Jeg vil gerne have tips til konstruktionsløsning for at veksle af en gulvbjælke.
Vores kældertrappe drejer 90 grader ved bunden af trappen, så personer af normal højde slår hovedet mod kælderloftet ved de nederste trin. For at undgå at man slår hovedet mod loftet, vil jeg derfor gerne fjerne/fase af en del af kælderloftet ved trappen. Dog er problemet, at der naturligvis ligger en gulvbjælke lige der. Hvis jeg skærer denne, skal jeg veksle af gulvbjælken på en eller anden måde. Det enkleste er naturligvis at understøtte den med en stolpe mellem gulvbjælken og kældergulvet. Dog vil jeg ikke have en gulvstolpe der, da den forhindrer, at jeg kan bære større ting op og ned gennem trappen.
Nedenfor ses loftet ved trappen, hvor jeg har skåret et inspektionshul:
Jeg har et par konstruktionsløsninger/idéer beskrevet i nedenstående billeder/tekst:
Baggrundsinfo:
Gulvbjælkerne har dimensionen 4.9cm x 21.5 cm. Huset er desuden bygget i 1963 - et hus hvor det føles som om, de ikke sparede på materialer, eksempelvis vægge med fer og not brædder overalt osv. Måske de overdimensionerede gulvbjælkerne?
Alternativer i tekst:
A: Skær gulvbjælken smal (til halvdelen?) samt veksle af med en (eller flere) kortbjælker mod den tilstødende gulvbjælke. B: Skær gulvbjælken helt af samt veksle af med en kortbjælke mod den tilstødende gulvbjælke. C: Skær gulvbjælken helt af samt veksle af med ca. 10 korte bjælker lagt på langs hele vejen til den tilstødende gulvbjælke. D: Skær gulvbjælken helt af samt veksle af med flere (3 stk?) kortbjælker mod den tilstødende gulvbjælke.
Fordelen med B, C og D er, at jeg kan få en maksimal lofthøjde ved trappen. Derfor foretrækker jeg en af disse.
Alt. B tror jeg bliver for svag konstruktion. Har jeg ret?
For alt. D har jeg tegnet ind 3 stk, men hvor mange kortbjælker anbefales?
Alt. B, C og D bygger på, at den tilstødende gulvbjælke kan bære begge vægte. Kan den det?
Skulle man måske veksle af yderligere en gang, altså fra den tilstødende til næste gulvbjælke længere væk?
Det bedste grundlag for at vurdere, hvordan man skal gøre, er en plantegning, hvor man kan se helheden. Uden en sådan kan man tolke dine skitser som forskellige varianter af det indiske rebtrick, desværre.
Der findes flere mulige løsninger, dog ingen af dem, som du har skitseret.
1) Lav en ny trappe med færre trin, der starter præcis der, hvor gulvbjælken sidder. Bør være muligt, hvis trappen er skalenkig tegnet.
2) Udskift gulvbjælken med en limtræsbjælke. Du kan nemt komme ned til 15 cm bjælkehøjde.
3) Sæt en stolpe under den eksisterende bjælke, men placer den, så du får tilstrækkelig åbning.
Der er yderligere muligheder, men det faktum, at du har et badeværelse på øverste etage, begrænser i praksis.
Tak for svaret. Ang. dine forslag. 1) ser jeg ikke som en mulighed. 2) er selvfølgelig en mulighed, men jeg har tegnet en streg på væggen, der markerer, i hvilken højde mit hoved lander - ca. 17 cm op fra dagens lofthøjde. Eftersom hele gulvbjælken er 21,5 cm høj, bliver der ikke meget mere end 4,5 cm til en limtræbjælke.
Jeg har overvejet en ny løsning - en kort regel/stolpe, som jeg fastgør mod vangen. Jeg tænker, at vangen da i princippet fungerer som en gulvstolpe. Se skitse på billedet nedenfor:
Lige nu føles dette alternativ: kort regel/stolpe fastskruet i vangstykke sammen med alternativ B) i tidligere indlæg som den bedste totalløsning. Jeg går altså ind for at gøre begge dele sammen.
Jeg tænker, at dels vil vangen optage en del af kraften, og dels vil kortbjælkerne til den tilstødende gulvbjælke optage en del - at de begge altså deler på lasten.
Lige nu føles denne mulighed: kort regel/stolpe fastskruet i vangstykket sammen med mulighed B) i tidligere indlæg som den bedste totalløsning.
Det er desværre ikke OK. Hvad har du imod at lave en ny trappe? Hvis du er villig til at lave badeværelset om, kan du opnå en bredere trappeskakt ved at krympe badeværelset lidt i længden.
Ny trappe = dyrt. Jeg har fået tilbud på en ny trappe til første sal - ca. 50.000 :- og det ekskl. montering.
Jeg er desværre heller ikke parat til at renovere badeværelset - med nyt vandtætningslag, flise/klinke om osv.
