Hej!

Jeg og min familie flytter frem mod forårsvinteren 2019 ind i vores nye hus, som vi har bestilt. Det er et hus i 1½ plan (102+62 kvm) som er nøglefærdigt, men førstesalen er uindrettet. Jeg selv er langt fra en snedker, men er til DIY-retningen, som desuden har lidt kontakter vedrørende byggeriet af førstesalen, blandt andet en snedker, elektriker og generelt hjælpsomme mennesker i vores nærhed.

Husfabrikanten selv ville have 550 k for at ordne hele førstesalen med alt, hvad det indebærer, hvilket i vores situation ikke føltes økonomisk forsvarligt. Derimod har snedkerfirmaet, som skal bygge huset, signaleret fra deres side (som husfabrikanten selv indrømmede, at det måske ikke var helt okay, men at de alligevel accepterer det), at de kan bygge en slags mellemvariant af indrettet førstesal til os, og det er derfor, jeg vender mig til alle kyndige personer på dette forum. De vil have 57.700 for hele arrangementet, og så indgår følgende (nu skal vi se, om jeg kan indsætte det, jeg har modtaget via e-mail, på en forståelig måde):

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ventilation mellem spær fra tagfod til rygning (45x45-regler og oliehærdet masonit).
Fastgørelse af aldersbestandig plast i hele taget og derefter sømregler 28x70 på cc300.
Isolering derefter med tilhørende indpakning, hvorefter der bliver en installationsregel 45x45 uden på dem og yderligere isolering på det.
Løsfyld og 70mm trinstøjsisolering indgår også i prisen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Såå; hvad tror I? Som jeg har forstået det, er det her for at få en varm førstesal allerede fra start, hvilket ville lette enormt for os, mistænker jeg, for derefter på eget initiativ at begynde at regel, trække tomrør og andet sjov i vægge og gulv, lægge gulvspånplader osv.

Primært undrer jeg mig, om det er en rimelig pris? Personligt, uden at have tjekket meget op, synes jeg, det virker fornuftigt. Dels koster deres arbejdstid meget, dels koster selvfølgelig materialerne lidt med, og dels så sparer det mange dyrebare aftener og weekender rent tidsmæssigt, som også må indgå i et overslag som dette.

Flyt gerne mod hvis den ligger forkert :) Hav det fint!

Ingen med input? :D
(Sry for bump)

Jeg har egentlig ikke så meget input, men vores hustillverker skulle også tage ca. 500 k for at lave hele overetagen for os, så vi besluttede os for at tage oinredd men förberedd overetage, dvs. isoleret og med afløb, vand og el forberedt. Det er sådanne ting, der er svære at gøre bagefter, når underetagen er færdig, uden at rive vægge og loft op. Det kan jo være værd at tænke over.

Det kan også være smart at overveje, hvad I skal have under gulvene, glesregel eller spånplader. Vi har glesregel, hvilket har været fordelagtigt, når min mand har villet fjerne højtalere og spotlights ned gennem loftet. At rive spånplader løs er nok ikke så nemt. Vi har lagt gulvvarmen i glesregeln også.

En anden ting som vi ikke helt fik på det rene, da vi skrev under kontrakten var, at trappen indgik men at montering ikke indgik. Så vi har en trappe i kasser og må gå op på overetagen via en stige (hvilket jo i og for sig er godt, da pladematerialer som spån og gips er lettere at løfte op uden trappe).

Bare lidt erfaringer fra min side.

catherineb catherineb sagde:
Jeg har egentlig ikke så meget input, men vores hustillverkare ville også tage ca. 500 k for at lave hele overetagen for os, så vi besluttede os for at tage uinredt men forberedt overetage dvs. isoleret og med afløb, vand og el forberedt. Det er sådanne ting, som er svære at gøre bagefter, når nederetagen er færdig uden at rive vægge og loft op. Kan jo være værd at tænke på.

Kan også være smart at overveje, hvad I skal have under gulvene, spærregel eller spånplader. Vi har spærregel, hvilket har været fordelagtigt, når min mand har ønsket at sætte højttalere og spotlights ned gennem loftet. At rive spånplader løs er nok ikke så bekvemt. Vi har lagt gulvvarmen i spærreglen også.

En anden ting, som vi ikke helt fik på det rene, da vi skrev under kontrakten, var at trappen indgik, men at montering ikke indgik. Så vi har en trappe i kasser og må gå op på overetagen via en stige (hvilket jo egentlig er godt, da materialer som spån og gips er lettere at løfte op uden trappe).

Bare lidt erfaringer fra min side.
Ja præcis! En forberedt etage som du beskriver det, er præcis sådan, som vi (antageligvis) kommer til at tage.
En loftstrappe indgår for os. En rigtig trappe og at tage ud i loftet for at montere den, er noget vi gør, når alt er klart deroppe.

Tak fordi du delte dine erfaringer :D

MackanMH MackanMH sagde:
Ja, præcis! En forberedt etage som du beskriver det er præcis sådan som vi (antageligvis) vil tage.
En loftstrappe indgår for os. En rigtig trappe, og at tage ud i taget for at montere den er noget vi gør, når alt er klart deroppe.

Tak for at du delte dine erfaringer :D
Hvordan vil I få materialet op for at færdiggøre (plademateriale mv.) gennem en loftstrappe?

Martin Berggren Martin Berggren sagde:
Hvordan skal I få materialet op for at færdiggøre (plademateriale osv.) gennem en vindeltrappe?
Besværligt selvfølgelig, men det burde vel kunne lade sig gøre? Hvad er det, der kan tænkes at gå galt?

Hvordan skal I få materialet op for at færdiggøre (plademateriale osv.) gennem en loftstrappe?
Menes der virkelig en loftstrappe der? Eller mener TS en almindelig trappe til overetagen?

Jeg forestiller mig dette, men det behøver det selvfølgelig ikke være..
Vindstrappa_Maxi_Thermo.jpg

Jeg forestiller mig dette, men det behøver det selvfølgelig ikke være..
[bild]
Hmm, jeg håber den er større end så. Har du nogen input på det oprindelige spørgsmål?

MackanMH MackanMH sagde:
Hmm, jag hoppas den är större än så. Har du nån input på originalfrågan?
Det der er jo en almindelig loftstrappe. Kan sige, at gennem en sådan åbning får man ret præcist en flyttekasse igennem.

Det lyder som et prisvenligt forslag, jeg ville have nappet på det.

Tænk som ovennævnt på at trække el og vand, afløb og ventilation, så det ikke behøver gøres gennem en færdigindrettet underetage.

kashieda kashieda sagde:
Tænk som nævnt ovenfor på at trække el og vand, afløb og ventilation op, så det ikke behøver at gøres gennem en færdigindrettet underetage.
Tog alternativet og lagde gulvspånplader samt fremtræk for alt, hvad du skrev. Selvfølgelig prisstigning, men et kæmpe skub til at ordne resten selv, plus at vi har varmvind fra dag ét :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.