Nu skal jeg renovere vores opholdsstue i husets underetage (bygget i '67).
Betonpladen er uisoleret, og væggen er hulstensbeton, der er pudset.
I rummet er alle vægge opbygget med 45x45 reglar og gipsplader. Reglarne mod jorden var lidt rådne, og en del puds sad løst. Havde en fugtmand, der målte værdierne i væggen og sagde, at det ikke var særligt fugtigt, men 60 år har nok sat sine spor.
Jeg tænkte på at rive alle vægge ned og bygge nye, og jeg undrer mig over, hvad I foreslår.
Forslag:
Metalreglar og skinner, 45x45. cc 600
Stenuld isolering
Plyfa + gips
Grunden til, at jeg vil have plyfa, er, at jeg skal hænge en 2m bred radiator op, som vejer en del. Tidligere blev huset opvarmet af elradiatorer.
Jeg tænkte også på at bore huller foroven og sætte ventilationsventiler samt have huller bag ventilerede sokler (i og med platongulvet, der skal på plads). På den måde tænker jeg, at luften mod væggen kan ventileres.
Tanker og erfaringer modtages gerne!
Betonpladen er uisoleret, og væggen er hulstensbeton, der er pudset.
I rummet er alle vægge opbygget med 45x45 reglar og gipsplader. Reglarne mod jorden var lidt rådne, og en del puds sad løst. Havde en fugtmand, der målte værdierne i væggen og sagde, at det ikke var særligt fugtigt, men 60 år har nok sat sine spor.
Jeg tænkte på at rive alle vægge ned og bygge nye, og jeg undrer mig over, hvad I foreslår.
Forslag:
Metalreglar og skinner, 45x45. cc 600
Stenuld isolering
Plyfa + gips
Grunden til, at jeg vil have plyfa, er, at jeg skal hænge en 2m bred radiator op, som vejer en del. Tidligere blev huset opvarmet af elradiatorer.
Jeg tænkte også på at bore huller foroven og sætte ventilationsventiler samt have huller bag ventilerede sokler (i og med platongulvet, der skal på plads). På den måde tænker jeg, at luften mod væggen kan ventileres.
Tanker og erfaringer modtages gerne!
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Ser at du har forberedt dig med ordentlige arbejdssko og værktøj til opgaven i hvert fald 😂
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
Krävs det fuktspärr vid montering av innervägg mot ytter timmervägg
Isolering -
Förarbete där gipsad innervägg möter betong
Färg, Måla & Tapetsera -
Fästa innervägg mot tak
Badrum -
Kroatien - Bygningsingeniør kræver 23 cm støbning mod eksisterende indvendig væg
Byggematerialer & Byggeteknologi