Hej,
Vi bor i et murstenshus med betonvægge og plade og dræning fra 50'erne. Vi har haft lækkende regnvandsrør og har på grund af dette fået fugtproblemer to steder i kælderen, hvor der er vokset, hvad jeg tror er skimmel på netstrimlen og bag dette, hvor pudsen er blevet porøs og er faldet af. Jeg har nu fjernet netstrimlen og al løs puds ca. 2kvm og spekulerer på, hvordan jeg bedst skal udbedre det. Planen har været at pudse om og male med kalkmaling. Det er en gammel madkælder, hvor jeg nu vil have elfa systemer og værktøj i stedet. Rørene skal naturligvis også udbedres. Pudsens tykkelse er ca. 3-5mm.
1. Må man pudse betonvægge indvendigt i kælderen? Kan man i stedet bruge en betonpolermaskine til at fjerne den resterende puds og forsøge at få en nogenlunde jævn overflade på betonen i stedet? Skal man i så fald bruge en form for primer?
2. Hvis vi bevarer pudsen - hvordan fjerner man nemmest maling fra puds, så man kan male på ny?
3. Hvilken puds anbefales?
Tager meget gerne imod tips til, hvordan I ville have gjort det!
Vi bor i et murstenshus med betonvægge og plade og dræning fra 50'erne. Vi har haft lækkende regnvandsrør og har på grund af dette fået fugtproblemer to steder i kælderen, hvor der er vokset, hvad jeg tror er skimmel på netstrimlen og bag dette, hvor pudsen er blevet porøs og er faldet af. Jeg har nu fjernet netstrimlen og al løs puds ca. 2kvm og spekulerer på, hvordan jeg bedst skal udbedre det. Planen har været at pudse om og male med kalkmaling. Det er en gammel madkælder, hvor jeg nu vil have elfa systemer og værktøj i stedet. Rørene skal naturligvis også udbedres. Pudsens tykkelse er ca. 3-5mm.
1. Må man pudse betonvægge indvendigt i kælderen? Kan man i stedet bruge en betonpolermaskine til at fjerne den resterende puds og forsøge at få en nogenlunde jævn overflade på betonen i stedet? Skal man i så fald bruge en form for primer?
2. Hvis vi bevarer pudsen - hvordan fjerner man nemmest maling fra puds, så man kan male på ny?
3. Hvilken puds anbefales?
Tager meget gerne imod tips til, hvordan I ville have gjort det!
Hele billedet af situationen er jo ikke til stede. Er de 2 kvm en egen væg eller er det på en del af en større væg? For jeg ville nok have valgt at pudse med pudsebrug C. Hvis der er eksisterende uskadt puds tilbage, er det nemt at få niveauet rigtigt. Samlingen bliver dog ikke usynlig, men det er måske okay for dig.
Andre tanker du havde var betonhøvling. Hvis du mener diamantkop på vinkelsliber, fraråder jeg det. Det støver så frygteligt, at man ikke kan se hånden foran sig.
Du nævnte også nogle rør, som ikke er på billedet. Givet 50'er huse vil jeg påpege risikoen for, at man kan have brugt asbest i rørisoleringen.
Andre tanker du havde var betonhøvling. Hvis du mener diamantkop på vinkelsliber, fraråder jeg det. Det støver så frygteligt, at man ikke kan se hånden foran sig.
Du nævnte også nogle rør, som ikke er på billedet. Givet 50'er huse vil jeg påpege risikoen for, at man kan have brugt asbest i rørisoleringen.
Hej og tak for dit svar!P proffsrik sagde:Hele billedet af situationen er ikke klar. Er de 2 kvm en egen væg eller er det en del af en større væg? For jeg ville nok vælge at pudse med pudsbrug C. Hvis der findes eksisterende uskadet puds tilbage, er det let at få niveauet rigtigt. Skjødet vil dog ikke blive usynligt, men det er måske ok for dig.
