18,168 læst ·
16 svar
18k læst
16 svar
Indervæg med stålregel - 45 eller 70 mm med OSB og gips?
Har revet en væg med gamle indbyggede garderober. Skal opføre en hel væg i det ene rum og bygge en ny garderobe langs hele væggen i det andet rum ved siden af. Vil have OSB og gips for at lette ophængning på væggen.
Har tænkt at bruge stålregler da det virker nemmere, når man er nybegynder på dette (har aldrig sat en væg op før), men skal jeg bruge 45mm eller 70mm regler? Bliver 45mm stabilt nok, hvis man bruger både OSB og gips?
Har tænkt at bruge stålregler da det virker nemmere, når man er nybegynder på dette (har aldrig sat en væg op før), men skal jeg bruge 45mm eller 70mm regler? Bliver 45mm stabilt nok, hvis man bruger både OSB og gips?
...ærligt talt synes jeg, at regler i træ er enklere.
Jeg vil sige, at alle alternativer fungerer.
På landet byggede vi en væg til at hænge køkken i af 45mm træregler med limet osb på regler og kalleskaviartubs-limet gips på osb. Samt skruer på vanlig vis selvfølgelig. Det bliver overraskende stabilt og er nok det stiveste alternativ for 45mm regel.
Jeg vil sige, at alle alternativer fungerer.
På landet byggede vi en væg til at hænge køkken i af 45mm træregler med limet osb på regler og kalleskaviartubs-limet gips på osb. Samt skruer på vanlig vis selvfølgelig. Det bliver overraskende stabilt og er nok det stiveste alternativ for 45mm regel.
Har set lidt videoer, og det er klart, alt ser nemt ud, når det er en professionel, der gør det. Det der talte for stål for mit vedkommende, er at de er helt lige og vejer lidt, hvilket gør det nemmere for mig at montere det selv uden hjælp, og prisen var næsten den samme. Jeg er mere komfortabel med skruemaskine end hammer, og jeg har forstået, at man helst skal sømme træregler, eller er det bare den gamle skole, der siger det?
Modtager gerne flere synspunkter og tips.
Modtager gerne flere synspunkter og tips.
Jeg ville have bygget med 45x45 træregler, OSB + gips på begge sider og skruet det hele. Det bliver super stabilt.
Bare sørg for ikke at købe regler, der ligner buer, så løser det sig. Træreglerne er ikke tunge, OSB og gips er betydeligt tungere.
Bare sørg for ikke at købe regler, der ligner buer, så løser det sig. Træreglerne er ikke tunge, OSB og gips er betydeligt tungere.
Fik tip om at køre stålskene for syll og hammarband og så træregler. Bekvemt da jeg kan skrue nemt samt at reglerne ikke behøver at blive skåret præcist. Det lyder som en god løsning for mig.
OSB og gips skarves ikke på samme sted, check! Tak for det tip.
Når man spartler gips skarverne senere, skal man have noget bånd først som man taper op i skarven eller hvordan fungerer det?
OSB og gips skarves ikke på samme sted, check! Tak for det tip.
Når man spartler gips skarverne senere, skal man have noget bånd først som man taper op i skarven eller hvordan fungerer det?
Stødte på et lille problem, da jeg kiggede nærmere i dag. Jeg har en tromle til skorstenen, der kommer op mellem rummene. Tidligere var der meget tyndt træ omkring og en luftspalte mod tromlen. 45*45 fungerer med en smallere gerigt omkring døren, 45*70 bliver for stort.
Bliver væggen stabil nok med 45*45 og osb + gips forskudt, eller skal jeg finde en anden løsning?
En tanke var at bruge 45*45 kun omkring tromlen, men det bliver jo lidt mere besværligt.
Bliver væggen stabil nok med 45*45 og osb + gips forskudt, eller skal jeg finde en anden løsning?
En tanke var at bruge 45*45 kun omkring tromlen, men det bliver jo lidt mere besværligt.
Angående stabilitet så er det en væg i et soveværelse/stue - ikke en væg i en stald eller en gymnastiksal hvor der spilles bold mod væggen. Den skal kunne klare, at man læner sig mod den, og det skal være muligt at hænge en hylde op - ikke at man løber med fuld fart og kaster sig ind i den 
Så er der jo en sandwichkonstruktion med skruet OSB og gips på hver side, som stiver den op ordentligt.
Jeg har selv en platform (250 cm), som jeg bruger mellem to bukkestativer at gå på, når jeg arbejder med huset, og den har en ramme af 45x45 lægter med en kortling i midten, en OSB på 11 mm, som er skruet ca c/c 200 mm. Når jeg står midt på den, svajer den lidt, men holder uden problemer. Jeg havde på et tidspunkt tænkt at sætte en OSB på undersiden for holdbarhed/stivhed, men det har ikke været nødvendigt.
At sætte en 45 eller 70 mm lægte er mere fordi en 70 mm lægte måske ikke buer ligeså meget som en 45, men det er et ikke-problem, hvis du skruer plader på den relativt hurtigt efter, at du har taget dem hjem fra tømmerhandlen (så skal man vælge lidt på hylden, så de er lige fra starten...) og derefter for at få mere plads mellem for (lyd)isolering.
En anden grund kan også være, hvis man har dørkarme på 120 mm og ikke 95 mm.
Så er der jo en sandwichkonstruktion med skruet OSB og gips på hver side, som stiver den op ordentligt.
Jeg har selv en platform (250 cm), som jeg bruger mellem to bukkestativer at gå på, når jeg arbejder med huset, og den har en ramme af 45x45 lægter med en kortling i midten, en OSB på 11 mm, som er skruet ca c/c 200 mm. Når jeg står midt på den, svajer den lidt, men holder uden problemer. Jeg havde på et tidspunkt tænkt at sætte en OSB på undersiden for holdbarhed/stivhed, men det har ikke været nødvendigt.
At sætte en 45 eller 70 mm lægte er mere fordi en 70 mm lægte måske ikke buer ligeså meget som en 45, men det er et ikke-problem, hvis du skruer plader på den relativt hurtigt efter, at du har taget dem hjem fra tømmerhandlen (så skal man vælge lidt på hylden, så de er lige fra starten...) og derefter for at få mere plads mellem for (lyd)isolering.
En anden grund kan også være, hvis man har dørkarme på 120 mm og ikke 95 mm.
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 954 indlæg
Skal du bygge garderoben af skabe eller skinner på væggen? Bygger du med skabe så behøver væggen jo ikke fordobles der, hvor skabene skal stå..
Skulle have kørt med træ og skruet, det er super enkelt og regler i træ vejer lidt også..
Skulle have kørt med træ og skruet, det er super enkelt og regler i træ vejer lidt også..