Jeg skal bygge en indervæg for at opdele et større rum i en lejlighed. Tanken er at bygge væggen med to sæt reglar og åbne op fra den ene side, hvor der bliver indbyggede hylder, inspiration taget fra dette billede:
https://www.johannabergbom.se/wp-content/uploads/2017/02/9aebcac69ee9e201ecf2a30ceedca060.jpg

Sådan har jeg indtil videre tegnet reglarne, alt i 45x70, med 70mm mellemrum, så i alt 210 mm vægtykkelse:
3D-model af en indvendig vægkonstruktion med gule rammer og åbne hylder, designet til at opdele et større rum i en lejlighed.

Jeg tænker, at de åbne hylder bliver mellem reglarne, har ikke besluttet den eksakte udformning, men måske sådan her:
Illustration af en indvendig designvæg med tre indbyggede hylder og glasdør, som skaber to separate rum med forskellige funktionalitet.

Nu til mit spørgsmål:

Er det passende at bruge MDF indvendigt som karm i hylderne og også som overflade på væggen? Er det tilstrækkeligt med 12 mm MDF? Er det nødvendigt at regla tættere end cc600?

Rummet har parketgulv fra tidligere, jeg tænkte at bygge den nye indervæg ovenpå det. Hvad er passende at bruge til sålpap/isolering under sålen?

Hej! Jo, du kan bruge mdf til hyldeplanerne og også på væggen. Men du kan også bruge gips på væggen. Det så ud på dit billede som om hyldeplanerne vil stikke ud et stykke fra væggen, så det er ret enkelt bare at gå ind til hyldeplanerne med gipsen. Angående parketten, så ville det bedste være at save den væk, der hvor du skal sætte væggen. Parketten burde jo være lagt flydende, så det er ikke optimalt at sætte en væg på den. Men det er let at fikse med en rundsav og et multiværktøj.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
Hej
Tak for dit svar.
Nej, det er ikke meningen, at hylderne skal stikke ud, men jeg tænker, at det er muligt at få fine snit på MDF, og at kanten bliver mere holdbar end hvis jeg havde brugt gips.

Hvordan ved man, om parketten er flydende? Rummet er i dag L-formet med ca. 10 m langt i hver retning. Det er det ene ben i L'et, som jeg skal dele af. Hvad er risikoen, hvis jeg ikke skærer den del af parketten væk, hvor væggen skal stå? Jeg antager, at der i dag er noget materiale mellem betonpladen og gulvet, kan jeg genbruge det som bundisolering?

Okay, syntes det så sådan ud. Men hvis de ikke skal gøre det, så er det nok det eneste alternativ at køre på mdf som du sagde (y) ja, det er et godt spørgsmål. Men er du sikker på, at det er en betongplade under? Hvis det er tilfældet, så kan jeg garantere, at det er et flydende gulv. Jo, der skal ligge en foam/trinlyd dæmpning derunder, og den kan du bruge som syllpapp, hvis du vil. Et flydende gulv bevæger sig med årstiderne og luftfugtigheden, så at sige. Hvis du sætter en væg op på gulvet og bolter den fast, så kan gulvet ikke bevæge sig frit, men så er gulvet låst fast der. Det er ikke sikkert, at det påvirker resten af gulvet noget, men hvis du er uheldig, så kan det blive sådan, at når gulvet tørrer og krymper, så kan det begynde at gabe mod en anden væg, eller det kan begynde at tørre fra hinanden i en af samlingerne i parketten. Men det kan også fungere fint at stille direkte på, det er lidt af en chance.

BirgitS
M Marcus1984 sagde:
Sådan har jeg indtil videre tegnet reglerne, alt i 45x70, med 70mm mellemrum, så i alt 210 mm vægtykkelse:
Det er meget lave hylder med 21 cm minus tykkelsen på en gipsplade. Har du tænkt over, at det du vil placere der passer uden at stikke ud?
Hvis det stikker ud, vil man før eller senere få det fejet med, når man går forbi.

M Marcus1984 sagde:
Rummet har parketgulv fra tidligere, tænkte at bygge den nye indervæg ovenpå det. Hvad er passende at bruge til syldpap/sylisolering?
Det er vel almindeligt at have dobbeltklæbende tape under reglen for at holde den fast mod gulvet. Hvis det nu ikke er nok, at væggen sidder fast i loftet og de gamle vægge samt med sin egen vægt mod gulvet.

BirgitS BirgitS sagde:
Det er meget lave hylder med 21 cm minus tykkelsen på en gipsplade. Har du tænkt over, at det du vil placere der, kan være der uden at stikke ud? Stikker det ud, vil man før eller siden rive det med sig, når man går forbi.
Nja, det bliver 21 cm plus 12 mm for tykkelsen af den ydre MDF plade. Ja, det bliver ikke så dybt, men det er tilstrækkeligt, har målt mod en anden eksisterende bogreol.

BirgitS BirgitS sagde:
Det er vel almindeligt at man har dobbeltklæbende tape under reglen for at holde den fast mod gulvet. Hvis det nu ikke er nok, at væggen sidder fast i loftet og de gamle vægge samt med sin egen vægt mod gulvet.
Det var et godt tip. :) Bliver jo også to rækker regler mod gulvet, så ret stor overflade som tapen sidder mod.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.