10,094 læst ·
23 svar
10k læst
23 svar
Hvornår skal man udbedre en kuldebro?
Side 1 af 2
Når det er umuligt at opdage. Jeg tror ikke, at fotografering med termisk kamera forventes.
Men sandsynligheden for, at det berettiger til erstatning, er nok lav. Så skal det være en alvorlig fejl.
Men sandsynligheden for, at det berettiger til erstatning, er nok lav. Så skal det være en alvorlig fejl.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Det er nok næsten umuligt at bygge helt uden kuldebroer.
Hvad foranlediger spørgsmålet?
Hvad foranlediger spørgsmålet?
Hej igen,
Tak for de hurtige svar. Købte hus i sommers. Nu hvor det er blevet koldere, har jeg gået rundt med varmekamera og fundet flere kuldebroer. Dog tror jeg ikke det er noget alvorligt endnu, men jeg synes disse spørgsmål er interessante.
Tak for de hurtige svar. Købte hus i sommers. Nu hvor det er blevet koldere, har jeg gået rundt med varmekamera og fundet flere kuldebroer. Dog tror jeg ikke det er noget alvorligt endnu, men jeg synes disse spørgsmål er interessante.
Jeg ville tro, og jeg vil understrege, at dette netop er en vag teori på det højeste, at du aldrig får en kuldebro som sådan til en skjult fejl. Hvis den forårsager skader, f.eks. kondens i væggen med skimmelpåvækst som følge, måske har du noget at hente, ellers tror jeg, at det bare er at glemme.
Forårsager kuldebroerne noget problem?
Så er spørgsmålet også, om du ville have budt mindre for huset, hvis du havde kendt til disse forhold.
Forårsager kuldebroerne noget problem?
Så er spørgsmålet også, om du ville have budt mindre for huset, hvis du havde kendt til disse forhold.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Hvorfor skulle det ikke være skjult? Det er næppe noget, der er let at finde.
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
Kuldebroer er næsten altid en konsekvens af en byggemåde og ikke en fejl.
Spørgsmålet var vel snarere om det er skjult. Men hvis det er forventet er det jo ikke skjult.
Senest redigeret:
Kwh per år i deklaration 21000. Men så på historikken hos elnettet at det var 31000. 2015 og 2016. Men vi skal fyre meget, så det bliver nok ikke på dette niveau til vinter.KnockOnWood sagde:
Jeg er også på dette for egen del, dvs at mindske energitab og også forebygge og afhjælpe problemer pga kuldebroerne.tommib sagde:
Jeg ville tro, og jeg vil understrege, at dette er netop en vag teori på sin højeste, at du aldrig får en kuldebro som sådan til en skjult fejl. Hvis den forårsager skader, f.eks. kondens i væggen med skimmelpåvækst som følge måske har du noget at hente, ellers tror jeg, at det bare er at glemme.
Forårsager kuldebroerne nogle problemer?
Så er spørgsmålet også om du havde budt mindre for huset hvis du havde kendt til disse forhold.
Spørgsmålet er vel, hvad kuldebroen/broerne skyldes? Er det en dårlig konstruktion, så er det jo ikke nødvendigvis en fejl, men hvis der er blevet sjusket med isoleringen, så kan man sikkert holde nogen ansvarlig.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 indlæg
Jeg tror ikke man generelt kan sige, at en kuldebro aldrig er en skjult fejl. Men der er jo en uendelig mængde faktorer, der spiller ind.
Men hvis vi eksempelvis forestiller os et hus færdigbygget i 2016, og hvor du med termokamera opdager, at isolering ser ud til at mangle helt i en hel væg.
Hvis vi så antager, at der ikke findes noget synligt, som indikerer, at der kan være fejl på dette. Ja, så kunne jeg godt forestille mig, at der burde være anledning til at hævde skjult fejl.
Skulle du opdage, at isolering mangler helt i en væg fra 1950, under samme betingelser, så er jeg ikke lige så optimistisk over udfaldet, hvis du vil hævde skjult fejl.
Og så findes der jo alle tænkelige mellemniveauer. Skulle eks. varmekamera vise, at isoleringen er sunket sammen i huset fra 2016, så der er en 10 cm åbning i overkanten på alle væggene, så ville jeg nok gætte på, at det kan være værd at hævde skjult fejl. Hvis der er nogen enkelte mindre åbninger, så bør man nok regne med "shit happens".
Men hvis vi eksempelvis forestiller os et hus færdigbygget i 2016, og hvor du med termokamera opdager, at isolering ser ud til at mangle helt i en hel væg.
Hvis vi så antager, at der ikke findes noget synligt, som indikerer, at der kan være fejl på dette. Ja, så kunne jeg godt forestille mig, at der burde være anledning til at hævde skjult fejl.
Skulle du opdage, at isolering mangler helt i en væg fra 1950, under samme betingelser, så er jeg ikke lige så optimistisk over udfaldet, hvis du vil hævde skjult fejl.
Og så findes der jo alle tænkelige mellemniveauer. Skulle eks. varmekamera vise, at isoleringen er sunket sammen i huset fra 2016, så der er en 10 cm åbning i overkanten på alle væggene, så ville jeg nok gætte på, at det kan være værd at hævde skjult fejl. Hvis der er nogen enkelte mindre åbninger, så bør man nok regne med "shit happens".
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Energideklarationerne er lumske.Sm00th sagde:
Fra det totale elforbrug fratrækkes såkaldt fast elektricitet, husholdnings-el og, tror jeg, el til vandvarmere.
Alt beregnet lidt skematisk.
Men næsten al den forbrugte energi bidrager til opvarmningen, undtagen udendørslamper.
Så forskellen mellem forbrugte 31.000 og beregnede 21.000 kWh kan afhænge af, hvad der tælles med som opvarmning.