2,404 læst ·
25 svar
2k læst
25 svar
Hvordan udjævne skrånende gulve, første sal
Hej hej 👋 og tak på forhånd!
Vi har påbegyndt renovering af vores kommende soveværelse (markeret i gult på plantegning) hvor vi planlægger at lægge parketgulv. Gulvet skråner dog mod badeværelsedøren med op til 50 millimeter i rummet. Vi har diskuteret frem og tilbage omkring forskellige løsninger, de alternativer vi er nået frem til er:
1. Ingen indgreb, parketgulvet får hælde.
2. Bygge gulvet op der hvor det er lavest med
a. Board eller masonit i forskellige lag.
b. Lave lange kiler, typisk skråt skære reglar som vi derefter lægger board på.
c. Flydespartel? Bestandigheden i dette får mig til at ville undgå det. Skulle vi få mulighed for at rette op bjælkelaget senere, vil dette blive et besværligt at fjerne.
d. Korrigere bjælkelaget? Da vægge og gulv til badeværelset står på og består af råsponten er jeg bekymret for hvad der skulle ske, hvis vi skulle forsøge at udskifte eller overhovedet skære i disse for at nå bjælkelaget. Da vi ikke kender til hvor længe gulvene har skævet i forhold til hvornår badeværelset blev bygget, er jeg bekymret for, at en korrigering af bjælkelaget ville bidrage til revnedannelse i flisefuger og vandtætningslag i badeværelset.
Hvilket eller hvilke alternativer ville I vælge og hvorfor? Er der et alternativ jeg har overset?
Vi har påbegyndt renovering af vores kommende soveværelse (markeret i gult på plantegning) hvor vi planlægger at lægge parketgulv. Gulvet skråner dog mod badeværelsedøren med op til 50 millimeter i rummet. Vi har diskuteret frem og tilbage omkring forskellige løsninger, de alternativer vi er nået frem til er:
1. Ingen indgreb, parketgulvet får hælde.
a. Board eller masonit i forskellige lag.
b. Lave lange kiler, typisk skråt skære reglar som vi derefter lægger board på.
c. Flydespartel? Bestandigheden i dette får mig til at ville undgå det. Skulle vi få mulighed for at rette op bjælkelaget senere, vil dette blive et besværligt at fjerne.
d. Korrigere bjælkelaget? Da vægge og gulv til badeværelset står på og består af råsponten er jeg bekymret for hvad der skulle ske, hvis vi skulle forsøge at udskifte eller overhovedet skære i disse for at nå bjælkelaget. Da vi ikke kender til hvor længe gulvene har skævet i forhold til hvornår badeværelset blev bygget, er jeg bekymret for, at en korrigering af bjælkelaget ville bidrage til revnedannelse i flisefuger og vandtætningslag i badeværelset.
Hvilket eller hvilke alternativer ville I vælge og hvorfor? Er der et alternativ jeg har overset?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Som jeg ser det, findes der to fornuftige alternativer.
1. Lad det hælde.
2. Gør det ordentligt, men find ud af, hvorfor huset har sat sig. Er det stueetagen? Yderhjørnet på huset?
Bryt op undergulvet og høvl ned bjælkerne eller byg på med kiler. Skru derefter et nyt undergulv (plader) på, eller læg de nuværende planker tilbage.
Tænk på, at huset kan sætte sig mere, hvis I ikke undersøger sagen. Måske er der noget, der er rådnet, eller også har jordbundsforholdene ændret sig.
Tænk også på, at huset/jorden ændrer sig med årstiderne.
1. Lad det hælde.
2. Gør det ordentligt, men find ud af, hvorfor huset har sat sig. Er det stueetagen? Yderhjørnet på huset?
Bryt op undergulvet og høvl ned bjælkerne eller byg på med kiler. Skru derefter et nyt undergulv (plader) på, eller læg de nuværende planker tilbage.
Tænk på, at huset kan sætte sig mere, hvis I ikke undersøger sagen. Måske er der noget, der er rådnet, eller også har jordbundsforholdene ændret sig.
Tænk også på, at huset/jorden ændrer sig med årstiderne.
Tack för svar!S Småbrukaren sagde:Som jag ser det finns två vettiga alternativ.
1. Låt det luta.
2. Gör det ordentligt, men ta reda på varför huset satt sig. Är det bottenvåningen? Ytterhörn på huset?
Bryt upp undergolvet och hyvla ner bjälkarna eller bygg på med kilar. Skruva sedan på nytt under golv (skivor) eller lägg tillbaka nuvarande plank.
Tänk på att huset kan sätta sig mer om inte ni utreder frågan. Kanske är det något som ruttnat eller så har markförhållanden ändrats.
Tänk också på att huset/marken ändrar sig med årstide
S Småbrukaren sagde:Som jag ser det finns två vettiga alternativ.
1. Låt det luta.
2. Gör det ordentligt, men ta reda på varför huset satt sig. Är det bottenvåningen? Ytterhörn på huset?
Bryt upp undergolvet och hyvla ner bjälkarna eller bygg på med kilar. Skruva sedan på nytt under golv (skivor) eller lägg tillbaka nuvarande plank.
Tänk på att huset kan sätta sig mer om inte ni utreder frågan. Kanske är det något som ruttnat eller så har markförhållanden ändrats.
Tänk också på att huset/marken ändrar sig med årstiderna.
Dessa rum är på övervåningen.
Nedervåningen lutar inte i samma utsträckning eller ens uppenbart åt samma håll. Bjälklaget för bottenplan är, till skillnad från övre plan, i betong.
Vet inte riktigt hur jag ska ta mig till bjälklaget för övre plan heller då jag inte vet om jag kan ta bort plankgolvet utan att riskera tätskikt i intilliggande badrum.
Alternativet antar jag är att riva innertak under de bjälkar där lutningen är som störst, men det skulle jag helst undvika då det är ett större arbete att återställa. Är det en konstruktör man bör kontakta kanske?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Du kan jo skære brædderne langs med væggen som hælder og et stykke ind. Se om det er muligt at rette det op og derefter skrue dem tilbage. Brug en rundsav, så påvirkes badeværelset ikke.
Ingen vægge hælder. Gulvet hælder mest ved siden af badeværelset mod soveværelset og ved siden af døren til badeværelset i gangen udenfor. Den bjælke, som jeg tror kan være problemet, er altså cirka 30 centimeter inde under badeværelset.S Småbrukaren sagde:
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Jeg forstår, at det er gulvene, der hælder haha. Mente, at du skal skære langs med væggen udenfor badeværelset.
Du skal ikke flytte bjælken, der går ind i badeværelset. Bare bygge på den/høvle ned den. I hallen altså.
Du skal ikke flytte bjælken, der går ind i badeværelset. Bare bygge på den/høvle ned den. I hallen altså.
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Den del af den som påvirker lægningen af det nye gulv altså.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Tolker jeg dig og billederne rigtigt, så går plankerne ind under væggen og samtidig en del af gulvet i badeværelset?aelamik sagde:
Hej hej 👋 och tak på forhånd!
Vi har påbegyndt renovering af vores kommende soveværelse (markeret i gult på plantegningen), hvor vi planlægger at lægge parket. Gulvet hælder dog mod badeværelsesdøren med op til 50 millimeter i rummet. Vi har diskuteret frem og tilbage omkring forskellige løsninger, de alternativer vi er kommet frem til er:
1. Intet indgreb, parketten må hælde.
a. Plade eller masonit i forskellige lag.
b. Tilvirke lange kiler, typisk skråt skære reglar som vi derefter lægger plade på.
c. Flydespartle? Holdbarheden i dette får mig til at ville afstå. Skulle vi have mulighed for at rette op på bjælkelaget senere, bliver dette et problem at fjerne.
d. Korrigere bjælkelaget? Da vægge og gulv til badeværelse står på og består af råsponten, er jeg bekymret for, hvad der ville ske, hvis vi forsøger at udskifte eller overhovedet skære disse til for at få adgang til bjælkelaget. Da vi ikke kender til, hvor længe gulvene har hældt i forhold til, hvornår badeværelset blev bygget, er jeg bekymret for, at en korrigering af bjælkelaget ville bidrage til revnedannelse i flisefuger og tætningslag i badeværelset.
Hvilket eller hvilke alternativer ville I vælge og hvorfor? Findes der et alternativ, jeg har misset?
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Læste igen og forstår nu at de går ind under til badeværelset. Da kan du umuligt kappe planker for planker vil miste sin regel og hænge i luften og da har de ingen støtte inde i badeværelset!? 50 mm er for meget afvigelse, jeg ville skabe kiler (reglar) på CC 45 eller 60 ovenpå de gamle planker og lægge et nyt gulv.Himmelsfararen sagde:
Men hvordan går reglen, som plankerne ligger på, ligger den under væggen til badeværelset?Himmelsfararen sagde:
Læste igen og forstår nu, at de går ind under til badeværelset. Så kan du umuligt kappe plankerne, da plankerne vil miste deres regel og hænge i luften, og så har de ingen støtte inde i badeværelset!? 50 mm er for meget afvigelse, jeg ville skabe kiler (reglar) på CC 45 eller 60 ovenpå de gamle planker og lægge et nyt gulv.
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg
Løsbygger
· Kristinehamn
· 141 indlæg