Hej
Jeg er i gang med at renovere et rum i kælderen.
Har lagt nyt gulv med platonmåtte mod pladen!
Nu til væggene, en 2 cm luftspalte mellem metalprofilerne samt betonvæggen, på betonvæggen har jeg en radiator i øjeblikket. Jeg har tænkt mig at bygge væggen i linje med radiatorens yderside, altså vil størstedelen af radiatoren være på indersiden af den nye gipsvæg!
Radiatoren er vandbåren, derfor vil jeg ikke flytte den... samt at jeg ønsker en højere temperatur mod kældervæggen for at minimere fugt!
Dette vil medføre, at kældervæggen altid vil være varmere på indersiden end kældervæggens yderside, samt at dette vil blive et "stort" cirkulationshul rundt om radiatoren, da det ikke vil blive lufttæt, og jeg vil bygge med en slags gitter!
Skal jeg alligevel ikke lægge isolering i den nye gipsvæg?
Selvfølgelig vil jeg have ventilerede lister ved gulv og loft!
Jeg er i gang med at renovere et rum i kælderen.
Har lagt nyt gulv med platonmåtte mod pladen!
Nu til væggene, en 2 cm luftspalte mellem metalprofilerne samt betonvæggen, på betonvæggen har jeg en radiator i øjeblikket. Jeg har tænkt mig at bygge væggen i linje med radiatorens yderside, altså vil størstedelen af radiatoren være på indersiden af den nye gipsvæg!
Radiatoren er vandbåren, derfor vil jeg ikke flytte den... samt at jeg ønsker en højere temperatur mod kældervæggen for at minimere fugt!
Dette vil medføre, at kældervæggen altid vil være varmere på indersiden end kældervæggens yderside, samt at dette vil blive et "stort" cirkulationshul rundt om radiatoren, da det ikke vil blive lufttæt, og jeg vil bygge med en slags gitter!
Skal jeg alligevel ikke lægge isolering i den nye gipsvæg?
Selvfølgelig vil jeg have ventilerede lister ved gulv og loft!
Men hvorfor vil du isolere? Du sender jo alligevel varmen ud bag isoleringen med din løsning, så jeg forstår ikke, hvad du har at vinde ved at isolere?
Min personlige mening, når det kommer til kældre og isolering, er, at enten isolerer man udefra, eller også lader man være.
Min personlige mening, når det kommer til kældre og isolering, er, at enten isolerer man udefra, eller også lader man være.
Det skal vel ikke være noget problem at flytte.
Vil dog have varme mod ydervæggen for at minimere fugtdannelse.
Vil også have en lige linje (væggen), da rummet skal bruges til hjemmebio. Det bliver betydeligt pænere, hvis jeg "tryller elementet væk". Klart jeg vil få mindre varme i rummet, men samtidig slipper jeg måske for fugt og evt. skimmel!
Vil dog have varme mod ydervæggen for at minimere fugtdannelse.
Vil også have en lige linje (væggen), da rummet skal bruges til hjemmebio. Det bliver betydeligt pænere, hvis jeg "tryller elementet væk". Klart jeg vil få mindre varme i rummet, men samtidig slipper jeg måske for fugt og evt. skimmel!
Så du synes det er bedre at risikere at få fugt bag den nye væg? Da radiatoren genererer meget varme, vil luften cirkulere mere og udtørre evt. fugt på kældervæggen.
Akustikplader sætter man på den anden side af væggen..
Prøv at banke på en væg, der er isoleret, og så en væg, der er uisoleret, hører du nogen forskel?
Prøv at banke på en væg, der er isoleret, og så en væg, der er uisoleret, hører du nogen forskel?
Stålregelværk og gipsplade er jo en såkaldt "fugtsikker" konstruktion. Tanken er, at du skal have en fuldgod dræning og isolering på ydersiden. Fugtigheden skal da vandre ind op gennem gulvet, under platonmattan og ud gennem væggene. Kældervæggen kan altså være noget fugtig, iom at du har luftspalte så gør dette ikke noget. Isolerer du på indersiden, sætter du dette ud af spil. Desuden bør der være risiko for kondens på ydersiden af gipsvæggen, hvis du opvarmer den fra "bagsiden".
Er du bange for skrummelvægge kan du jo sætte dobbeltgips, det bliver mere stabilt.
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx
Er du bange for skrummelvægge kan du jo sætte dobbeltgips, det bliver mere stabilt.
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx
Senest redigeret:
Ja, men så er det jo afgjort! Du ser ud til at have besluttet, at dette er en god løsning. Fortsæt...Jobo123 sagde:Så du tycker det är bedre at risikere at få fugt ind bag den nye væg? Da radiatoren afgiver meget varme, vil luften cirkulere mere samt tørre eventuel fugt på kældervæggen.
Prøv at banke på en væg, der er isoleret, og derefter en væg, der er uisoleret, hører du nogen forskel?
(Ang. akustikpladerne har jeg ikke skrevet nogen steder, at de skal sidde mod betonvæggen)
Tak for dit svar!possum77 sagde:Stålregelværk og gipsplade er jo en såkaldt "fugtsikker" konstruktion. Tanken er, at du skal have en fuldgod dræning og isolering på ydersiden. Fugtigheden skal da vandre ind op gennem gulvet, under platonmattan og ud gennem væggene. Kældervæggen kan altså være noget fugtig, idet du har luftspalte, så gør dette ikke noget. Isolerer du på indersiden, sætter du dette ud af spil. Desuden bør der være risiko for kondens på ydersiden af gipsvæggen, hvis du opvarmer den fra "bagsiden".
Er du bange for raslende vægge, kan du jo sætte dobbeltgips, det bliver mere robust.
[link]
Nu ved jeg, at jeg skal flytte varmekilden ud og hænge den på den nye væg i stedet og ikke isolere!
Jeg vil lave regelværk cc40 for at gøre væggene lidt mere "stabile".
hvad mener I om at isolere væggene som ikke er ydervægge? Disse vægge er i beton (tegl), så de indeholder sikkert en del fugt. skal man altid undgå isolering på kælderplan eller er det kun mod ydervæggene?
Hvorfor vil du isolere indervægge?Jobo123 sagde:
Men det kan sagtens lade sig gøre. Jeg ville bruge en stålregel samt et luftrum mod væggen. Plejer også at lægge en fugtspærre under stålreglen.
Klik her for at svare