Langt indlæg... Fotos følger.

Jeg skal trække elektriciteten ind i væggen, lægge mere isolering på de sider, der vender ud mod husets yderside, og dække med 10mm OSB og 13mm gips. Loftet skal fjernes, det bliver et nyt gipsloft med spotlights i. Elektriciteten vil blive trukket af en elektriker, jeg gør resten.

Huset er bygget i 1969 med udenpåliggende el. Væggene består af præ-fabrikerede moduler 2400x1200. Modulerne har limede 9 mm plader, der ligner masonit (tretex?). Modulerne sidder altså side-om-side og er skruet sammen ved at være skrå-skruet indefra gennem vægpladen. De vægge, der vender ud mod husets yderside, har 120mm reglar, hvor mineralisoleringen er indlimet i de præ-fabrikerede moduler. Reglarne i indvendige vægge er ca. 77mm (!) tykke, og der er ingen isolering i væggene. En overetage blev bygget i 1980. Vi er i stueetagen.

Under er der en betonplade med et trægulv (ca. 13mm totalt, ca. 3mm slidlag og spånplade indeni, som jeg kan se). Trægulvet vil jeg ikke fjerne nu, det bliver et for stort projekt.

Opad (loftet) er det også samme masonit/tretex (10mm) som i væggene. Det virker som om bjælkelaget opad også der er præ-fabrikerede moduler 1200 brede, ved ikke længden. Dvs. modulerne til ydervæggene blev rejs først, så med modulerne til taget. Det betyder, at overetagen "hviler" på ikke kun væggenes bjælker men også masoniten, der klæder tag-modulerne.

Først tænkte jeg at sætte 45x95 regel nedenunder (syll?) og skrue op 45x95 regel øverst (rem?). Så lodrette 45x95 med cc60. Ind med isolering og så dampspærre på det. Men så kommer el-spørgsmålene.

Et alternativ er, at jeg har 45x45 til ekstra isolering og så 45x45 som "installationsvæg" (tror jeg det kaldes). Så overvejer jeg, hvilket lag der er bedst at have stående henholdsvis liggende.

Alternativ 1: Er det nemmere at trække el på liggende regler? Dvs. stående yderst og liggende inderst)? Så kan man bare først skrue på stående 45x45 på eksisterende stående reglar. Ind med isolering og på med dampspærre. Så krydssætte de indre liggende reglar.

Alternativ 2: Eller tager man liggende yderst og stående inderst? Dvs. krydsskrue på liggende 45x45 på eksisterende væg, og dernæst igen krydsskrue stående 45x45 nærmest indvendig væg. Når jeg har skruet de liggende 45x45, lægger jeg isolering ind og på med dampspærre. Derefter de inderste stående 45x45. Så vil elslangerne skulle krydse de stående reglar, men det er vel bare at køre bag de stående indre reglar, dvs. "buffe" dampspærren der, hvor det krydser?

Alternativ 3: Eller skal jeg bare køre 45x95 reglar, og glemme installationsvæggen? Dvs. på med reglar, og ind med isolering. Så skal elektrikeren lægge fleks-slanger og dåser. Derefter på med dampspærre og tape grundigt, hvor jeg må skære op til dåserne.

Uanset hvordan jeg gør, tænker jeg at fastgøre de nye reglar mod de eksisterende.

Hvordan gør jeg mod gulvet? Fjerne gulv og lægge ny syll mod betonen? Dvs. skær ca. 100mm med rundsav og læg på 90x45 (eller to 45x45) eller 95x45 regel nederst. Eller skal jeg lade gulvet være og lægge regel mod det? Eller måske lade det eksisterende gulv fungere som syll, dvs. ikke skrue på nogen regel nedad overhovedet og bare lade de nye reglar, som jo alligevel skrues mod eksisterende reglar, bare hvile mod gulvet?

Hvordan gør jeg mod loftet? Beholde masoniten der, hvor væggen bygges ud, eller fjerne den og eksponere tag-reglar? Skal jeg sætte et rem? (Igen, 90 eller 95 mm.) Hvor tykt bør i så fald remmen være? Jeg tænker jo at skrue de nye reglar mod eksisterende reglar, så det måske er nok med 28mm tykkelse på remmen?

Lige frem er ydervæg. De to åbne rum til højre er en modul, der er skruet sammen på skrå mod modulerne til højre og venstre. Indervæg til venstre på billedet. I kan se, hvor vægpladerne har været limet, hvor jeg med multimaskine har skrabet den masonit væk, der blev tilbage efter at have revet vægpladerne ned. Vægkonstruktion under renovering med isolering synlig, trærammer og værktøj i et rum. Belysning i loftet og støvsuger ses i forgrunden.

Sådan ser det ud opad, hvor man kan se, at hele overetagen hviler på ikke kun vægmodulerne, men også den liggende masonit, dvs. loftet. Billede af eksponeret vægkonstruktion, hvor isolering og tidligere limede områder er synlige efter fjernelse af vægplader.

Sådan ser det ud nedad. Vægmodulerne hviler på syllen, og ind mod rummet er der ca. 12 mm trægulv (spånkerne med ca. 3 mm slidlag i et eller andet træsort) med beton nedenunder. Åben vægkonstruktion med isolering og træbjælker synlige, delvist dækket af papir og gule advarselsmærkater.

Og her er et billede fra 2006, da vi renoverede et andet rum, hvor man kan se, hvordan loftet er blevet fjernet og se de eksponerede bjælker opad. (I kan ignorere min 17 år yngre poseren :-) .) En mand står i et ufærdigt rum med eksponerede isoleringsmaterialer og ledninger hængende fra loftet. En stige og værktøj ses også.

Indenfor din eksisterende stående stamme ville jeg skrue 45x95 liggende, derefter liggende osb og stående gips.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.