Nu var det et stykke tid siden jeg sidst postede noget her på Byggahus, men nu har jeg et dilemma som jeg gerne vil diskutere med jer her på forummet.

Jeg er i gang med at renovere et hus.

Fra dette: 2013
Et hus med grå tagsten og lys facade. Foran er en trillebør, et bordbænkesæt og planter. Til højre ses et skur.

Til dette: 2016
Gult træhus under renovering med nymalet facade og sort tag; omgivet af sne i forhaven. En rød bygning ses i baggrunden. Bygningstegning af hus med facader mod nord, syd, øst og vest, inklusive mål og detaljer som taghældning. Designet af Tobias Gren i Lidköping, 2014.
Opdateret plantegning af huset med forskellige rum markeret på både stueetage og første sal i skala 1:100.

Som I kan se, har jeg bygget ud og bygget op, dvs. tagetage. I og med tagetagen har jeg, uanset hvad jeg gør, en brudt dampbarriere, og denne "brud" vil være mellem de to etager.

Jeg skitserede en enkel tegning, hvor jeg med gult illustrerer isolering, og hvor jeg med blåt illustrerer dampbarrieren. (skitserer i Paper 53)

Skitse:
Skematisk skitse af en bygningssektion, der viser isolering i gult og diffusionsspærre i blåt. Illustrerer isolering og ventilation mellem etagedæk.

Som I kan se, har jeg en plan om at føre overetagens dampbarriere tættest mod boligdelen. Problemet er, som I ser, at underetagens dampbarriere går ud mod ydervæggen, hvilket skaber et dampåbent hul mellem underetage og skunken.

Årsagen til at jeg vil føre dampbarrieren som illustrationen viser, er, at jeg i skunken har valgt at placere al installation, dvs. varme PEX, brugsvand PEX, og spiro-rør, som er koblet til husets FTX-system.

Nu til mit spørgsmål. Hvilke risici ser I med denne konstruktion? Det bedste ville selvfølgelig være, hvis jeg fik et helt ubrudt lag fra underetage til overetage, men da huset består af tre forskellige byggeperioder, 1923, 1972, og 2015/16, bliver det som sagt svært, jeg bliver nødt til at etablere dampbarriere så godt som muligt.

Hvis jeg vælger at føre dampbarrieren ud mod ydervæg overetage, vil jeg være nødt til at skære og tape plastikken enormt meget i og med spær og installationer, hvilket kan skabe en situation, hvor dampbarrieren alligevel ikke bliver helt 100%.

Taknemmelig for synspunkter Hvordan ville du vælge at gøre og hvorfor?

Her nedenfor et billede af skunken: Måske kan dette vække yderligere spørgsmål :)

Isolerede rørsystemer i loftsrum med træbjælker og mineraluld, der viser en delvis færdig konstruktion af husisolering og ventilation.
Byggeri i en tagvindsrum med uisolerede vægge, træbjælker, stabel af isoleringsmaterialer og værktøj, inklusive en stige og sav.

Lidt isoleringsfakta:
Ydervæg, (skunk), er isoleret med 45 + 145 + 70 (260)
Ydervæg, (boligdel), er isoleret med 45 + 170 +45 (260)
Taget skal isoleres med 170 + 170 (340mm)

Væg mellem skunk og boligdel bygges op og isoleres med 70 reglar og isolering.

Er der ingen, der har nogle tanker om diff.spærre ifølge skitsen?

Undskyld hvis jeg gav dig falske forhåbninger om et svar på dit spørgsmål. Jeg har desværre intet at tilbyde.

Men jeg må bare sige:
HOLD DA OP hvilken transformation du har gjort med dette hus! Godt arbejde!

• Synes
TobiasGren
  • Laddar…
Er det ikke nemmest at lægge diffspærr i bunden af mellembjælkelaget, fra ydervæg og så opad og skarvet med det fra indervæggen?

• Synes
TobiasGren
  • Laddar…
Tak Rockin_john 😊 Det har og er en rejse, som jeg helt klart vil huske resten af mit liv, og da ikke som noget negativt, selvom det til tider har været rigtig, rigtig hårdt... Men nu er det begyndt at tage form, selvom tegnebogen bliver lettere og lettere for hver måned der går 😓

Oldboy sagde:
Er det ikke nemmest at lægge diffspærr i bunden på mellemstrukturen, fra ydervæg og så opad og samles med den fra indervæggen?
Jeg er kommet til at lave en variant af det du siger. På den udbyggede del, hvor plasten går op fra underetagen til overetagen, har jeg valgt at tape og plast langs ydervæggen og videre langs skråtaget. På den ældre del fra 1923 vil jeg desværre blive nødt til at lade diffusion spærren brydes mellem bjælkelaget. Det jeg gør, er at lægge ca. 40/60 cm løs plast ned mod bjælkelaget. På den måde kan jeg skabe en tættere diff.spærr den dag, da jeg river op inder-/ydervæg i underetagen i fremtiden. På de steder hvor jeg har en masse installationer, vil jeg gøre præcis som du siger Oldboy ����

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.