Hej, jeg har en garage, der er ret lang, og ville gerne rive en væg ned, da den ene halvdel har været plads til bil og den anden halvdel lager.

Hvordan ved jeg, om jeg kan rive denne væg ned, og om/hvad jeg skal gøre for at garagen ikke skal falde sammen :-) ..?

Jeg undrer mig også over, om jeg kan bygge om 5 spær på nogen måde for at hæve loftet indeni, så jeg kan have en bil lift.

Vedhæfter nogle billeder, tak på forhånd Andreas!

Har svært ved at se, hvordan væggen skal være bærende, når du har spær, der går i samme retning.

Jeg lover dog ingenting, så vent på lidt flere svar.

Du har fribærende spær, der hviler på ydervæggene, så skillevæggen har ingen bærende funktion.

Dejligt at høre, mange tak for hjælpen, så bliver det at rive væg i weekenden! :-)

Tænkte på det andet spørgsmål, tror I det er muligt at bygge om 5 af spærerne for at få en højere konstruktion der, så loftet kan hæves, for at kunne montere og bruge en autolift?

Venlig hilsen Andreas!

Bygge om tagspærene er på grund af deres udformning uhensigtsmæssigt. Alternativerne er 1) Løfte alle tagspærene og 2) Erstatte et vist antal af tagspærene med nye, beregnet i henhold til de nye forudsætninger.

Okay stor tak for hjælpen! :-)

Selvom væggen ikke er bærende, kan den være stabiliserende. Garage er en lidt speciel konstruktion, eftersom de stort set mangler en væg i forkanten, hvor garagedøren sidder, sammenlignet med normale bygninger.

Så kan indervægge af denne type være vigtige som afstivning.

Kender til et tilfælde her i Stockholm (Järfälla). En nabo til en slægtning havde ulovligt opført en depotdel på sin garage. Depotrummet blev hurtigt revet ned før en inspektion fra byggetilladelsesafdelingen.

Da han så skulle bygge depotet op igen efter inspektionen, ønskede han en mere åben planløsning i garagen, så den bageste væg i garagen blev revet ned, og depotet blev bygget op igen. Et par måneder senere under en efterårsstorm vågnede min slægtning ved et brag midt om natten, hele naboens garage havde foldet sig sammen som et korthus.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Vigtigt påpegning af hempularen. Alle planer i et hus (dvs. samtlige ydervægge og tagflader) skal stabiliseres enten med diagonaler eller skivebeklædning. I en garage med port på en gavl kan dette være et problem. Det kan i stedet løses med diagonaler i loftets plan.

Okay tak, burde jeg sætte diagonaler mellem spær nærmest porten så? Eller misforstår jeg :-)

i betragtning af at ydervæggene er i rigtige dimensioner, så er det nok ikke noget fantasibyggeri, og du kan nok uden problem fjerne væggen.

A Päratrök sagde:
Okej tack, borde jag sätta diagonaler mellan takstolarna närmast porten då?
Om det behövs i dit tilfælde tør jeg ikke svare på, men det er en meget enkel foranstaltning. Føl på portvæggen når du har revet skillevæggen ned.
Jeg tror heller ikke, at det er et fuskebyggeri, men vil alligevel påpege, at stabilitet og dimensioner kan være helt forskellige ting.

Tak for alle tips! Nu har jeg nok lidt kød på benene. :-)

Når du både vil fjerne væggen og åbne op i loftet, anbefaler jeg dig at få hjælp fra en bygningsingeniør/konstruktør.

Selvfølgelig skal du lave disse ændringer, og få den rigtige hjælp.

Det bliver en supergarage det der.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.