Jeg bor i et rækkehus med to etager plus kælder. Ved at sammenligne konstruktionen af skillevægge med den tekniske beskrivelse af huset har jeg konstateret, at skillevæggen, der deler huset på langs, er bærende, og ligeledes væggen mellem køkken og hall samt væggen mellem spisestue og stue. Jeg vil rive væggen mellem køkken og spisestue, og da den er bærende, skal den aflastes.
Nu er jeg dog blevet lidt i tvivl om, hvorvidt den væg virkelig er bærende. Jeg har kigget på brædderne i taget og konstateret, at retningen er forskellig i forskellige dele af huset. I køkken og spisestue løber de i en retning og i stue og hall en anden. Rimeligvis er bjælkerne i bjælkelaget vinkelrette mod brædderne. I så fald konkluderer jeg, at bjælkerne går omtrent således:
Er det rimeligt, at det er tilfældet? Udenfor køkken og spisestue er der en balkon på overetagen, og dens bjælker stemmer med dette. Hvad betyder det i så fald for væggen mellem spisestue og køkken? Er den ikke bærende, trods sin kraftige konstruktion?
Som nævnt er det "naturlige", at gulvet ligger tværs bygningen. Dog kan det meget vel være, som du siger, i og med at altanen konsolerer ud. Hvis du ikke har tegninger, kan det være en idé at åbne op og kigge for at sikre, hvordan det ser ud. Har du tegninger på grunden, kan du også få lidt hjælp om, hvordan bjælkelaget ser ud.
Under stueetagen er en kælderetage. Etagedækket mellem kælder og stueetage består af 15 cm armeret beton. I kælderen findes en bærende indervæg, der løber gennem husets længderetning (vertikalt på nedenstående billede).
Jeg har nu kørt regeldetektor i køkkenloftet, og den viser, at reglarne løber i henhold til min skitse ovenfor. Desværre kan jeg ikke måle i noget andet loft, da det kun er køkkenet, der har loftsbeklædning (masonit), som ligger tæt op mod råsponten.
Dette tyder på, at væggen ikke skulle være bærende. Jeg vil åbne væg-loftvinklen i weekenden for forhåbentlig at se, hvordan det er konstrueret.
Åbnede overfladerne i køkkenet for at se, hvordan det ser ud. Bjælkerne i køkkenet går som på min skitse. En af dem løber dog parallelt med og direkte over muren, jeg ønsker at rive ned. Den er også helt lige i modsætning til dem midt i rummet, som har en lille bukning (nedhæng på midten). Muren må derfor anses for i nogen grad bærende, så jeg vil indsætte en bjælke. Lasten burde dog være betydeligt lavere end i tilfælde med vinkelrette bjælker, som jeg har ladet beregne. Eller tænker jeg forkert?
Du har brug for at lave en konstruktionsberegning af, hvor kraftig en bjælke du har brug for under alle omstændigheder, og søge byggetilladelse. Har du ingen rigtige tegninger? Sektions tegningen viser jo, hvad der er bærende, selvom det rimeligvis er hjertevæggen, som er det hele vejen, trods bjælkelag på "forkert" led i den del.
Mangler konstruktionsplaner, og sektionsplanen er ikke tydelig vedrørende dette. Dog antyder dimensionen på væggen, at den er bærende. Byggetilladelse er ikke nødvendig, men byggeanmeldelse.
Har du kigget hvordan de ligger i materien også?
Er det bare en regel som ligger over væggen, er den ikke bærende, så egentlig behøver du ingen bjælke ud fra informationen i tråden. Derimod kan det føles lidt anderledes, når man går på overetagen, da et "støtte" for bjælkelaget er forsvundet.
Har ikke åbnet op for at se i detalje, men det ser ud til, at der går en regel oven over væggen. Jeg vil ikke have, at den begynder at svigte, når væggen forsvinder, selvom det er ufarligt, vil jeg gerne støtte den med en limtræsbjælke. Spørgsmålet er, om væggen klassificeres som bærende (med krav om byggeanmeldelse ved ændring) eller ej? Jeg undgår jo gerne bureaukratiet og omkostningerne, hvis byggeanmeldelse er unødvendig, men jeg tænker ikke at snyde.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.