Hej,
Hvordan kan man identificere asbest? Jeg har nogle billeder fra en påbegyndt renovering, og ved at se på billederne bør man kunne se, om det er mulig asbest?
Hvor længe bliver det i lejligheden? Siger vi, at jeg ville åbne alle vinduer i 2 dage, skulle det ligesom blæse ud, og så rengører man grundigt med en våd moppe og vådtørrer overalt?
Hvordan kan man identificere asbest? Jeg har nogle billeder fra en påbegyndt renovering, og ved at se på billederne bør man kunne se, om det er mulig asbest?
Hvor længe bliver det i lejligheden? Siger vi, at jeg ville åbne alle vinduer i 2 dage, skulle det ligesom blæse ud, og så rengører man grundigt med en våd moppe og vådtørrer overalt?
Nej, skal ikke rive det. Der vil blive bygget nyt tag desuden hvor downlights installeres, så det kommer over "loftet".wildeside sagde:
Vil gøre en stor rengøring med våd moppe og vådtørre hele lejligheden. Udluftning, hjælper det mod asbest? Tænker om der er frigivet lidt ved rivning af køkkenskabe.
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 609 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,609 indlæg
Udluftning hjælper som sagt ikke mod støv, der har lagt sig (dvs. erstatter ikke vådtørring), men hvis der er asbestfibre i luften lige nu, så mindskes koncentrationen hurtigere, hvis luftudskiftningen øges. Så åbne altandøren på vid gab og forlad lejligheden en stund, hvis du mistænker dette. (Det samme gælder, hvis man ved et uheld knuser en tændt kviksølvlampe (sparepære), hvilket jeg klodset nok har gjort ved to lejligheder.)
Taknemmelig for alle svar. Det er håndværkerne, der står for renoveringen af lejligheden, jeg opholder mig ikke specielt meget. Rengøring vil blive udført, når renoveringen er afsluttet, åbne alle vinduer og virkelig tørre hele lejligheden af. Bør det være roligt efter det?
Tak for alle svar. Er som sagt meget bekymret over asbest og lignende, har ikke tidligere erfaring med ældre bygninger.
Hvis der var asbest i flisefugen eller lim under vinylgulv i f.eks. WC, er det også roligt efter at de har smidt alt affald ud, hvis man vådtørrer alt?
Hvis der var asbest i flisefugen eller lim under vinylgulv i f.eks. WC, er det også roligt efter at de har smidt alt affald ud, hvis man vådtørrer alt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 indlæg
Du behøver ikke at gøre noget andet end at gøre rent normalt af almindelige årsager. Så længe de ikke rører ved tromlen, frigives der ikke mere, end hvad der helt naturligt findes i luften. Asbest er alligevel et naturprodukt. Ikke noget, de har opfundet, som ikke findes ellers.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Bly, kviksølv og arsenik er andre "naturprodukter". De er dog ikke sunde af den grund.S Stefan1972 sagde:

