Hej,

For det første, mit svenske er ikke fantastisk i denne sammenhæng, så undskyld antagelsen. Du er velkommen til at svare på svensk, intet problem. Nu kører vi...

Vi bor i en lejlighed i Malmö bygget i 1950'erne (sådan cirka?), og hver væg ser ud til at være lavet af forskellige materialer. En væg, som ikke er bærende, havde en tung hylde, vi hængte op for nogle måneder siden. Den anden dag begyndte den at rive sig selv ud af væggen. Efter fjernelse blev mange problemer bemærket, og mulige løsninger blev diskuteret. Dog ved hverken jeg eller min kone nok til at være sikre på, at reparationer og genopsætning ville være 100% succesfulde. Til dette formål vender jeg mig til jer herlige mennesker for hjælp.

A. Væggen ser ud til at være puds med rørmåtte af en slags. I hullerne fandt jeg det første lag puds, derefter tværlagte rør med tråd, betydelige huller bagved, og tilfældige træbjælker. Jeg har svært ved at bekræfte placeringen af bolte. Kan nogen bekræfte typen af væg på svensk?

B. Hylden efterlod nogle herlige vægskader. Store huller fra de molly-bolte, jeg brugte, sammen med store buler, hvor pudsen ser ud til at være blevet trukket udad af de molly-bolte, der blev udvidet og trukket af hylden. Hvordan kan jeg bedst løse disse to problemer? Oven i det, er der en måde at løse problemet, som ville tillade, at denne hylde kan genopsættes i den samme position?

C. Med en væg som denne, er der en standard for placeringen af bolte? Jeg tror, jeg kan se en bolt til siden af et af hullerne og målte 60 cm (standard, ikke?) men kan ikke bekræfte med boring, om der faktisk er en bolt der. Hvis vi spiller det sikkert og genopsætter hylden til boltene, ville jeg elske at vide, hvordan man kan være sikker, før vi forpligter os til denne løsning.

D. Hvad anbefaler I som løsninger for at montere tungere objekter/hylder på denne slags væg? Kan man anvende en løsning på selve væggen sikkert, eller er montering til boltene den eneste garanterede mulighed? For eksempel ved at bruge store vippebolte? Jeg tænkte, at molly-bolte ville have tjent et meget lignende formål som vippebolte (som jeg ikke har brugt), men efter at have fjernet alt, kunne jeg se, at nogle af molly-boltene ikke udvidede sig, andre blev fordrejet, og andre, som sikkert havde udvidet sig, begyndte at bule ud i pudsen. Dog holder jeg på antagelsen, at hvis det gøres korrekt, kunne alt dette undgås. Jeg gjorde simpelthen et dårligt stykke arbejde. Beviset for dette er, at tidligere ejere havde monteret en identisk hylde over vores (samme skrueplacering, samme vægtbæring), som er SOLID ved pudsvæggen. Så enten er der en horisontal bjælke, som de fandt og monterede på, eller de monterede den simpelthen bedre end mig. Jeg vil indrømme, at nogle af mine skruer/molly-bolte var lidt løse på grund af puds, der brækkede af omkring hovedet, hvilket jeg antager bidrog til, at hyldens fremskridt stoppede.

Jeg sætter virkelig pris på alle råd/input, I kan give. Dette er vores første lejlighed og vi har vores første barn på vej i januar, hvilket betyder, at vi vil se efter et hus i de kommende 1-2 år. Derfor ville jeg virkelig elske at lære mere om vedligeholdelse af hjem/lejlighed, så jeg vil være her lidt mere. Næste stop, installere hårdt trægulv selv :) (Måske har jeg brug for lidt hjælp der)

TUSIND TAK

Et nærbillede af en væg med et stort hul, hvor en rød rawlplug stikker ud, omgivet af revner i pudset. Et stort hul i en gipsvæg med revet plaster og synlig rød rawlplug, muligvis fra en faldet hylde. En rød tape er synlig nederst til højre. Metalhyldeholder fastgjort på en hvid væg med to skruer, viser revner og buler i væggen omkring beslaget. Vægmonteret metalbeslag med to skruer, en løsner sig fra væggen med synlig skade i gipsen, usikkerhed om korrekt montering i Stockholm lejlighed. En metalhyldeholder fastgjort til en væg med skruer, tæt synsvinkel på holderen og vægstrukturen. To huller i en væg, det ene med synlig fyldning og det andet med en metalplugs, typisk efterlades når hylder fjernes fra vægge. To huller i væggen fra tidligere mollybolte, hvor det ene hul viser skader i pudsen. Et stort hul i en væg med synlige lag af gips og træ samt rørlignende struktur bagved, muligvis fra fjernelse af en hylde. Hul i væggen med synlige rørformede strukturer og revet kanter, der viser lag af gips og reedmåtte.

Både mollyskruer og toggle bolts er ikke den korrekte måde at tage hånd om dette problem. De er begge beregnet til at fastgøre objekter til gipsplader, hvor de svulmer op bag pladen for at fordele belastningen. Som du allerede har set, vil brug af dem til at udvide inde i pudset få pudset til at gå i stykker. Du skal nå frem til det solide materiale, der er bag ved pudset og rør. Hvis du når til mursten, skal du bruge plugs som i det første billede og lange skruer.

G Guson sagde:
Både molly skruer og toggle bolte er ikke den korrekte måde at løse dette problem. De er begge beregnet til at blive brugt til at fastgøre genstande til gipsplader, hvor de udvider sig bag pladen for at sprede belastningen. Som du allerede har set, vil brugen af dem til at udvide sig i pudset ødelægge pudset. Du skal nå frem til det solide materiale, der er bag pudset. Hvis du når frem til mursten, brug plugs som på det første billede og lange skruer.
Perfekt, tak Guson. Jeg formodede lige så meget efter denne fiasko, men ville være sikker. Nogle tips til, hvordan man finder og/eller fastgør til disse solide materialer bag pudset? Kigger gennem hullerne ser der ikke ud til at være en standard for dette. Skal jeg bare bruge super lange skruer og håbe, de bider i noget solidt?

Lange skruer, der når ind i en solid struktur, er den sikre måde. Jeg ville prøve at sondere i hullet, hvor du kan se reed ved hjælp af en tynd boremaskine, sig 3 mm eller deromkring. Desværre er de fleste 3 mm bor ikke så lange. Hvis du borer så langt, som du kan nå, og stadig ikke føler modstand, kan du måske bruge en tynd skruetrækker som en sonde?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.