Nu sidder limtræsbjælkerne på plads til taget over terrassen. Ser meget stærkt og flot ud.

Men jeg bliver nysgerrig, hvilken belastning kan en limtræsbjælke egentlig klare?
Hvornår knækker den (eller bliver nedbøjet til ukendelighed)?

For eksempel en bjælke 115x225 ved en spændvidde på 3m og et tryk midt på?

Nogen der ved?

1826 Kg
Det er sjældent nogen risiko for, at limtræsbjælker (med den rette dimension) knækker, det er primært understøtningerne, der tager skade ved overbelastning.

• Synes
Magnus Sandberg
  • Laddar…
kors!
det var hurtigt svar, regnede du det ud eller fandt du det i tabel, har en anden spændvidde på 4,5 m som også ville være sjovt at finde ud af.
Tak!

en bjælke med den dimension klarer ca. 21.83 kN/ m.
tjek träguiden.se for flere sjove tabeller;-)

21.83 kN/m.
Jeg forstår ikke helt, betyder det, at en limtræsbjælke (115x225) som er en meter lang kan klare en belastning jævnt fordelt, der svarer til cirka 2100kg?
Og en der er to meter 4200kg?? Men holder ikke en længere bjælke dårligere?

Kiggede på træguiden.se, men fandt ikke helt det rigtige.

Mikael_L
Melkerman sagde:
21.83 kN/m.
Jeg forstår ikke rigtig, betyder det at en limtræsbjælke (115x225) som er en meter lang klarer en belastning jævnt fordelt som svarer til cirka 2100 kg?
Og en som er to meter 4200 kg?? Men holder ikke en længere bjælke dårligere?

Kiggede på træguiden.se, men fandt ikke rigtig det rette.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=736&contextPage=1458
Du har helt ret, denne værdi som sdrlnd angav er ingen tilladt last, men en dimensioneringsværdi.
(Og har enheden kNm, ikke kN/m)
Jeg tror det er maksimalt bøjningsmoment. (nogen som har bedre styr på det må gerne rette mig)

Og så beregner man vel hvilken last det svarer til.
Eller normalt udgår man fra lastene og geometrien, da det er det som er kendt inden.
Så beregner man det nødvendige bøjningsmoment og støttekræfter og andet og til sidst vælges en bjælke som opfylder alle krav.
se:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=816&contextPage=185

Det er svært det her. Hvordan fik du frem 1826kg saturnus?
Og hvad bliver det egentlig for forskel, hvis man tænker en last midt på en bjælke, eller en jævnt fordelt over hele spændvidden?

Melkerman sagde:
Og hvad bliver det egentlig for forskel, hvis man tænker på en belastning midt på en bjælke, eller jævnt fordelt over hele spændvidden?
En udbredt last kan man se som en masse punktlaster. Lasterne lige over støtterne bøjer ikke bjælken overhovedet. Så bliver det værre, jo tættere på midten man kommer.

Ja netop, så hvis bjælken tåler 1826kg på ét punkt i midten, så kan den klare betydeligt mere, hvis belastningen er jævnt fordelt over hele spændvidden?

Hej! Præcis som I siger, så er værdien, som jeg angav, en dimensionerende værdi og ingen faktisk makslast. Så jeg har skrevet forkert på knm, my bad!
Angående om det er en punktlast eller ej, så har bjælken uanset lasttype en maksimal last. Ved at lasten er fordelt på flere punkter end én, er risikoen for knækning mindre. Også andre faktorer såsom vipning, moment i indfatninger osv. påvirker, hvordan bjælken kan belastes.
Når man beregner, hvor meget bjælken tåler, placerer man lasten der, hvor den er værst, altså i midten af din bjælke (L/2).

• Synes
Ante F
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.