Andre tanker du havde var betonslibning. Hvis du mener diamantkop på vinkelsliber, fraråder jeg. Det støver så frygteligt, at du ikke kan se hånden foran dig.
Du nævnte også nogle rør, der ikke er på billedet. I betragtning af et hus fra 50'erne vil jeg påpege risikoen for, at man kan have brugt asbest i rørisoleringen.
Det er i alt 2 kvm, del af en større væg, hvor resten af pudset som ikke er faldet af, er malet med en form for plastmaling.
Ja, jeg tænkte som en vinkelsliber med diamantklinge. Såg at der fandtes nogle, man kunne tilslutte støvsuger til, men det kan måske stadig være svært?
Tak for at du nævnte det med asbest, naboen med samme hus sagde netop i går, at de havde asbest i deres rør, så højst sandsynligt det samme for os.
Yderligere overvejelser:
- Overvejede også om det måske ville være lettere at fuldspartle med cementspartel, har du erfaring med det?
-Hvordan får man den resterende plastmaling fra den øvrige intakte puds?
Tak igen!
Jeg personligt har testet biokleen farvefjerner. Fungerede halvgodt. Meget manuelt arbejde alligevel for at pille løs plastfarven, selvom den nogle gange kom af i store seje stykker. For mig behøvede det ikke blive "pusserent" men bare diffusionsåbent, da jeg senere flisebelagde over det.
Hvad der bliver mest besværligt afhænger jo af, hvor stor resten af vægoverfladen er ellers. Hvis den "gode" puds alligevel sidder relativt løst, og overfladen ikke er så stor, er det ret let/hurtigt at slå ned med elektrisk mejselhammer med bred mejsel. (dette støver også, men ikke nær så meget som med diamantkop) Så kan du pudse hele væggen om.
At spartle over eksisterende plastfarve tror jeg ikke på, da er det bedre at lade den sidde, hvor den sidder, og pudse om, hvor det er sluppet. Ganske vist får du fjernet farven med en diamantkop næsten uden modstand, men du vil ikke kunne holde vinkelsliberen tilstrækkelig lige til, at den ikke nu og da vil hugge meget dybere i pudsen og skabe store huller, især ikke med næsten 0 i sigt.
Alt afhænger jo af, hvor pænt du vil have det til at blive. Jeg har malet med silikatfarve direkte på betonloft indendørs uden primer, og det sidder godt flere år senere. Så hvis du vil male direkte på betonen, kan det sikkert blive ret okay.
Hvad der bliver mest besværligt afhænger jo af, hvor stor resten af vægoverfladen er ellers. Hvis den "gode" puds alligevel sidder relativt løst, og overfladen ikke er så stor, er det ret let/hurtigt at slå ned med elektrisk mejselhammer med bred mejsel. (dette støver også, men ikke nær så meget som med diamantkop) Så kan du pudse hele væggen om.
At spartle over eksisterende plastfarve tror jeg ikke på, da er det bedre at lade den sidde, hvor den sidder, og pudse om, hvor det er sluppet. Ganske vist får du fjernet farven med en diamantkop næsten uden modstand, men du vil ikke kunne holde vinkelsliberen tilstrækkelig lige til, at den ikke nu og da vil hugge meget dybere i pudsen og skabe store huller, især ikke med næsten 0 i sigt.
Alt afhænger jo af, hvor pænt du vil have det til at blive. Jeg har malet med silikatfarve direkte på betonloft indendørs uden primer, og det sidder godt flere år senere. Så hvis du vil male direkte på betonen, kan det sikkert blive ret okay.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Puds indvendig væg på træ/letbeton
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan slammes/pudses vi lettest nybygget indvendig væg af gipsplader ifølge vedhæftet billede? Hvilke arbejdsredskaber skal vi bruge for at få strukturen?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Tidsestimering for pudsede indervægge (nybyggeri)
Byggematerialer & Byggeteknologi