Har set en del tråde om dette emne, men ikke nogen hvor man har set spær, som jeg har forstået handler meget om det angående bærende væg eller ej.
Vi har indbyggede garderober som jeg vil udskifte. Tanken er at fjerne den mindre (længst nede på billedet i det indrammede område), opsætte en indervæg i hullet der bliver i det højre rum samt rive den tilsvarende indervæg i det venstre rum for at få en hel væg med stor garderobe der.
Hvordan ved man om væggen er bærende? Huset er 108 kvm og etplans med kælder. Se billedet af hvordan spærene ser ud. Hvad jeg har kunnet læse mig til, måske denne konstruktion ikke har nogen bærende vægge overhovedet, men taget hviler på ydervæggene (murstenhus). Passer det? Kan jeg gøre som tænkt uden at konsultere nogen for vurdering?
Vi har indbyggede garderober som jeg vil udskifte. Tanken er at fjerne den mindre (længst nede på billedet i det indrammede område), opsætte en indervæg i hullet der bliver i det højre rum samt rive den tilsvarende indervæg i det venstre rum for at få en hel væg med stor garderobe der.
Hvordan ved man om væggen er bærende? Huset er 108 kvm og etplans med kælder. Se billedet af hvordan spærene ser ud. Hvad jeg har kunnet læse mig til, måske denne konstruktion ikke har nogen bærende vægge overhovedet, men taget hviler på ydervæggene (murstenhus). Passer det? Kan jeg gøre som tænkt uden at konsultere nogen for vurdering?
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I princippet er ingen indervægge i dette hus bærende. (De kan dog have en vis stabiliserende funktion) Dine spær er af fagværkstypen og fritbærende mellem ydervæggene. Selv med en anden type spær ville garderobevæggen ikke være bærende, da den løber parallelt med spærerne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut. Men jeg tror, at væggen mellem soveværelset og stuen er vigtigere i den henseende. Dette hænger også sammen med, hvordan ydervæggene er bygget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej!
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 292 indlæg
Ydervæggene og den langsgående væg i kælderen er det rimeligvis kun som er bærende
Klik her for at svare