For måske 2 år siden renoverede jeg et rum i kælderen. Væggene var pudsede, så jeg skrabede maling af (pudset faldt nemt af), pudsede væggene på ny, malede med primer og så maling. Gulvet skrabede jeg løs maling, så godt jeg kunne, behandlede med primer og malede. Jeg købte primer og maling fra Flügger, og gjorde alt omhyggeligt, så det bør være godt og korrekt gjort.

Men det seneste halve år har der vokset skimmellignende på gulvet og den ene væg. Det begyndte at boble op lidt på den ene væg, så kom der hvidt skum i bobler fra gulvet, og i dag så jeg til min forfærdelse, at en meget stor del af den væg har fået fluff, der er brudt gennem malingen.

Først da problemet opstod, troede jeg, det skyldtes manglende ventilation, for vi havde en måned, hvor vi havde lukket den eksisterende ventilation, men det tog tid, før vores FTX blev installeret. Men også efter at FTX blev installeret for et halvt år siden, er problemet fortsat med at vokse.

Hvad skyldes det, og hvad skal jeg gøre?

• Væg med skader, afskallet maling, og mulige fugtskader i kælder.
  • En væg med fugtproblemer, hvor malingen bobler og afskalles, muligvis med skimmelvækst.
  • En væg i en kælder med tegn på fugt og skimmel, hvor der ses pletter af afskalning og misfarvning på overfladen.
  • En kældergulv med tegn på hvidt skum og bobler, muligvis mugrelaterede, der bryder gennem overfladen.
D
Fluffet er sandsynligvis salte som fugten fører med sig. Drænering om er den dyre løsning, du har vand som presser på udefra. Lade være med at male pudset ville have været lidt billigere. Udfældninger kommer alligevel, men ser ikke lige så kedeligt ud. Og pudset tager ikke lige så meget skade, når det ikke er lukket inde bag farve.

• Synes
På grön kvist og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tror ikke det er skimmel. Mit gæt er saltudfældning.

Søg på saltudfældning, så behøver du ikke være så bekymret :)

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Var farven beregnet til at male på kældervægge?
Ellers stemmer det, de har sagt før, at det er salt, lidt mindre kedeligt end skimmel men stadig et problem.
Holder fingrene krydsede for, at det løser sig!

FreQa FreQa sagde:
Var farven beregnet til at male på kældervæg?
Ellers passer det som de har sagt før, at det er salt, lidt mindre kedeligt end skimmel men stadig et problem.
Krydser fingrene for, at det løser sig!
Malede med det Flügger gav mig.

Først Flügger forankringsgrund dråber

Så til vægge: Flügger Archaia Kompositionsfarve - Væg & loft

Og til gulv: Flügger Floor Paint PU - Polyurethan-gulvfarve

D Drburr sagde:
Fluffet er sandsynligvis salte, som fugten bringer med sig. Drænering igen er den dyre løsning, du har vand, der presser på udefra. Lade være med at male pudset havde været lidt billigere. Udfældninger kommer alligevel, men ser ikke lige så kedelige ud. Og pudset tager ikke lige så meget skade, når det ikke er indelukket bag maling.
Det mærkelige er, hvor saltudfældningen kommer.

To vægge er hele væggene ydervægge. Der er der ingen problemer.

En væg er indervæg, selvfølgelig ingen problemer.

På den væg, hvor problemet er, er de nederste 80 cm ydervæg, og derover er det indervæg. (Den væg er ind mod centrum af huset, og pga højdeforskel i kælderen er kun den nederste del ydervæg, og den største øvre del er indervæg)

Hvis problemet var drænering, burde det have vist sig på de to vægge også, som er ydervægge?

• Synes
Lars Lun
  • Laddar…
D
Nja, det kan suges op lidt her og der. Jeg har en indervæg midt i kælderen, hvor der kommer udfældninger. Dette mens muren, der vender mod grundvandsstrømmen, er knastør.
Vandets veje er uransagelige, som præsten aldrig har sagt.

• Synes
Roga1337 og 2 andre
  • Laddar…
D Drburr sagde:
Nja, det kan sugas op lidt her og der. Jeg har en indvendig væg midt i kælderen, hvor der kommer udfældninger. Dette mens muren som vender mod grundvandsstrømmen er knastør.
Vandets veje er uransagelige som præsten aldrig har sagt.
Har du gjort noget ved det?

Bliver det mere med tiden eller er det konstant når det først er kommet frem?

Har fået råd om at skrabe saltudfældning med stålbørste og derefter behandle med Jape.

Er det mögelfri jeg skal bruge der?

Trodde det var prickfri, men den er til udendørs brug, mens mögelfri er til indendørs brug.

Nu er saltudfældning jo ikke skimmel, derfor jeg spørger.

https://www.jape.se/produkt/mogel-fri-direkt-0-5-l

Silikatfarve er bedst til vægge, hvor der er risiko for fugt, da silikatfarve lader fugten vandre igennem.

• Synes
JohanLun og 2 andre
  • Laddar…
D
P peter.linkan sagde:
Har du gjort noget ved det?

Bliver det mere med tiden eller er det konstant når det først er kommet frem?
Nej bliver ikke mere hos mig. Man kan børste det væk, men kommer tilbage når grundvandet stiger. Intet mere gjort end at pudse væggen og efterlade den umalet.

• Synes
peter.linkan
  • Laddar…
Nu har jeg skrabet væggen og skal pensle med Jape skimmel-fri. Det føltes jo trist at skrabe malingen af, når jeg havde gjort det pænt :/

Som sagt pudsede jeg først væggene og spurgte Flugger, hvad jeg skulle male med, og de gav mig en primer og en kompositionsmaling. Derefter har jeg hørt, at man altid skal have silikatmaling i kælderen, fordi det ånder. Flugger vidste, at det var en kælder, men gav mig alligevel kompositionsmaling.

Spørgsmålet jeg nu overvejer er, hvis jeg havde malet med silikat, kunne det have forebygget problemet, eller ville jeg have fået problemer med saltudtræk uanset?

• Væg i en kælder med skrabet maling og synlige murstensoverflader, indikerer problemer med fugt eller skimmel, hvor spørgsmålet er valg af malingstype.
  • Afskallet maling og skader på en malet kældervæg, muligvis fra fugtproblemer.
Hvorfor mug fri? Er vel ingen mug?

Malingsproducenterne antager, at du har en tør moderne kælder. Har du ikke det, synes de, at du skal rive dit hus ned og bygge et nyt.

Så dem skal du aldrig lytte til, når du har et gammelt hus.

• Synes
  • Haha
plåtrickard og 4 andre
  • Laddar…
O [old rusty] sagde:
Hvorfor skimmelfri? Er vel ingen skimmel?

Malingsproducenterne antager, at du har en tør moderne kælder. Har du ikke det, synes de, at du skal rive dit hus ned og bygge et nyt.

Så dem skal du aldrig lytte til, når du har et gammelt hus.
Jeg blev anbefalet at skrabe af og behandle med Jape.

Jape skimmel-fri er til indendørs brug "i vægge, bjælker, krybekældre, kældre, badeværelser og lofter" og mod "vækst af skimmel og blåning samt mikrobiel lugt".

Prikfri er til udendørs brug, anvendes på træoverflader, og mod "sorte prikker forårsaget af skimmel samt alger".

Derfor er det ikke prikfri, og jeg antog derfor, at jeg skulle bruge skimmelfri.

Har du "påväxt af skimmelsvamp og blå misfarvning samt mikrobiell lugt".?

Jeg ser kun saltskjolder og afskallende maling?

• Synes
Dublin og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.