Da vi skal renovere køkkenet, vil vi gerne fjerne en væg og lukke en døråbning for at skabe et stort åbent rum.

Problemet er bare, at vi (jeg) ikke føler mig sikker overhovedet på, om konstruktionen kan holde til, at man fjerner en væg.

I rummet ved siden af løber loftet fra langside til langside af huset uden at hvile på nogen mellemliggende væg, så det føles som om tagkonstruktionen er lavet til at kunne klare den spændvidde, men det er jo mere af en chance.

Hvordan bør man gå frem, findes der specielle konstruktører, som man kan hyre til at undersøge det hele, eller kan enhver tømrer, der har været med i nogle år, se, om væggen kan fjernes, eller om den skal forstærkes?

Links til et lille schematisk billede af, hvilken væg det er, der skal fjernes. Væggen er ret tynd og føles næsten hul, når man banker på den.

http://tinyurl.com/c8fhjb8

Ville være utrolig taknemmelig, hvis nogen kunne give mig en indikation af, hvem man kontakter for at undersøge sådan noget, eller hvis nogen direkte kan se, at det er en vanvittig bærende konstruktion, der absolut ikke må røres.

Den tror jeg ikke er bærende, men stol ikke på et råd fra et internetforum. Du finder bygningskonstruktører på de gule siderne fx. Jeg tror desuden, at en sådan foranstaltning kan kræve byggetilladelse/bygningsanmeldelse.

Jeg ville gerne sige -testa, så opdager du snart om du havde ret :D. Men nej, gør ikke noget, du ikke er sikker på. Kan der ikke stå noget i tegningerne for huset?

Riv IKKE før du ved. Er enig med mexi, stol ikke 100% på noget du læser på nettet.

Er det en væg på førstesalen, kan den være bærende eller ikke-bærende afhængigt af, hvordan spærkonstruktionerne ser ud. Det ligner et pulpetag, og så afhænger det af taghældningen, om spærene spænder 8,7m eller har støtte på væggen.

Er det derimod en væg i stueetagen, siger jeg, at den er bærende! Jeg gætter på, at førstesalens bjælkelag spænder tværs over huset, da det er det mest almindelige. Førstesalens gulvbjælker kan dog ikke spænde 8,7m uden støtte, så enten er væggen ved trappen eller væggen mod køkkenet bærende. Jeg tipper på væggen mod køkkenet. I stuen har du sandsynligvis en bjælke i bjælkelaget mellem gavlen og hjørnet ved køkkenet, hvor der står en søjle i væggen.

Hvis du har en sektionsplan af huset, viser den sandsynligvis, hvordan det er.

Kontakt en konstruktør!

/Ingeniøren

Tak for hurtige svar!

Væggen er på førstesalen, så det taler jo for, at den kan være ikke-bærende. Taget er en form for sadeltag tror jeg, dvs. det har en kip, der løber langs husets langside, og er så meget fladt ud mod begge sider.

Det lyder godt at få fat i en ingeniør, for hvis væggen ikke er bærende, så læste jeg et sted, at der så ikke kræves byggetilladelse. Jeg må lige tjekke det lidt nærmere.

Nogen jeg talte med, mente, at man også kan se lidt på væggen, når man river den ned, om der er kraftige reglar i den, eller om det mere er en væg for syns skyld. Dog kommer ingeniøren måske også ind her, da jeg nok ikke er vidende nok til at afgøre sådan noget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.