Hvordan havde I gjort for at få til vinkel på bræt, der er til et stakit? Kan købes færdigt for 150dkk st, behøver 80 st, så måske kan man spare ved at lave det selv (?)

• En vinklet træplanke til stakitbyggeri set fra siden, vist på en online webshop på havehegn.dk.
  • Træhegn med lodrette betonstolper og planter ved bunden, omgivet af efterårsblade. En fuglekasse og lanterne hænger fra trægren.
Den profil er nok tidskrævende at lave selv uden specialmaskiner.

Men selvfølgelig. Man kan måske fræse sporet og derefter høvle vinklen i en planke høvl, hvis man først laver en jig, der låser den side, man høvler, i den rigtige vinkel i forhold til oversiden.

Hvis man skal gøre det med håndholdte værktøjer, skal man nok have meget godt med tid og meget få penge.

• Synes
chali405
  • Laddar…
E Eld sagde:
Den der profil er nok tidskrævende at lave selv uden specialmaskiner.

Men selvfølgelig. Man kan måske fræse sporet og derefter høvle vinklen i en planhøvl, hvis man først laver en jig, der låser den side, man høvler i den rigtige vinkel i forhold til oversiden.

Hvis man skal gøre det med håndholdte værktøjer, skal man nok have meget god tid og meget få penge.
Fan også! Tak for idé!

Så købe færdige er måske ”billigere” trods alt

Jeg havde rimeligt nemt fikset det med båndsaven og vertikalfresemaskinen, men havde nok alligevel valgt at købe færdige, hvis jeg ville have. At køre klistret trykt nåletræ i maskiner kræver en del rengøring, som jeg helst undgår.

• Synes
chali405 og 1 anden
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
Jeg havde rimeligt enkelt fikset det med båndsav og vertikalfres, men havde nok stadig valgt at købe færdige, hvis jeg ville have det. At køre klæbrig trykimprægneret nåletræ i maskiner kræver en del rengøring, som jeg helst undgår.
Ok! Måske et "træværksted" kan hjælpe mig med at høvle til

Hvad skal jeg lede efter for en virksomhed, mon?

Du sparer nok ikke nogen penge, hvis du lader en snickerivetkstsd gøre det for dig.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Fjällpanel måske?
En fjällpanelbrædde af finskåret gran med dimensionen 22x120 mm, vist på en lys baggrund.

SC Aero SC Aero sagde:
Fjällpanel kanske?
[billede]
Det var som fan! 🙂Ser väldigt interessant ud! Tak for tippet!!

• Synes
SC Aero
  • Laddar…
C chali405 sagde:
Ok! Måske en ”träverkstad” kan hjælpe mig høvle til

Hvad søger jeg efter da for virksomhed tro?
Jeg tror de er lige så uinteresserede som jeg i at snavsede med tryckt, så de vil desværre tage mere betalt end du sparer noget.

• Synes
chali405
  • Laddar…
Hep Hep sagde:
Jeg tror de er ligeså uinteresserede som jeg er i at fedte med tryk, så de vil desværre sandsynligvis tage mere betalt end du sparer noget.
Men ubehandlet gran som vi tænker at male, burde fungere da?

Vil du se begge sider af plankeværket? Ellers får du i princippet samme udseende på den ene side og ubehandlet gran med fjeldpanel, som du kan købe færdig. Betydeligt billigere og hurtigere

• Synes
chali405 og 1 anden
  • Laddar…
C chali405 sagde:
Men ubehandlet gran som vi tænker male burde fungere, ikke?
Jeg kan ikke svare for andre og hvad de tager, men hvis totalprisen for købsbrædderne er 12.000 bliver det svært at spare ved at lade nogen forme granplanker for dig. Gran er klæbrigt, så finder du ingen, der normalt arbejder med det, tilkommer rengøring udover arbejde og træ. Dem jeg kender, der arbejder med gran, laver gulve og lignende og har ikke grej til at "finforme" træ.

• Synes
chali405
  • Laddar…
H Hans G2 sagde:
Kommer du se begge sider af planket? Ellers får du i princippet samme udseende på den ene side og ubehandlet gran med fjeldpanel, som du kan købe færdig. Betydeligt billigere og hurtigere
Yes det var et asbra tip med fjeldpanel!
Jo begge sider kommer til at være synlige, overvejer at slå to paneler sammen så det passer i betonstolpens rille

Hep Hep sagde:
Jeg kan ikke svare for andre og hvad de tager, men hvis totalprisen for købsbrætterne er 12 000, bliver det svært at spare ved at lade nogen forme granplanker for dig. Gran er klistret, så finder du ingen, der plejer at arbejde med det, tilkommer rengøring udover arbejde og træ. Dem jeg kender, der arbejder med gran laver gulve og lignende og har ikke grej til at ”finforme” træ.
Tak for alle svar! 🙂

Fjeldpanel, trælim og alt for meget fritid. Så er det løst. Hvis jeg absolut ville have netop den profil og ville spare nogle kroner. Ellers havde jeg nok valgt noget helt andet.

• Synes
chali405
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.