Hej.
Jeg skal bygge en Contura I50 kassette ind.
Sælgeren foreslog at jeg skulle bruge calciumsilikatplader. Men de er meget dyre. Jeg har i stedet valgt letbetonblokke med størrelsen 50x400x600. Vejer 9kg stk.
Spørgsmålet er, om nogen der har lavet noget lignende kan svare på, hvordan man gør det i forkanten?
Jeg har købt en indbygningsramme med, men den tåler ingen belastning.
Har set mange lignende indbygninger, men har ikke haft held med at finde ud af, hvordan man gør lige i forkanten, så det ikke vælter ned.
Billedet af det færdige er et lånt billede.
Illustrationen er fra monteringsvejledningen af kassetten.
[billede] [billede] Hej.
Jeg skal bygge en Contura I50 kassette ind.
Sælgeren foreslog, at jeg skulle bruge kalciumsilikatplader. Men de er meget dyre. Jeg har i stedet valgt letbetonblokke, som har størrelsen 50x400x600. Vejer 9 kg styk.
Spørgsmålet er, om nogen, der har lavet noget lignende, kan svare på, hvordan man gør i forkant?
Jeg har købt en indbygningsramme med, men den tåler ingen belastning.
Har set mange lignende indbygninger, men har ikke haft held med at finde ud af, hvordan man gør lige i forkanten, så det ikke falder ned.
Billedet af den færdige er et lånt billede.
Illustrationen er fra monteringsvejledningen til kassetten.
Kig på @Toddep og hans byggetråd, han støbte siderne i beton og bandt det hele sammen. Så brugte han også letbeton. Dog ikke Contractor i50.
kom gerne tilbage med din løsning, det kan hjælpe mange. Inkl mig som skal gøre det samme senere.
Sådan blev det. Jeg limede 100mm tykke letbetonblokke mod væggen bagved. Siderne er også letbetonblokke 50mm. Disse limede jeg med Biltemas fliseklæber og skruede med letbetonskruer ind i letbetonblokkene bagved. Til forsiden købte jeg kalciumsilikatplader, som er betydeligt lettere, men meget dyrere. Men eftersom de er så lette, hænger de kun i siderne med fliseklæber og skruer.
Næste skridt bliver nu at pudse stykket og indfælde luftgitre. Fik et tip om at bruge samme fliseklæber til dette. Men jeg skal først lime et glasfibernet på. Dette har jeg ikke købt endnu. Tip om net modtages gerne.
Med mine erfaringer med lättbetong forstår jeg ikke, hvordan det holder.
Men meget interessant, vi skal selv lave den samme installation. Er det en block, du har savet ud ved sideglasene, eller hvordan har du fået samlet blokkene der?
fortsæt med at opdatere med billeder ved/efter pudsning, er du venlig
Nu har jag putsat inbyggnaden. Använde Biltemas kakelfix. Blandade enligt anvisning och la på med murslev och bredspackel. Lät det brinna ca 45 min. Sen gick jag på med tvättsvamp och jämnade till det och då fick det en fin struktur.
Armeringsnät köpte jag på glasfibernät.se, 10x1 meter för 299:- .
Fick tips om att måla rökrör mm med Biltemas värmebeständiga färg.
Ventilgaller ska min far tillverka så dom kommer senare. På fredag kommer sotaren och besiktar. Hoppas vi får myselda på kvällen.
Malede I på pudset eller lod I det være gråt? Hvilket mærke er jeres kamin, og hvor købte I multipladen fra?
Med venlig hilsen,
Rotehjon
Hej.
Vi malede på pudset. Letbetonblokkene er af mærket H+H og blev købt hos XL bygg. Kalciumsilikatpladen i fronten købte jeg hos en lokal kaminsælger. (vegarn.se)