1,805 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Indervæg i kælder 90° mod ydervæg - luftspalte?
Hej!
Jeg er i gang med kælderrenovering. Forudsætningerne er som følger:
Jeg bor i et rækkehus, og det aktuelle kælderrum har to vægge, der vender mod naboer, en væg, der vender mod en kulvert, og en der vender mod ydersiden. Kælderen er drænet, isoleret og har indstøbt vandbåren gulvvarme. Jeg har lige slebet ned plastmaling, hakket løs puds væk og pudset om med kalkmørtel. I øvrigt er kælderen tør, men jeg vil se ventilationsforholdene efter, når det bliver nødvendigt.
Nu vil jeg bygge en indervæg, der skal gå mellem ydervæggen og kulvertvæggen. Jeg har tænkt mig at bruge stålskenner som syld og hammerbånd, samt have stålregler, hvor indervæggen tilslutter sig pudsvæggene. Hvad jeg overvejer, er hvordan jeg gør med OSB'en og gipsen, der kommer til at "tilslutte" mod pudsvæggene? Jeg overvejer at lave en luftspalte, men jeg undrer mig da over, hvordan jeg opnår lydisolering her? Skal jeg anvende en særlig fuge?
Tak på forhånd!
Jeg er i gang med kælderrenovering. Forudsætningerne er som følger:
Jeg bor i et rækkehus, og det aktuelle kælderrum har to vægge, der vender mod naboer, en væg, der vender mod en kulvert, og en der vender mod ydersiden. Kælderen er drænet, isoleret og har indstøbt vandbåren gulvvarme. Jeg har lige slebet ned plastmaling, hakket løs puds væk og pudset om med kalkmørtel. I øvrigt er kælderen tør, men jeg vil se ventilationsforholdene efter, når det bliver nødvendigt.
Nu vil jeg bygge en indervæg, der skal gå mellem ydervæggen og kulvertvæggen. Jeg har tænkt mig at bruge stålskenner som syld og hammerbånd, samt have stålregler, hvor indervæggen tilslutter sig pudsvæggene. Hvad jeg overvejer, er hvordan jeg gør med OSB'en og gipsen, der kommer til at "tilslutte" mod pudsvæggene? Jeg overvejer at lave en luftspalte, men jeg undrer mig da over, hvordan jeg opnår lydisolering her? Skal jeg anvende en særlig fuge?
Tak på forhånd!
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Jeg ville droppe OSB-pladerne og i stedet sætte dobbelt gips.
Hvis du er bekymret for lydisoleringen. Men hvorfor, i et kælderrum?
Hvis du er bekymret for lydisoleringen. Men hvorfor, i et kælderrum?
OSB-pladerne vælger jeg, da en trappe fra øvre plan delvist skal monteres i væggen..KnockOnWood sagde:
Rummet skal bruges som gæsteværelse, derfor vil jeg helst gøre det stille. Samtidig vil jeg ikke have, at gipspladerne sættes klods i mod ydervæggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du kan altid lægge en gummimattestrimmel bag pladeprofilerne, som er bred nok til at tætte også mod OSB og gips. Ellers er der brug for mere info om de tilstødende vægges udførelse.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Indervægge i en gammel kælder
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Varför har man byggt en innervägg i källaren mot gråstensmuren?
Byggnadsvård -
At pudse indervæg kælder eller ej?
Hvordan bygge indervæg kælder terræn hus 1967
Overflade på indervæg kælder
Byggematerialer & Byggeteknologi