Hej,

Hvordan kan man identificere asbest? Jeg har nogle billeder fra en påbegyndt renovering, og ved at se på billederne bør man kunne se, om det er mulig asbest?

Hvor længe bliver det i lejligheden? Siger vi, at jeg ville åbne alle vinduer i 2 dage, skulle det ligesom blæse ud, og så rengører man grundigt med en våd moppe og vådtørrer overalt?
 
  • Et åbent rør i hjørnet af et rum under renovering, med synligt snavs og potentielle asbestmaterialer på væggene.
  • Væg med revner og misfarvning, muligvis asbestholdig materiale, i et renoveringsprojekt. Struktur med pletter og afskalning.
Magnus E K
Det rektangulære rør er solklar eternit (asbestcement). Usikker på det øvrige.
 
wildeside
Støvsug først med godkendt støvsuger med det rette filter.
Kan lejes.
 
Magnus E K Magnus E K sagde:
Det rektangulære rør er solklar eternit (asbestcement). Usikker på det øvrige.
Hvad kan man gøre? Kommer ikke til at rive det ned, men bare forlænge ventilationen med nyt rør. Er dette farligt? Bør det saneres?

Hvordan får man fjernet asbest?
 
wildeside
Så længe du ikke river det, så det bliver støv af asbesten, så er det ingen fare.
 
wildeside wildeside sagde:
Så længe du ikke river det så det bliver til støv af asbesten, så er der ingen fare.
Nej, skal ikke rive det. Der vil blive bygget nyt tag desuden hvor downlights installeres, så det kommer over "loftet".

Vil gøre en stor rengøring med våd moppe og vådtørre hele lejligheden. Udluftning, hjælper det mod asbest? Tænker om der er frigivet lidt ved rivning af køkkenskabe.
 
Røret er ufarligt, så længe du ikke borer/saver i det, mal med valgfri farve for at binde overfladen, tilslut det nye rør og vær glad.
 
wildeside
Udluftning hjælper ikke, jeg har i hvert fald ikke formået at lufte støvhundene ud hverken hjemme eller på arbejdet.:D
 
Magnus E K
Udluftning hjælper som sagt ikke mod støv, der har lagt sig (dvs. erstatter ikke vådtørring), men hvis der er asbestfibre i luften lige nu, så mindskes koncentrationen hurtigere, hvis luftudskiftningen øges. Så åbne altandøren på vid gab og forlad lejligheden en stund, hvis du mistænker dette. (Det samme gælder, hvis man ved et uheld knuser en tændt kviksølvlampe (sparepære), hvilket jeg klodset nok har gjort ved to lejligheder.)
 
Taknemmelig for alle svar. Det er håndværkerne, der står for renoveringen af lejligheden, jeg opholder mig ikke specielt meget. Rengøring vil blive udført, når renoveringen er afsluttet, åbne alle vinduer og virkelig tørre hele lejligheden af. Bør det være roligt efter det?
 
Ja, først og fremmest har de ikke gjort nogen skade på eternitrøret.
 
Tak for alle svar. Er som sagt meget bekymret over asbest og lignende, har ikke tidligere erfaring med ældre bygninger.

Hvis der var asbest i flisefugen eller lim under vinylgulv i f.eks. WC, er det også roligt efter at de har smidt alt affald ud, hvis man vådtørrer alt?
 
Har de ikke revet, behøver du ikke vådtørre. Asbestfibre frigøres, når materialet brydes. Fx hvis man saver eller borer i materialet.
 
Du behøver ikke at gøre noget andet end at gøre rent normalt af almindelige årsager. Så længe de ikke rører ved tromlen, frigives der ikke mere, end hvad der helt naturligt findes i luften. Asbest er alligevel et naturprodukt. Ikke noget, de har opfundet, som ikke findes ellers.
 
S Stefan1972 sagde:
Du behøver ikke gøre noget andet end at gøre rent normalt af almindelige grunde. Så længe de ikke rører ved tromlen, frigøres der ikke mere, end hvad der er i luften helt naturligt. Asbest er alligevel et naturprodukt. Ingen ting de har opfundet, som ikke findes ellers.
Bly, kviksølv og arsenik er andre "naturprodukter". De er dog ikke sunde af den grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.