Så der er kun en løsning tilbage med gulvbjælkerne fra undersiden. Jeg har i dag frilagt et hul til den tilstødende gulvbjælke. Den ligger ca. 44 cm fra den jeg har tænkt mig at skære over:
Som man kan se på billederne er fer og not brædder sømmet i underkanten af gulvbjælkerne, hvilket i nogen grad binder gulvbjælkerne sammen. Oven på gulvbjælkerne ligger der som vist også spånplader, der også binder gulvbjælkerne sammen.
Du kan ikke lade den del af badeværelsesgulvet, der i dag hviler på bjælken, være uden støtte. Så vil tæthedslag og klinker gå ad helvede til. Dine løsninger fungerer ikke. En mulighed er at bruge stål i stedet for limtræ, hvis du udskifter hele bjælken nedefra. Da kunne det være nok med 80x80x5 VKR rør. Ellers er et trappeskifte det nemmeste. En kældertrappe kan du selv snedkerere ret enkelt. Du behøver bare en tegning.
Ok, tak for infoen. Så føles VKR-rør som den bedste løsning. Da jeg vil mindske hvor meget det bygger i højden, tænker jeg at skrue to stk. længder af 40x40x5mm VKR sammen:
..og derefter i sin tur skrue disse to sammenkoblede VKR-rør fast i gulvbjælkenes side. Så bygger det kun 40mm i højden. To stk. rør burde vel give tilstrækkelig stivhed?
Så fungerer desværre ikke bygningsstatikken. Ydelsestrøghedsmomentet, som er et mål for bjælkens stivhed, øges med kubikken på højden. To 40x40 har et samlet træghedsmoment på 12+12 = 24 cm4. En 80x80x5 har 137 cm4
Interessant! Hvordan beregner man inertimomentet ud fra dimensionerne og tykkelsen? Kender du formlen?
Da jeg er næsten besat af at få højden ned, ville et 60x60x6.3mm VKR-stålrør fungere omtrent lige så godt som 80x80x5mm? Det har jo 1.3 mm tykkere stålgods, så det burde jo kompensere for størrelsen, tænker jeg?
Nedenfor har jeg tegnet en konstruktion med dette firkantede VKR-stålrør:
Som ses ovenfor har jeg her et 160 cm langt VKR-rør. Dette rør sidder fast i en eksisterende gulvbjælke ved at bore et antal huller over halve længden, 80 cm, og derefter bruge 4 stk (eller flere) gevindstænger (røde på billedet) gennem de borede huller samt spænde det hele sammen med møtrikker i enderne.
For at forskyde stålrøret så meget som muligt mod den næste gulvbjælke (for at give så meget lofthøjde som muligt) har jeg lagt en trækant, fx en 120x45-kant, (se gråt på billedet) imellem stålrøret og gulvbjælken. Eventuelt kunne jeg have to sådanne kanter imellem, for yderligere at forskyde stålrøret.
…, ville en 60x60x6.3mm VKR-stålrør fungere omtrent lige så godt som 80x80x5mm? Den har jo 1,3 mm tykkere stålgods, så det burde jo kompensere for størrelsen …
80x80x5 har 2,10 gange så stort tværsnitsmoment som 60x60x6,3 hvilket altså medfører halve nedbøjningen ved samme belastning …
Skal du bruge en stålbjælke, bør denne have samme længde som det oprindelige træregel, dvs. ikke være sammensat på vejen. Formlen for at beregne inertimomentet for et rektangulært tværsnit er b*h^3/12. Tilsvarende oplysninger for stål henter man fra tabeller. (Let at downloade fra Tibnors hjemmeside) Bruger du cm mål, får resultatet enheden cm4, hvilket er det, der er nemmest at håndtere. Når du skal sammenligne mellem forskellige materialer, f.eks. limtræ og stål, bruger du det, der kaldes bøjebenstivheden, som er produktet af inertimomentet og elasticitetsmodulet for materialet, ofte forkortet I*E. Du kunne anvende et VKR rør, der er 140x70x4 og lægge det på lavkant. Så bliver det 70 mm højt. Det er sikkert det laveste, du kan komme frem til.
Update: Jeg har tænkt frem og tilbage. Men nu har jeg besluttet mig for at have en støtte/stolpe mod gulvet alligevel. Årsagen er, at vores barn på snart 2 år måske snart begynder at komme ned i kælderen (i dag har vi en børnelåge), og så har vi nok brug for spjæl, som forhindrer hende i at falde ned ad trappen gennem den åbning, der er mellem loftet og vangstykket. Vi har ikke tænkt i de baner før. Hele min idé falder jo så egentligt.
Overvejer hvilken type træstolpe jeg kan/bør bruge? Gulvbjælken, der skal hvile på denne stolpe, er ca. 215x50mm. Tænker derfor, at en 70x70 mm ville være en passende dimension. Men så kommer vi til bæreevne - der findes jo alt fra C14 til meget dyr limtræsbjælke. Hvad ville være tilstrækkeligt i mit tilfælde?
Link gerne til et produkt.
Mvh Martin
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.