Hej,

Har set mange tegninger for opførelse af diverse mindre bygninger som garage/hytter/carporte med regelkonstruktion med og uden korlingar.

Hvornår skal man have disse, og hvornår behøver man dem ikke?

//Tomas

Min mening: i alle opreguleringer af gulv for at modvirke "gulvknirr"

..//N

• Synes
Plupp 492791
  • Laddar…
Forklar for mig, på hvilken måde mindskes knirket? Fordi man spreder lasten lidt til de tilstødende regler?

Næste spørgsmål så, hvorfor bruger man kortlingar i vægge? Er det for sidestabiliteten? Holder pladerne (OSB, gips etc.) ikke nok?

Jeg kotlar kun vægge, hvor jeg har brug for støtte til noget. For eksempel vinduer, døre eller tagspær. Et andet tilfælde er, hvis jeg skal montere noget tungt på indersiden.

Ellers bygger jeg med almindelig stående stolpe og låser den med krydslagte sømbånd.

kortlinger væg hhv. gulv anser jeg være 2 separate ting
jeg hævder stædigt, at det skal udføres mellem gulvregler.
Listebeklædningen, som man sømmer ovenpå gulvreglerne, holder jo kun reglerne stabile opad.

En billig forsikring!

..//N

Kortling sættes i væg
Krydsforstivning i gulv

korrekt, men jeg har dog hørt fra andre, at kortling er et udtryk, som blandes sammen med krysskolvning, men kortling fungerer jo også i gulve, krysskolvning dog mere effektiv.
..//N

tak for alle svar.

Mit spørgsmål handlede primært om kortlægter i væg, men det er altid interessant at lære mere om byggekunsten.

Jeg skal bygge en carport med skur, 3 * 3,6 m. Tanken er, at væggene skal bestå af lås-lægter, udendørs gips på 45*120 regler, eventuelt med krydsfiner på indersiden for at kunne hænge ting op på væggene. Opsummeringen fra denne tråd bliver så vidt jeg kan se:

Kortlægter er ikke nødvendige, bortset fra hvor man tænker på at sætte tunge ting op samt ved dør og vindue. Korrekt?

Modspørgsmål. Gør kortlægter i væg nogen skade bortset fra eventuelle kuldebroer, som kunne opstå?

Så får træet jeg har købt til kortlingar blive en legestue til børnene i stedet :D

• Synes
AndreasA81 og 1 anden
  • Laddar…
så meget træ til kortlingar?
er der nogen, der har drillet dig, tror du?

..//N

.. eller et lille legehus :)

købte 3,6 reglar med tanke på at det skulle række til to kortlingar a ~60cm.

//Tomas

Milkshaken
Jeg ville nok alligevel sætte kortlingar netop fordi plyfa er jo ikke direkte kendt for at være godt til at hænge tunge ting,,,, Du kan for eksempel ikke bruge almindelige træskruer til at fastgøre fx, skabe, hjul, stiger mm på en sådan væg..... Uden sæt kortlingar med en regelmæssig afstand, så ved du hvor du kan montere, og så bliver det desuden nogenlunde lineært.....

Mit forslag bare...:)

eller skriv helt enkelt op på et papir, hvor i højde kortlingen sidder.

..//N

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.