøve alligevel
Jeg ville gerne have en form for tæppe i bunden for at beskytte gulvet. Ovenpå det en almindelig grundregel og der hvor døren skal være vil jeg have en fladjern for at stabilisere under døren. Sig en 70X8 mm eller noget lignende som så indfældes i grunden på begge sider. Bygger man så en almindelig væg og fastgør den til rummets vægge og loft så bør det blive solidt nok synes jeg.
Tak for svarene!
Ja, væggen skal gå lige tværs over rummet fra væg til væg.
Fladjern lyder som en rigtig god idé. Sætter man en tærskel på det bagefter eller kan det måske erstatte tærsklen?
Jeg overvejer, hvad man skal have mellem væggen og gulvet. Filt ville jo beskytte gulvet, men det ville medføre dårligere fæste, antager jeg. Dobbeltklæbende tape ville give godt fæste, men er der risiko for, at det efterlader mærker? Så overvejer jeg, om der ikke skal være en slags isolering imellem for lydisoleringens skyld. Jeg antager, at man ikke kan have både tape og filt/isolering. Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvordan jeg skal tænke omkring dette?
Er det i øvrigt en god idé at lave reglarne et par millimeter for lange, så de presser syllen ned mod gulvet, eller kan det skade parketten?
Ja, væggen skal gå lige tværs over rummet fra væg til væg.
Fladjern lyder som en rigtig god idé. Sætter man en tærskel på det bagefter eller kan det måske erstatte tærsklen?
Jeg overvejer, hvad man skal have mellem væggen og gulvet. Filt ville jo beskytte gulvet, men det ville medføre dårligere fæste, antager jeg. Dobbeltklæbende tape ville give godt fæste, men er der risiko for, at det efterlader mærker? Så overvejer jeg, om der ikke skal være en slags isolering imellem for lydisoleringens skyld. Jeg antager, at man ikke kan have både tape og filt/isolering. Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvordan jeg skal tænke omkring dette?
Er det i øvrigt en god idé at lave reglarne et par millimeter for lange, så de presser syllen ned mod gulvet, eller kan det skade parketten?
Mellem regel mod gulv og loft monteres dobbelte selvklæbende gummitätning-lister. Vægreglerne kappes, så der bliver godt tryk mod gulv og loftregel, brug evt. kiler for at få tilstrækkeligt tryk. Dobbelthæftende tape er måske endnu bedre, men kan være lidt besværlig at fjerne den dag, det skal gøres. Væggen står garanteret tilbage på sin plads uden søm eller skruer i gulv eller loft, jeg har selv prøvet.
Tak Bror!
Nu føler jeg mig rimeligt sikker på, at det kommer til at virke. Jeg vil nok prøve at bruge en fladjern og opretstående reglar, som presser mur- og tagregel mod gulv og loft.
Det eneste jeg føler mig lidt usikker på er, hvad jeg skal have i fugerne mellem den nye væg og loft, gulv og de gamle vægge. Tre forskellige forslag er kommet. Filt, dobbeltklæbende tape, gummitætningsliste, og jeg overvejer også murisolering. Er der nogen, der kan sammenligne dem og rede det her ud for mig?
Nu føler jeg mig rimeligt sikker på, at det kommer til at virke. Jeg vil nok prøve at bruge en fladjern og opretstående reglar, som presser mur- og tagregel mod gulv og loft.
Det eneste jeg føler mig lidt usikker på er, hvad jeg skal have i fugerne mellem den nye væg og loft, gulv og de gamle vægge. Tre forskellige forslag er kommet. Filt, dobbeltklæbende tape, gummitætningsliste, og jeg overvejer også murisolering. Er der nogen, der kan sammenligne dem og rede det her ud for mig?
Tag almindelig skumgummi. En gammel sengemadras, hvis du har. Skær i strimler, i samme bredde som reglarne.
Jeg havde egentlig tænkt at stille nogle spørgsmål til personalet i byggemarkedet, men så indså jeg, at det måske ikke altid er de skarpeste knive i skuffen, der arbejder på lavprisvarehusene, så det er måske bedst at spørge lidt her først.
Hvor finder man pladejern nemmest? Har søgt lidt på internettet og finder ingen fornuftig butik, der sælger det i nærheden. Er det ikke i byggemarkedet eller?
Og hvordan indfældes det i bjælken? Skærer man en rille til det i undersiden af bjælken og skruer det fast?
Hvor finder man pladejern nemmest? Har søgt lidt på internettet og finder ingen fornuftig butik, der sælger det i nærheden. Er det ikke i byggemarkedet eller?
Og hvordan indfældes det i bjælken? Skærer man en rille til det i undersiden af bjælken og skruer det fast?
Jeg har et forslag til dobbeltklæbende tape, der er meget stærk, OG nem at fjerne! På arbejdet kalder vi den "grønne tape", men den har selvfølgelig et rigtigt navn... Senest viste tapen sine muskler, da to mand forsøgte at bryde et podie på 70 cm væk, hvilket tog et stykke tid, og derefter "rullede" vi tapen væk fra stengulvet uden et mærke. Vi bruger tapen inden for museumsbranchen, hvor det er meget vigtigt ikke at skade det eksisterende, da vi udskifter udstillinger hele tiden... Er du interesseret, kan jeg undersøge det for dig!
Vælg tape med omhu, jeg har ved nogle lejligheder oplevet, at lakken fulgte med, når vi fjernede beskyttelsespapiret efter maling.
Forslag til tape har jeg ikke, bortset fra at den nok ikke behøver at være så stærk, den skal bare tilbyde lidt friktion. Hvis du klemmer syllen fast med reglerne ifølge tidligere forslag, så skal det nok sidde ret godt alligevel.
Forslag til tape har jeg ikke, bortset fra at den nok ikke behøver at være så stærk, den skal bare tilbyde lidt friktion. Hvis du klemmer syllen fast med reglerne ifølge tidligere forslag, så skal det nok sidde ret godt alligevel.
En ting du bør tænke på, når du deler et rum på denne måde, er hvordan solen påvirker dit gulv. Hvis gulvet bleges meget af solen, kan du få 2 forskellige nuancer i gulvet den dag, du fjerner væggen, eller hvis solen skinner lige meget på de forskellige rum, kan du få en "stribe" i gulvet. Det er ikke sikkert, at udlejeren "tillader" dette, og du bliver nødt til at slibe hele gulvet....
- M
- M