28,576 læst ·
16 svar
29k læst
16 svar
Hvordan ved man, hvornår gipsekspanderen er fuldt udvidet?
Side 1 af 2
http://www.jula.se/e-Sales/esa/
Har købt en expandertang og expander og skal sætte en tv op i enkeltgips... Men af en anledning undrer jeg, hvordan man ved, hvornår den er fuldt ekspanderet bag gipsen?
man kan mærke, når den ekspanderer, men hvornår er det helt ude? Har tidligere prøvet med skruemaskinen, og det gik ad helvede til...
Har købt en expandertang og expander og skal sætte en tv op i enkeltgips... Men af en anledning undrer jeg, hvordan man ved, hvornår den er fuldt ekspanderet bag gipsen?
man kan mærke, når den ekspanderer, men hvornår er det helt ude? Har tidligere prøvet med skruemaskinen, og det gik ad helvede til...
Når du ikke kommer længere, helt enkelt.
Ja, det lyder måske ikke som nogen videre forklaring men når det er stop er det stop, bare...det er i a f meget enklere med expandertang så jeg tror ikke, at du kommer til at få problemer.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 indlæg
Der er jo grænser for, hvor hårdt man kan tage fat. Trækker man tilstrækkeligt, går den igennem gipsen. Har du en ekstra expander, kan du altid teste på et løst gipspladestykke, så ser du, hvad der egentlig sker på bagsiden. Problemet med at skrue er, at hvis hullet er lidt dårligt fra begyndelsen, begynder hele expanderen at snurre med skruen, og så er hullet ødelagt.
Håber du har et let TV, eller at du kan fastgøre i det mindste et par skruer midt i en regel også.
Håber du har et let TV, eller at du kan fastgøre i det mindste et par skruer midt i en regel også.
Hvis du har købt ekspansionstangen, som findes på Julas hjemmeside, anbefaler jeg, at du returnerer den og køber en rigtig, som denne her: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135131957
Jeg brugte en af Jula-typen i begyndelsen, men den er dårlig. Man skal gradvist skrue skruen ind og tage nyt greb, og det er meget svært at føle, hvornår man er færdig med at stramme. Desuden kan man trække den skævt, hvis man ikke er forsigtig.
Jeg brugte en af Jula-typen i begyndelsen, men den er dårlig. Man skal gradvist skrue skruen ind og tage nyt greb, og det er meget svært at føle, hvornår man er færdig med at stramme. Desuden kan man trække den skævt, hvis man ikke er forsigtig.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
10 Molly?Tokv41 sagde:
Jeg har en 50 tommer, der sidder med 4 Togglar (gipsankre) i enkelgips. Sidder som et bjerg. Jeg testede at hænge mig i vægophænget. Det var intet problem med mine drygt 110 kg.
Så bruger jeg vel nogle færre daThomas59 sagde:
Underlig metode du bruger. Efter det første træk med tangen, skruer man jo resten ind med skruemaskinen med et passende moment indstillet.f91jsw sagde:Hvis du har købt expandertangen, der findes på Julas hjemmeside, anbefaler jeg, at du returnerer den og køber en ordentlig en, som denne her: [link]
Jeg brugte en af Jula-typen i starten, men den er dårlig. Man skal gradvist skrue skruen ind og tage et nyt greb, og det er meget svært at mærke, når man har strammet nok. Desuden kan man stramme den skævt, hvis man er uforsigtig.
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 321 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,321 indlæg
Det afhænger lidt af hvor langt tangen trækker. Hvis den trækker for kort, og man begynder at skrue, kan mollyn begynde at dreje, og så er det lidt kørt.raveper sagde:
En ulempe med molly sammenlignet med toggler er, at mollyen kan trække meget skævt, hvis man er kommet til at bore hullet lige ved siden af en regel. Toggleren sætter man altid ind med vingerne (eller tværstangen) horisontalt, så undgår man i det mindste den risiko.
Det bedste er altid at tjekke med en regelsøger eller i det mindste banke lidt, da man kan høre ret godt, hvor reglerne er.
Låner tråden da vi monterede forleden.Thomas59 sagde:
Afhænger lidt af, hvor langt tangen trækker. Hvis den trækker for kort og man begynder at skrue, kan mollyen begynde at rotere, og så er det lidt kørt.
En ulempe ved molly i forhold til toggler er, at mollyen kan trække meget skævt, hvis man har boret hullet lige ved siden af en regel. Toggleren sætter man altid ind med vingerne (eller tværslåen) horisontalt, så slipper man i det mindste for den risiko.
Det bedste er altid at tjekke med en regelsøger eller i det mindste banke, da man kan høre ret godt, hvor reglerne er.
Med tangen helt udvidet og expanderen ikke sidder fast, er det bare at skrue skruen tilbage igen og udvide igen, indtil det stopper med tangen?
Anvendte en sådan https://www.clasohlson.com/se/p/40-...zkKWBvLTZzx_CJIFG1Pc-lXlTz4GHS9waAliXEALw_wcB
Medlem
· västra götaland
· 212 indlæg
PræcisA Andy78 sagde:Låner tråden da vi monterede forleden dag.
Med tangen helt udvidet og expanderet ikke sidder fast, er det så bare at skrue skruen tilbage igen og udvide igen, indtil det stopper med tangen?
Brugte en sådan [link] surfaces&gclid=Cj0KCQjw5oiMBhDtARIsAJi0qk1dS33S5PovrCdhtSo3QFszkKWBvLTZzx_CJIFG1Pc-lXlTz4GHS9waAliXEALw_wcB
Hvis pluggen hænger lidt løst uden at sidde stramt. Er der en løsning på det? Skrue endnu mere?